Bit Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 licht zit erg ver van de net opkomende zaailingen denk ik ?Kan je wat hoger zetten die bakken ? iets er onder ? Bij mij zit er 3-5 cm tussen het licht en de plantjes. Bij anderen wel 10 zag ik, maar dít op jouw foto is wel veel hoor. Quote
vossejongl Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Zou mss 2 cm omhoog kunnen dan komen de plastic kappen tegen de lamp.. die 2e laag is nog leeg, daar komen de plantjes te staan die niet meer in de bakken passen. Die gaat nog wel omhoog Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk Quote
speets Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Er is nu voor de tweede keer binnen een paar weken een TL-lamp uitgevallen. Het is een T* 18 W van Karwei. De buis is niet stuk, maar ook na enig morrelen wil 'ie niet meer aan. Wat kan er mis zijn met die armatuur?In een andere armatuur doet 'ie het wel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
paddestoelengek Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 probeer eens een nieuwe starter in de armatuur Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Geplaatst: 29 maart 2017 Een starter zal er niet in zitten. Wel een VSA (voorschakelapparaat).Die VSA is misschien defect. Of er zit ergens een draadje los: zal wel niet, je zult toch wel ook de andere buis in de niet werkende armatuur geprobeerd hebben ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Er zijn een tijdje tl armaturen geproduceerd met een resetgaatje.....gereedschap : een opengebogen paperclip Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
de deerhounder Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Indien het om een elektronische ballast gaat kan die ook intern een foutje hebben.Zo je het aankoopbewijs nog hebt, zou ik proberen in te ruilen. Quote
speets Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Dat is het punt: bon weggegooid/kwijtgemaakt. Anders had ik kunnen reclameren Ik heb er een derde buis in gestoken (15.50 uur). Afwachten hoe lang die het blijft doen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Doet 't ook niet meer. Maar weer wel in een andere armatuur Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ton D Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 In verband met de langstelige planten altijd op de vensterbank besloten dat er ook hier een groeikastje moest komen. Nou heb ik nog een een lage brede billy staan met 3 lagen die ik wil gebruiken en toevallig net de hand gelegd op 3 dubbele 18 w armaturen. Dus de basis is er. De kast heeft deurtjes en komt in onverwarmde garage rond de 10/12 graden, als het niet vriest. Kiemen op de vensterbank binnen en daarna naar de groeikast met dichte deurtjes. Zou ik daar wat dunne isolatie 30mm rondom insteken, zou dat dan door de voorschakelingen niet op temperatuur blijven? En werkt dit wel. Dus met alleen maar Tl? Heb geen hekel aan werken, maar wel aan tegenvallers die voorkomen kunnen worden. Alvast bedankt voor het meedenken. Quote
henkg Geplaatst: 30 december 2017 Auteur Geplaatst: 30 december 2017 Probeer het nu alvast eens. provisorisch, met 1 plank en 1 armatuur (2x18W), en misschien eerst zonder isolatie. Met iets makkelijks, alleen als test. B.v. tomaten.Misschien wel eerst binnen laten kiemen bij 22 - 24 graden of zo, licht hebben ze dan nog niet nodig.Thermometer tussen Billies billen, en meten of het niet te koud blijft (volgende week zou de temperatuur weer gaan dalen).Na een kleine vier weken weet je genoeg, net op tijd voor trage kiemers zoals peper Chinense. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Tjeerd Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Hoe hangen jullie de lampen op? Ik heb gezocht naar armaturen maar die kosten toch meer dan de topicstarters aangeven ( +- 20 euro). Kan toch niet zo heel veel duurder geworden zijn in een paar jaar! Ik hoor graag van jullie aankopen;) Quote
Erny Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Ik heb de armaturen aan kettinkjes hangen. Zo kan ik ze desgewenst ook lager hangen. Quote
Tjeerd Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Dat is ook wel handig ja! En welke armaturen heb je dan als ik vragen mag;)? Quote
Erny Geplaatst: 14 januari 2018 Geplaatst: 14 januari 2018 Ik heb destijds de goedkoopste bij de Gamma gekocht, 18W, waren een tientje geloof ik. Staat vast wel ergens in een/dit topic. Ik zie op pagina twee van dit topic dat er een foto van mn eerste hangende lampje staat.Daar hangt er ééntje, nu hangen er twee per afdeling voor betere lichtverdeling. Door de gaatjes van het armatuur heb ik tie-rips geregen. Daar zijn hangen de kettinkjes aan. Quote
henkg Geplaatst: 15 januari 2018 Auteur Geplaatst: 15 januari 2018 Ik vind een metalen armatuur, in een metalen kast, en metalen kettinkjes niet zo'n veilige oplossing. Zeker niet als de TL op een niet geaard stopcontact is aangesloten. Als bijvoorbeeld de fase-draad in het armatuur losraakt, dan komt de hele stellage onder stroom te staan. Klein (te klein) pluspuntje: de tie-wraps tussen armatuur en kettinkjes zijn van kunststof.Lees nog even het startbericht: de alinea over elektrische (on)veiligheid. Waar goedkoop (o.a.) te vinden:https://www.karwei.nl/assortiment/ok-alpha-tl-armatuur-18w/p/B507697https://www.gamma.nl/assortiment/ok-tl-armatuur-alpha-18w/p/B477978Dat is incl. TL buis. Kleurtemperatuur staat helaas niet op de site vermeld. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ciska Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 Helaas herken ik het verhaal van Speets... Ik heb hier drie/ vier jaar geleden twee tl armaturen gehaald bij de gamma (10€ per stuk) er zelf een snoer en lichtknopje aan gefreubeld. het eerste seizoen deden ze het prima zelfs op schakelaars (8 uur branden) pepers en paprika werden er groot onder. het tweede seizoen begon het gedonder.....niet meer aan willen met of zonder lichtknopje, dan deed hij het wel en dan weer niet....werd er simpel van Vorig najaar besloten na een topic van Jorieke om een UFO led lamp aan te schaffen, waar ik tot nu toe erg tevreden mee ben. Momenteel hangt hij weer boven mijn zelfgemaakte propagator met pepers en paprikas en de plantjes doen het er super goed onder. Hij geeft roze licht, wat wel een beetje pijn aan je ogen doet. De achterburen zullen ook zich wel iets afvragen denk ik... want het is behoorlijk opvallend Goed hij heeft iets meer gekost, maar ik heb nu geen gedonder meer met schakelaars en tl die dan weer wel en dan weer niet besluiten te branden.....als de tweede tl ook begint te auwehoeren, komt er een tweede UFO...dat weet ik nu al. De tl krijgt nu ook kuren door soms niet aan te willen....maar ik hoop dat hij het nog even twee of drie maanden vol houdt..... Quote
speets Geplaatst: 15 januari 2018 Geplaatst: 15 januari 2018 Hier ook de boel weer opgestart, voor de zieltogende alpenbasiel. Alles werkt nog naar behoren: ik had gewoon 1 maandagarmatuur. Verder ben ik het helemaal met Henk eens: die kettinkjes zijn bloedlink!Ik heb ook tie-wraps, en bovendien de gaten dichtgetaped zodat de kettinkjes er niet meer in kunnen zakken. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
BertV Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Mijn eerste berichtje hier... En al meteen misschien een domme vraag: zou je de klassieke TL lampen kunnen vervangen door LED TL's? Dus gewone LED TL's, niet verkocht als groeilamp.Ik vond er met 4000 en zelfs 6500K in deze winkel. Wie weet raad? Quote
TomP Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Dag BertV, Is idd mogelijk.Vorig jaar ook lampen vervangen volgens de richtlijnen die je onder jouw link kan terugvinden, kocht daar aan.Ik heb zéér goede ervaringen met deze 'winkel'.Als je nog vragen voor hen hebt gewoon stellen, ze antwoorden correct en eerlijk en ook als ze het niet weten zijn ze daar eerlijk over. Wel 6500 kiezen, 4000 is niet toereikend. Quote
BertV Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Hallo TomP, Hartelijk dank voor je reactie!Dat klinkt bemoedigend.Dus je plantjes doen het goed onder dit licht? De 6500K lampen bestaan alleen in lengtes van 120 en 150 cm, als ik het goed zie.Dat is vrij lang, maar voor extra licht op de vensterbank eigenlijk wel geschikt. Nogmaals dank,Bert Quote
TomP Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Ja planten doen het goed onder de lampen.Vorig jaar zo paprika, pepers, aubergines, meloenpeer etc. ... 'groot' gebracht. Mijn lampen zijn ook 120 cm.Ik maakte hiervoor een rek/kast, paste al enkele keren aan en de huidige opstelling bevalt me het beste tot nog toe.Ik heb per schap 2 dubbele armaturen dus telkens 4 lampen. De lampen in uw link zijn prijzig maar hun prijs waard, ik ben er alvast heel tevreden over.Lichtopbrengst is 2750 lumen per lamp, ik haal dus 11 000 lumen.Er zijn goedkopere lampen maar dan haal je deze lumen niet, hangt allemaal af van waar je je plantjes kan plaatsen. Quote
BertV Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Aha, dus je hebt geen of nauwelijks natuurlijk daglicht nodig bij jouw rek/kast?Hoeveel lumen heeft een plantenbak eigenlijk nodig?Mijn idee was op een zuid/oosten vensterbank, achter dubbel glas.De zon alleen is voor de vroege planten echt te weinig, je krijgt dan van die zieligeslungelplantjes, bleek, mager en scheefgegroeid. Dit is echt een leuk forum! Quote
Carina1966 Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Ik heb twee van die goedkope Oké lampen met het juiste licht van de Gamma. Die zitten in een dichte boekenkast waar verder dus geen licht bij komt. Daar groeien mijn pepers prima op. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
TomP Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Ja dat klopt, ik maak dit jaar geen gebruik van natuurlijk licht.Vorig jaar had ik de lampen opgehangen boven mijn zaaitafel in de serre, kreeg vragen van de buren over het licht...Om dit jaar te anticiperen toch maar gekozen voor opstelling in de berging. Voordeel van de serre was de beperktere tijd dat de lampen aan moesten, nu moeten ze wel 16 uur aanblijven, nadeel waren de temperatuurschommelingen. Geen idee hoeveel licht een plant eigenlijk nodig heeft om goed te groeien.De zon geeft op een heldere mooie dag 100 000 lumen.Een bewolkte dag, dus geen zon te zien enkel diffuus licht, is nog altijd goed voor 20 à 30 000 lumen.Wat ik wel weet, de ramen waar ik over beschik zijn nok, té weinig licht, zoals je aanhaalde iele ongezonde planten. De zuidgerichte ramen mag ik niet gebruiken, mijn vriendin gunt me veel maar niet dat @Carina,Ik twijfel er niet aan dat jouw opstelling ook werkt hoor!!Alles hangt natuurlijk af van de plaats die je nodig hebt.Een boekenkast is wat, 30*60 cm? Ik heb 3 niveau's van 50*130 cm.Vorig jaar had ik op een bepaald moment ruim 70 paprika/peper planten, een 20 tal aubergines en nog tal van andere planten tegelijk onder de lampen dus begrijp je? Elk niveau heeft zijn 2*2 lampen en kan apart worden aangestuurd.Ik werk met een timer die hoop en al 4 € kost, het verbruik van de lampen (als alle niveau's aan zijn) kost me 15€ per maand dus verwaarloosbaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.