Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Forumproject: Zaadjes kweken en delen

Featured Replies

Geplaatst:

Goed idee

ik ben van de sla dit jaar

roep maar welke soorten

Ik heb als sla zaden

klein duimpje*

dikke blonde

meikoningin

appia

valdor

lolo rossa rood*

artic king

wonderen de 4 jaargetijden*

zwart duits

parella

hilde

pluk sla eikenblad*

pluksla groen*

snijsla witte dunsel

met een * doe ik dus geef maar aan

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Die rucola trek ik weer terug (hij is verdwenen uit mijn zadendoos ).

Maar op zich kan ik dus ook gewoon alleen de snijselderij laten bloeien, want dan kan het toch niet kruizen met een knol- of bleekselderij. (behalve natuurlijk als RvO ontdekt dat selderij ook nog met andere kruisbloemigen kruist)

En @Bit, als die bleekselderij zo groot is geworden, dan wil ik daar wel eens zaden van proberen! Zijn de binnenste stengels trouwens niet van zichzelf al gebleekt? En als ze al gebloeid hebben, komen ze volgend jaar toch niet meer terug?

En @Appelvrouw, ik heb een beetje gezocht, maar ik heb geen één zaadwinkel gezien waar f1 zaad is te krijgen van snijselderij. Het zal dus wel een beetje zaadvast zijn wat je hebt staan.

Geplaatst:

DSCN531423961391886295.JPG

Dit zijn 6 planten bleekselderij in bloei. Ik schat ongeveer eind september afgelopen seizoen. 6 planten in 2 rijtjes van 3 planten. Je kijkt dus tegen 3 planten aan. Forse pollen geworden. Veels te laat willen oogsten ( ook de 1e x dat ik die dingen gezet heb ). Geen zaad van gewonnen overigens. Gewoon laten afsterven. Maar naast de later afgesneden dikke stengels, zijn nu meerder nieuwe jonge scheuten te zien. Hij gaat gewoon nog een keer dus komend seizoen ( zal er 1 laten staan )

Was niks bleeks aan te bekennen Zal misschien zelfs gewone selderij zijn geweest ? Don't know. ( een tuinbuurman zei me, dat ik er kokers overheen had moeten schuiven. Gedoe.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Zo! Dat lijkt wel snijselderij ja!

Geplaatst:

Dank Jarno..dan laat ik ook de selderij bloeien..er staat dan geen andere selderij bij mij in bloei...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wel apart, Bit. Want bleekselderij kan niet goed tegen vorst. Nog minder dan knolselderij. Snijslederij is redelijk winterhard. Planten zien er gezond en mooi uit: dus goed geschikt om in zaad te laten gaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Ik doe niet mee, want ik kan gevoelsmatig niet vantevoren bepalen welke gewassen ik laat doorschieten. Tevens heb ik vorig jaar de Amerikaanse pluksla, de pastinaken Tender and True en mijn Rode tuinmelde laten schieten om hiervoor het zaad aan te bieden - echter zit ik nog steeds mer zo'n halve kilo zaad, gezien er geen animo voor was. Eerlijk egzegd had ik dan dus liever mijn struik opgegeten, zegmaar... (bij sommige gewassen geef je dan namelijk 2 á 3 maaltijden op)

Ik wil ze graag achteraf aanbieden als het per toeval gebeurt, als dat wel goed is?

Ik zou best graag de pastinaak willen proberen. mag ik je pb'en? en pluksla vind ik ook interessant. ik heb op dit moment niet echt iets te ruilen, maar misschien komend seizoen wel, dan zet ik extra van wat jij interessant vindt.

Marijke.

EDIT: ik bedenk me dat ik van de zomer een radijsje heb opgepot. Hij was een beetje klein vond ik, te klein om 'm op te eten, maar inmiddels is het een grote jongen geworden. Als hij de winter overleeft zal ik hem laten bloeien en het zaad zaaien om te kijken wat dat doet.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:
... behalve natuurlijk als RvO ontdekt dat selderij ook nog met andere kruisbloemigen kruist ...
Ik wat heb wat verder gezocht. Veel tegenstrijdige berichten natuurlijk en ik heb ook nog niet alle details gelezen.

Een eerste overzicht:

• alle selderijrassen kruisen onderling.
  • Selder is een insectenbestuiver. Veilige afstand tussen verschillende rassen 500 m (thuisteelt) resp. 1 à 2 km (commerciële teelt).
  • wilde selder is in NL zeldzaam en komt vooral voor op brakke en licht zilte gronden.
  • verwilderde selder is minder zeldzaam.
  • andere soorten uit hetzelfde geslacht (Apium = Moerasscherm) zijn zeldzame moerasplanten.

• selder zou ook kruisen met peterselie.
  • wilde peterselie is vrij zeldzaam. In oosten en zuiden van NL plaatselijk algemeen.

Kortom m.i. moet het telen van zaad wel mogelijk zijn. Alleen opletten voor andere selders en peterselie op de tuin of het complex. Eventueel afschermen met insectengaas o.i.d..

Geplaatst:

Dol op knoflook! Nu ik meer ruimte heb wil ik ook zelf knoflook-pootgoed gaan telen. Is daar belangstelling voor?

Het idee is om binnenkort voorjaars-knoflook te poten in de hoop dat ik komend najaar voldoende pootgoed heb voor dit project. Zo niet dan wordt het volgend jaar. OK in het najaar planten was beter geweest, maar toen had ik nog geen ruimte.

Ik heb van twee "rassen" voldoende pootgoed:

- Fokhagyma. Nieuw gekocht.

- Flavor. Eigen teelt, vorig jaar nieuw gekocht.

De laatste rasnaam is niet helemaal zeker. Niets opgeschreven, ik doe het uit m'n hoofd.

Kruiden en salades vind ik ook leuk en lekker.

Ik moet nog uitvogelen wat ik kan overhouden.

Bij de kruiden zitten nogal wat schermbloemen en en dat zijn vooral insectenbestuivers. Ik moet nog uitzoeken wat onderling wel / niet kruist.

Meer?

Als er nog suggesties zijn, of als je gaten in de "planning" ziet, doe dan maar een berichtje. Wie weet heb ik nog ruimte.

Zit hier op zandgrond. Eén klein tuintje in een woonwijk (ca. 350 m. van dichtsbijzijnde volkstuinen) en een nieuw volkstuintje op een groot complex.

Edit

Voor de zekerheid bij de knoflook gaat het om pootgoed, knoflookteentjes dus, niet om zaad.

aangepast door Gast

Geplaatst:

RvO, niet alle knoflook zal zich dmv zaadvorming voortplanten omdat sommige knofjes niet bloeien. Dat is dus enkel via de tenen, en daarmee heb je geen probleem met kruisbestuiving. Belangstelling voor pootgoed zal er ongetwijfeld zijn Zelf heb ik Oosterdel, Siberian en Ophio (slangenlook)

Bit heeft wel knoflook in bloei gehad en de broedbolletjes die daarbij ontstaan, voor proef gepoot (zie bericht op pagina 1 van deze draad) dus bij sommige rassen is dit wel een mogelijkheid. Of hierbij ook kruisbestuiving plaatsvindt is mij niet bekend. Bit denkt van wel als ik zijn bericht lees, maar ik heb daar mijn vraagteken over.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

@roosmarij,

Ik was ook van plan pootgoed te gaan telen, geen zaad (zie eerste regel van mijn berichtje), maar ik zal het nog even expliciet toevoegen aan mijn berichtje.

De broedbolletjes van knoflook zijn m.i. in essentie vergelijkbaar met teentjes, alleen zitten ze op een andere plek aan de plant. Klopt dat, dan zijn de broedbolletjes genetisch gelijk aan de moederplant. Dus geen angst voor- of hoop op - kruisingen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Gaan we misschien wat off-topic ? Maar die broedbolletjes van de knoflook, die ik afgelopen herfst gepoot heb, zijn die 100% zeker genetisch gelijk aan de oorspronkelijke soort ? Dat zou wel mooi zijn. Ik vraag me dat inderdaad af ( ding heeft toch gebloeid ? En ook tegelijk met andere soortjes en met de prei dacht ik ook )

Ik stort me dus ook op de knoflook dan , want laat er dit jaar weer 1 of 2 in bloei komen; zo komt er wel een aardige productie op gang Aan de andere kant; is dan vanaf de broedbolletjes wel 2 jaar verder voor je weg-geefbare tenen hebt he ? Maar goed. In ieder geval zát liefhebbers hier.

Soortjes zijn trouwens : nú staat er Purple Glazer als broedbolletjes. En de Oosterdel laat ik bloeien as seizoen.

Dan de Selderij. Gewone snijselder. groen. Ik zoek nog even uit of dat het tóch bleekserder zou zijn. Deze heb ik nu staan: laat ik er 1 van bloeien. de rest moet ik even kijken kwa plaats. De in de herfst afgesneden planten staan er nu zo bij :

DSCN543061871392129586.JPG

Geplaatst:
... Maar die broedbolletjes van de knoflook, die ik afgelopen herfst gepoot heb, zijn die 100% zeker genetisch gelijk aan de oorspronkelijke soort ? ...
Als het hetzelfde soort broedbolletjes zijn als in mijn knoflook ben ik zeker. Zie plaatje hieronder (droge knoflook van afgelopen najaar). De bolletjes groeiden ruwweg halverwege de stengel en hebben dus nooit iets van een vader gezien. DSCN001354061392145897.jpg

Bij de bovenste zijn de velletjes rond de broedbolletjes weggehaald.

Verder lees ik overal waar het gaat over knoflookteelt dat knoflook geen "echt" zaad maakt. Dan denk ik dat broedbolletjes die in een bloem groeien ook geen zaad zijn, maar gewoon onderdeel van de moederplant zijn, en dus genetisch gelijk aan die moeder.

Geplaatst:
... Dan de Selderij. Gewone snijselder. groen. Ik zoek nog even uit of dat het tóch bleekserder zou zijn. ...
Bleekselder heeft toch hele andere bladstelen dan snijselder (en knolselder) ? Veel dikker en langer en niet (nauwelijks) hol.
Geplaatst:

oke. Ja die broedbollen ( best grote trouwens ) halverwege de stengel, waren ook al eens langsgekomen op het forum ja. idd. Ik bedoel dit:

Zie dit topic : knoflook-zaaien-t10961.html

Ik stel dan in dat topic nog een keer de vraag.

Geplaatst:

Die selder : De holle stengels die te zien zijn op de foto waren de bloeistengels. De stengels van de selder zelf waren geheel gelijk aan bleekselder of groene selder. ( niet hol )

Geplaatst:

@Bit, dan weet ik het ook niet meer. RvO

Geplaatst:
... Maar die broedbolletjes van de knoflook, die ik afgelopen herfst gepoot heb, zijn die 100% zeker genetisch gelijk aan de oorspronkelijke soort ? ...
Als het hetzelfde soort broedbolletjes zijn als in mijn knoflook ben ik zeker. Zie plaatje hieronder (droge knoflook van afgelopen najaar). De bolletjes groeiden ruwweg halverwege de stengel en hebben dus nooit iets van een vader gezien. DSCN001354061392145897.jpg

Bij de bovenste zijn de velletjes rond de broedbolletjes weggehaald.

Verder lees ik overal waar het gaat over knoflookteelt dat knoflook geen "echt" zaad maakt. Dan denk ik dat broedbolletjes die in een bloem groeien ook geen zaad zijn, maar gewoon onderdeel van de moederplant zijn, en dus genetisch gelijk aan die moeder.

dit vind ik wel een heel interessante opmerking, zou dus inhouden dat knoflook zich 1zijdig voortplant???

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even ter bevestiging en om dit onderwerp een schopje omhoog te geven: 2 van mijn palmkolen bloeien al en de derde komt eraan. In de wijde omtrek geen bloeiende kool gezien, dus ik ga hier zaden van oogsten die dan voor dit project zijn.

De rode snijbiet vind ik er niet zo mooi meer uit zien, dus het zou goed zijn als iemand anders (ook) wat laat doorschieten, mochten die van mij er voortijds de brui aan geven.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

In plaats van rode bietjes, laat ik liever mijn gestreepte bietjes doorschieten. Van die chioggia bietjes, weet je wel? De bieten zijn wat mooier uitgegroeid, en ik heb er nog een stuk of 5 staan. De rode bietjes zijn wat kleiner, en er staan er wat minder.

Mee eens? Of is er dan geen afnemer van mijn zaden?

Geplaatst:

Juist! Ik wil wel graag di chioggia`s

Geplaatst:

Ik ga een artisjok laten bloeien en er zaad van nemen; kan ook nog bij het lijstje in 1e bericht.

Geplaatst:

Chioggia's vind ik leuk. Als er nog wat over is graag.

Heeft er iemand ook gele bietjes? Zo niet dan wil ik die wel proberen. Maar - even tellen - dat wordt dan 2015 voor er überhaupt zaad is.

Ondertussen streel ik de grond waaronder de voorjaars-knofjes slapen. Zou het helpen

Geplaatst:

Ik ga wel gele bieten zetten, en zal proberen er wat mooie van over te houden voor zaadvorming in `15..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.