Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

DOL op sla!


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik ben DOL op sla. En alles wat offciceel geen sla is, maar wel door de salade kan. Ik wil dan ook het liefste het hele jaar door sla kunnen plukken/snijden/oogsten.

Vorig jaar heb ik dit artikel uitgescheurd en ingescand:

 

8vq48y13921373579627.jpg

images-(19)58461373579628.jpg

 

Heeft iemand nog toevoegingen? Ik heb een (onverwarmde) kas, en wil ook wel werken met tunneltjes of bijv. fleecedoek. Als we maar geen sla hoeven te kopen in de winter.

Bietenblad, of ander jong blad is ook goed, ik maak graag gemengde salades.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de sla Articking bevalt mij uitstekend in een tunnel in de winter, hij pakt heel snel de mooie dagen in de winter om te groeien

en ook in je kas in de winter denk ik en van de makkelijkste sla soorten in koude periode ben fan van Articking

eind herfst als eigenlijk de gewone sla stopt en je ruimte zat hebt zou ik aantal tunnels met articking proberen.

 

Verder zou je ook postelijn kunnen zaaien inzelfde periode ook in tunnels dat is ook lekker in salades en dan heb je al twee basis dingen die in winter

goede opbrengst geven in iedergeval redelijk zeker met onze winters in tunnels met mooie dagen.

 

Tegen overgesteld dus in warmste periode waneer sla snel doorschiet en als aanvulling voor gemengde sla lijkt mij

Waterspinazie,kangkong (Ipomoea aquatica) een heel goed idee dit is te stekken dus inprincipe moet je daar steeds makkelijk in de zomermaanden steeds en heel regelmatig van kunnen oogsten.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij je aan: ik wil ook voortaan het hele jaar sla eten. En ik vind ijsbergsla wel een mager aanbod... ben óók dol op alles wat je door elkaar kunt gooien.

 

Andijvie en Amsoi gingen vorig jaar lang door, maar helaas net niet op tijd binnengehaald... en er ging sneeuw overheen. Maar tot half november gewoon buiten zonder bescherming. Dit jaar ga ik dat anders aanpakken. Al moet ik er een aparte slakas voor bouwen. Met dubbele wanden voor mijn part.

 

Helaas is de groei er wel uit in de herfstmaanden. Maar als er sla-opties / soorten zijn die het desondanks het weinige licht het toch goed doen, dan ga ik me daar in verdiepen.

 

Maar ik ben voorlopig niet van plan om met lampen te gaan werken. Doe ik alleen als het echt niet anders zou kunnen. Ik ken wel een boel ontwerpen van zogenaamde 'groentefabrieken' ... ziet er erg mooi uit, maar niet de ingang die ik als eerste ga proberen.

Volgens mij ergens in een metrostation van Tokio of zo, staat een modeluitvoering, gewoon een kunstwerk. Weet even niet waar ik die afbeelding kan terugvinden.

 

Wel dit gevonden:

 

 

4C9E6FD77FFEB3CA1C120F83341A2.png

 

Een broodjeszaak in Tokyo heeft een aardige gimmick bedacht: de sla voor op de broodjes kweken ze zelf.

 

Het nieuwe filiaal van broodjeszaak-keten Subway, in het Marunouchi-gebouw in Tokyo, opent zijn deuren vandaag voor het eerst. De vestiging zal broodjes klaarmaken met organische sla uit een paar grote glazen bakken midden in de winkel. Dankzij het groente-fabriekje heeft de winkel een eigen bron van verse, organische sla, vrij van pesticiden.

 

De sla groeit in hydrocultuur. Bij die manier van kweken staan planten in water waaraan voedingsstoffen zijn toegevoegd. Het personeel van Subway hoeft dus niet te hannesen met aarde en kunstmest.

 

Dankzij sushi heeft Japan al de naam dat het goed is in gezonde fast food, dus dat Subway dit idee daar uitprobeert is niet zo gek. Maar meer dan een gimmick is het vooralsnog niet. De eigen kweek is twee keer zo duur en is bij lange na niet genoeg voor alle broodjes. Slechts vijf procent van de nodige sla komt uit de winkel zelf.

 

http://nieuws.nl.msn.com/opmerkelijk/broodjeszaak-kweekt-eigen-sla

 

 

OK... dit was wel niet wat je bedoelde, maar toch grappig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook dol op sla! Die bladmosterd lijkt me erg lekker in de sla.

Ik ga iig wel veldsla zaaien voor in het najaar/winter. De zaden heb ik al in huis. En ik denk er nu serieus over (net het topic van Betty gezien met haar tunnelsla) om een tunneltje te gaan bouwen in september. Een vliesdoek heb ik al.

Wij scheppen werkelijk van alles door de sla. Kaasblokjes, appel, kipblokjes, noten... als t maar lekker is.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kipblokjes.. stukjes kaas, ham etc.. allemaal erg lekker er door ja

 

 

Ik wil ook continu sla hebben.. vooral met het idee van ; Ik wil wat op brood? Oh, even pakken. T idee van de hele zomer broodjes gezond eten,, bevalt me best wel

 

Ik heb ook nog veldsla zaadjes, kan ik die dan het beste voor de winter bewaren?? of kan ik in de winter ook in een koude bak/klein kasje rucola enz hebben?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik ben ook verzot op sla, ik zou het bij het ontbijt, lunch en avondeten kunnen eten.

Ik heb nu veldsla, rucola, mizuna, snijbiet, spinazie en little gem gezaaid. En wat Jim zegt: als je denkt: hmm, wat zal ik op brood doen... gewoon de tuin in lopen, wat tomaatjes en sla oogsten (en misschien wel een komkommertje) en je eigen geteelde broodje gezond bouwen. Alleen jammer dat ik geen kippen kan houden...

Ik maak 's zomers vaak maaltijdsalade, met koud gegrilde courgette, gegrilde kip, tomaatjes, hoop verschillende sla, rood uitje en wat augurkjes... mjum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, heeft er iemand favoriete soorten die tegen de kou kunnen? Eventueel met wat hulp?
Arctic King is al enkele keren op dit forum genoemd Jorieke. Ik heb hem vorig jaar voor het eerst gezaaid , in het najaar , en de plantjes begin november in de vollegrond uitgeplant. Ze hebben de winter prima overleefd al werden ze wel tijdens de strengste vorst wat beschermd door een flinke laag sneeuw. Momenteel zijn ze aan het uitgroeien tot mooie kroppen en ik verwacht dat de eersten eind deze week oogstbaar zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die heb ik vroeg dit jaar gezaaid, dus kan van de winterhardheid zelf nog niet veel zeggen. Ik ga ze zeker proberen! Ik had ook radiccio, die de winter goed zou kunnen verdragen en nu weer uit zou gaan lopen. Maar ik ben tot nu toe nog niet enthousiast.

Ben wel een lijst aan het maken van alle vaste groenten die ik kweek, en daarvan kan ook een boel door de sla. Nu nog uitzoeken welke ook in de winter te oogsten zijn. Met of zonder hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar geen wintersla maar misschien toch de moeite waard om even te vermelden is een nieuw ras dat ik dit jaar bij van der Wal besteld heb en waar ik hoge verwachtingen van heb. Nadeel van kropsla is dat als de krop eenmaal gevormd is de plant vrij snel doorschiet , zeker bij hogere temperaturen. Het ras Matilda doet dat niet zo snel maar bovendien vindt kropvorming al in een vroeg stadium plaats zodat je al kunt gaan oogsten terwijl de andere planten nog doorgaan tot verdere kropvorming. Dit ras is geschikt voor voorjaar- en zomerteelt en is ook nog eens resistent tegen bladluis en wortelluis.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Sla bewaren gaat super in het bolleke van Tupper. Ideaal, zeker ook voor aardbeien en ander zacht fruit natuurlijk. Dankzij het bijhorende roostertje en het bolle deksel.
Ook maar s op MP zoeken naar dat bolletje.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je zet het op je rommelmarkt lijstje . Ik heb inmiddels al 3 van die bakjes. Hoewel hoef nu niet meer zoveel te bewaren, kan het rechtstreeks uit de tuin plukken nu en verteren. Kan me wel voorstellen dat wanneer je een tuintje op afstand hebt dat het dan weer wel handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...