Ga naar inhoud

Forumproject: Zaadjes kweken en delen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad @Suus dank je wel voor je uitleg. Zoals ik het begrijp kun je bv mijn 80 gram boerenkoolzaad 5 jaar zaaien. En van het plantgoed van dit zaad nog meerdere generaties zaad nemen voordat het degenereert? Of is dat wat al te positief?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Even een praktisch puntje: er weer eerder gesproken over op de MTFD je projectzaad inleveren in pasklare porties. Wat wordt een handige portie grootte geacht voor palmkool? Ik heb zelf aan 3 planten in de tuin per jaar meer dan genoeg (dus 10 zaadjes per zakje is dan zat), maar voor mensen met een grotere tuin of meer zin in kool ligt dat misschien anders?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Mijn savooiekool zaadjes zijn nagenoeg allemaal (op-1-na, van de 10) opgekomen. Nu nog even kijken of de volgende bladeren ook savooie-achtig zijn.

Volgend jaar kan ik geen kolen meer laten staan voor het zaad, want ik heb voor de varkens een heleboel koolzaad en nootzoetraapzaad gezaaid. Dat komt om de haverklap op en gaat dan dus ook bloeien.

Mochten mensen daar interesse in hebben dan kan dat natuurlijk wel, het zal dan wel een kruising zijn tussen die 2. Maar als bijv. groenbemester of voor dieren is het wel super.

Geplaatst:
Die kunnen dan vragen om 2 zakjes? 10 lijkt mij een mooi gemiddelde.

Shit.... dan heb ik heel heel veel gripzakjes nodig Ik heb echt duizenden zaden geoogst. Dus, lieve mensen: als mijn gripzakjes op zijn is het help uzelf, sorry GeeDee

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Is het al duidelijk welke zaadjes op de mtfd september worden uitgedeeld? Op sommige zaadjes wil ik me misschien inschrijven.De boerenkool komt dus pas in het voorjaar, dat is ok toch?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier heb ik wel rond de 40 zaden van Cayenne peper en de wat mildere en scherpere soorten zijn nog niet geheel rijp(maar daar zijn minder liefhebbers voor en gaan dus in de Capsicum-envelop).

Ik zal er zakjes van 5 stuks van maken .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Mijn Snijbiet komt ook later gezien ik niet naar de mtfd ga maar naar Hongarije.

Heb nu geen tijd meer om zakjes te maken en op te sturen oid.

Geplaatst:

Ik maak er wel even een nieuwe draad (klik hier) aan voor ALLE forumprojectzaden (in wording) + of deze al beschikbaar zijn op de komende mtfd of wanneer dan wel (ongeveer). Gelieve daar te reageren dus

Edit: sommige info van het lijstje ontbreekt nog. Zouden jullie kunnen kijken of zo alles klopt en of je nog iets kunt aanvullen? Alvast dank. Hopelijk geeft dit overzichtje iets meer houvast

Geplaatst:

Had dat nieuwe topic niet gezien, dankzij Stan er op gewezen.

Heb info op boerenkool per pb gestuurd, boerenkool soort moet ik morgen even voor je nakijken.

Zal dan in gripzakjes verdelen met info op papiertje in zakje.

Waar komt te staan wie wat wil?

Geplaatst:

Jane, Appelvrouw heeft al boerenkool geteeld. We hebben een lijst gemaakt met wie wat kweekt, die staat op de 1e pagina.

Als je andere zaden hebt dan is dat top, maar het is wat vreemd om zo binnen te vallen met een soort waar iemand anders al een jaar lang omheen werkt in zijn/haar moestuin. Appelvrouw heeft mooi veel zaden, dus de komende tijd zitten we goed op dat gebied.

10 augustus gaf je aan dat je zaad hebt van rode snijbiet? Piroska en SuusP zouden dat ook gaan proberen, ik weet niet of dat is gelukt dames? Ik ben nu pas weer een beetje bezig om dit topic goed bij te houden

Geplaatst:

Op zich heb je daar gelijk in Jorieke.

Maar toch even doorvragen...kijken of Jane's bijdrage toch zinvol kan zonder dat het vele werk van Appelvrouw wordt "ondergraven". Van welk ras is Appelvrouw uitgegaan en van welk ras Jane Doe? Als dat verschillend is, kunnen beide soorten bruikbaar zijn vanwege wat andere teelt, kenmerken of oogstperiode.

Terzijde: Het zou heel interessant zijn als we ook aan elkaar doorgeven hoe we te werk gaan of gegaan zijn bij onze zaadteelt. Om gaandeweg steeds beter de fijne kneepjes onder de knie te krijgen en achteraf ook de resultaten te kunnen evalueren en begrijpen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Jane, Appelvrouw heeft al boerenkool geteeld. We hebben een lijst gemaakt met wie wat kweekt, die staat op de 1e pagina.

Als je andere zaden hebt dan is dat top, maar het is wat vreemd om zo binnen te vallen met een soort waar iemand anders al een jaar lang omheen werkt in zijn/haar moestuin. Appelvrouw heeft mooi veel zaden, dus de komende tijd zitten we goed op dat gebied.

10 augustus gaf je aan dat je zaad hebt van rode snijbiet? Piroska en SuusP zouden dat ook gaan proberen, ik weet niet of dat is gelukt dames? Ik ben nu pas weer een beetje bezig om dit topic goed bij te houden

Rode snijbiet: helaas, gefaald

Geplaatst:

Wat ging er mis, Suus?

Geplaatst: (aangepast)

Het is niet mijn bedoeling iemand in de weg te werken op welke wijze dan ook.

Ik zal per pb de soort, hoeveel, wanneer geoogst en datum houdbaarheid geven. Dan merk ik wel wie wat wil, hoe en wat.

Er is zo en zo nog onduidelijkheid over of ik (wie zal niet de enige zijn, maar kan wel voor mij schrijven) deel mag nemen of niet.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wino: zeker een goed idee om hier ook vragen, moeilijkheden en successen te delen. Daar leren we van inderdaad

Jorieke: ik zie het probleem van extra boerenkoolzaad niet zo. Dan hebben we meer boerenkool, prima toch? Meer rassen, meer keuze. Alle overschotten komen beschikbaar voor anderen. Desnoods voor de varkens bij jullie, als het echt op expireren staat. Mocht het dezelfde variant boerenkool zijn, dan heeft Jane Doe bij deze de genenpool vergroot van het project vergroot. Dat lijkt me een pluspunt voor dit project.

Geplaatst:

Wat er mis ging: de hond en de buren. De snijbieten stonden deels op een stuk moestuin dat ik mocht lenen van de buren en die besloten vlak voor het zaad rijp was om daar eens goed te "wieden". Tja, risico van het vak. En de plant die op mijn eigen tuintje stond heeft het onderspit moeten delven van een graafzame hond. Weinig wijze lessen hier

Geplaatst:

Jane, hartstikke fijn dat je zo enthousiast je zaden wil delen. Je kunt jouw zaden m.i. op dit moment het beste delen via de zadentafel of de blijde doos.

Als je zakjes maakt met je zaden en daarop de soort, hoeveel, wanneer geoogst en datum houdbaarheid, zijn ze perfect om in zadenenveloppen, blijde doos of op de zadentafel te doen.

per pb de soort, hoeveel, wanneer geoogst en datum houdbaarheid geven

Dit begrijp ik niet...pb naar wie? waarom niet gewoon alle discussie openlijk in dit topic; zo weet iedereen wat er speelt en kan ook reageren. Ik vind dat in elk geval prettiger want ik krijg nu het gevoel dat er van alles "achterom" besproken wordt en dat geeft mij geen prettig gevoel.

Dit project loopt inderdaad al een jaar en deelnemers hebben gedurende die tijd min of meer gemeld hoe en wat men te werk is gegaan; dat geeft voor de rest een meerwaarde t.o.v bijv. de blijde doos. Ik begrijp de reactie van Jorieke en ook Erny heeft al eens geopperd dat je mogelijk de volgende ronde wél mee kunt doen; Nu is het net alsof je 2 haltes voor de eindstop nog ff in de bus springt.

Naar mijn mening is het beter voor jou om bij de volgende ronde van begin af aan erbij te zijn. We voorkomen dan ook "dubbele" kweek en we kennen elkaar dan ook alweer iets beter en kunnen e.e.a. dan ook beter inschatten.

Geplaatst:

Ja, Suus....dat is pech en overmacht. Heb je al aan oranje vlaggetjes om erbij te zetten gedacht?

dan heeft Jane Doe bij deze de genenpool vergroot van het project vergroot. Dat lijkt me een pluspunt voor dit project.

Een makkelijkere en meer effectieve manier om een breed scala aan oorspronkelijke genen in je gewas te houden is door bij elke volgende zaai voor nakomelingen een aantal originele zaden van dat ras mee te zaaien, samen met de eigen selectie die je uitzaait. Zo doen de professionele zadentelers het ook.

Geplaatst:

Om misverstanden te voorkomen.

Stel de zaden beschikbaar voor wie die graag zou willen, deelname of niet.

Maar het is niet alleen voor mij onduidelijk wie nu deel mag nemen en hoe het in zijn werk gaat.

Neem aan dat jullie bedoeling niet is, dat ieder haar/zijn zaden wel mag geven maar niet mag deelnemen? Denk dat de motivatie dan wel een stuk minder wordt? En die liever gewoon ruilen of naar mtfd gaan?

Het is geven en nemen en niet alleen geven of alleen nemen? Mocht ik het nu verkeerd begrijpen, graag uitleg.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...