Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snijbiet


marije124

Aanbevolen berichten

Ik heb het ook uit Lidl gekocht (groene soort), maar ik heb ook de gekleurde versie gevonden (Hornbach) en achter de zak was geschreven dat de gekleurde versie alleen in de lente (als jong plant) eetbaar is en later niet goed of zoiets. Daarom heb ik dus de groene versie gekocht. Heb iemand zoiets gehoord?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig seizoen de gekleurde variant gezaaid (Rainbow of Bright Ligths, iets in die aard).

Die stond er van april tot eind augustus.

We hebben er een 3-4 keer van kunnen oogsten en de smaak bleef even goed.

 

We hebben de snijbiet dus met stengel en blad geoogst, maar wel telkens genoeg overlaten om het verder te laten uitgroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig seizoen twee soorten snijbiet; Mangold met brede witte stengel (ooit in Zwitserland gekocht) en de gekleurde Bright Lights van De Bolster. Ben er nogal gek op vind beide soorten heerlijk.Het grote voordeel vind ik dat je de buitenste grootste bladeren oogst en het dan steeds weer aangroeit. Ik heb tot in november geoogst, sterker nog het staat er nog steeds mooi bij al is het de afgelopen maanden klein gebleven, het heeft de winter ooverleefd. Gisteren een blaadje geproefd en het smaakte nog goed. Dus nu ben ik aan het twijfelen of ik weer nieuwe zal zaaien of afwachten of de oude planten weer gaan groeien. Het zaad van de Zwitserse soort is inmiddels 8 jaar over de datum maar kwam vorig jaar nog bijna 100% op.

Ik ga wel nog minstens 1 vak rode snijbied (Rhubarb Chard) zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar ook snijbiet gehad, de gele van Vreeken. Lekker hoor, alleen schiet het snel door tot erg groot. Ik vind die jonge blaadjes in de gemengde slazakken zoals van de AH erg lekker! Nu heb ik rode gekocht, van Bolster (bij Boerenbond-Welkoop).

Snijbiet was eigenlijk mijn eerste succes in de moestuin. Als we niks in huis hadden dan was er altijd nog snijbiet. Roerbakken gaat ook prima met grote snijbiet, lekker met een eetlepel kerrie en wat gehakt. Ik heb vanavond snijbiet in een goedgevulde kweekbak uitgezaaid, een zaadje per 2 vierkante centimeter. Zeer benieuwd of dat slaagt. Verder ga ik weer behoorlijk wat zaaien in de moestuin.

Erg goedkoop eten als je van sla houdt. En met name knipsla is hier favoriet.

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 24 februari snijbiet gezaaid (binnen in wc-rolletjes) en ook bietjes maar er is nog niets te zien.

Is er iets fout gegaan of is het normaal dat het wat langer duurt.

Het is zo zonde om op nieuw te zaaien als het straks toch nog boven komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

net te vroeg mijn zorgen gepost ik zag vanmorgen drie sprietjes en ook verschillende kleuren (bright lights) zo mooi!

 

DSCF997591571394184122.JPG

 

 

En geldt dat ook voor de gewone bietjes? Dat van op een warme plek zetten? Die komen ook niet op.

 

Ik heb ze wel allemaal een uur geweekt voordat ik ze gezaaid heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:clap: net te vroeg mijn zorgen gepost ik zag vanmorgen drie sprietjes en ook verschillende kleuren (bright lights) zo mooi!

 

Ja leuk is dat hè? Ik had de Bright Lights vorig jaar voor het eerst en vond het een klein wondertje die fel gkleurde eerste sprietjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf nog beginnend met het aanmaken van de groene vingers maar moet de aarde zo nat zijn? Ik dacht dat de worteltjes dan gaan rotten. Mooi die bright lights! Ik had vorig jaar gele van Vreeken, en dit jaar gewoon rode gezaaid (binnen).

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 weeks later...

Voor mij ook het eerste jaar. Eerst binnen voorgezaaid, alles heel kort op een hoopje en dan alle kluiten losgetrokken en ze 1 per 1 in de volle grond in een rijtje gezet. Maar ik ben zo stom geweest 1 pakje te kopen... groene. Morgen even langs de Avévé om zo'n mixpak zaad te gaan halen (of voorgezaaide plantjes dan zijn ze van dezelfde grote) dan kan ik die er wat tussen mixen.

 

Ik heb nog nooit snijbiet gegeten dus ik ben zeer benieuwd naar de smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van je snijbietplant alleen de grootste buitenste bladeren oogst groeit het steeds weer aan en kun je er maanden van eten. Door de zachte winter oogst ik nu zelfs nog van de planten vanm vorig jaar. Je hoeft dus niet eens zo vreselijk veel planten te hebben om toch regelmatig snijbiet te kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar ook proberen zaad te winnen van de snijbietsoort waarvan ik het zaad ooit in Zwitserland kocht het is al 6 jaar over de datum maar komt gelukkig nog steeds goed op. Maar ik heb de laatste nu gezaaid en ik heb deze soort nog niet in Nederland gevonden. Dus hopelijk gaat het lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...