Bob-San Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hoi allemaal, ik heb binnenkort een enorme lading broed van Gele en Rose Oesterzwammen. Als ik iemand blij kan maken, laat het even weten! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
deduk Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hoe lang duurt het nog voordat je daarvan de oesterzwammen kunt plukken? En hoe ga je het verder doen, de zak er uit halen en er gaten in snijden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Vanaf vandaag nog een dag of 6 a 7.Met zakken werk ik niet meer, het resultaat in bakken met een deklaag werkt een stuk beter!Mijn ervaring is dat met zakken de zwammen erg snel kunnen verdrogen. Dit heb ik proevondervindelijk stapsgewijs aangepast. Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Dag twee van de vruchtzetting, door de hele bak heen zijn rose knoppen te zien! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Ziet er prachtig uit, als mijn oesterzwammen ooit lukken staan ze op mijn lijst.Intussen volg ik hier verder Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Â Nu wordt het duidelijk dat de hele bak zich goed voelt!Al het werk niet voor niets geweest Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Bob-san, Je bak voelt zich juist niet goed(en dat moet ook hoor). Immers als de zwamvlok zich lekker zou voelen krijg je geen pinnen pas als ze zich niet goed voelen door b.v. veel water of verandering van temeperatuur gaan zij de paddenstoelen laten zien. Zo kan je een soort jaren achter een behouden om er mee door te kunnen kweken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 LOL, zo had ik het nog niet bekeken. De pannen staan in ieder geval al te rammelen in de kast  Trouwens, ik zag vanmorgen tijdens het luchten dat de gele ook vrucht aan het zetten zijn. Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Wist je dat de gele en roze ook zo rauw te eten zijn Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Alle paddenstoelen kun je rauw eten hoor.  Ze beginnen nu steeds meer op zwammen te lijken......... En de Gele oesterzwammen starten nu ook echt goed op! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
deduk Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Wat leuk die foto's! Mooie kleur ook die roze. Ik ben benieuwd hoe snel het zich verder ontwikkelt.Ik worstel nog even door met mijn grijze, als dat lukt ga ik ook de andere proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Als je wat broed wilt hebben tegen die tijd moet je het maar even laten weten. Stuur ik wel wat op! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
deduk Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Super, ik laat het je zeker weten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Kleine update.......... Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
berijl Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Super! Ik ben nog helemaal groen in het paddenstoelengebeuren maar ik wil me (hier) binnenkort eens goed gaan inlezen want dit lijkt me superleuk! Voor mij is het dus wsl nog wat vroeg om een broed van je over te nemen Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Nee hoor, deze soort is een van de makkelijkste om binnen te kweken. Hij houd nl niet van kou!Met een klein beetje basiskennis levert het al een paar smakelijke oogsten op  Super! Ik ben nog helemaal groen in het paddenstoelengebeuren maar ik wil me (hier) binnenkort eens goed gaan inlezen want dit lijkt me superleuk! Voor mij is het dus wsl nog wat vroeg om een broed van je over te nemen Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
berijl Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Oh echt? Ik ga hier eens op zoek naar de basiskennis en als het idd zo gemakkelijk is als je aangeeft, nou dan zou ik heel graag wat van je overnemen! Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Altijd goed! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Mijn Gele vriendjes zijn ook ontwaakt in mijn periode van afwezigheid Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ooh... Aliën planet... mooooi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Prachtig, welke temp.staan ze? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Bizar he, dit trof ik aan na een week niet thuis te zijn geweest Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Prachtig, welke temp.staan ze? Â Rond de 18 graden, in een kasje met verwarming. Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Je kunt niet alle eetbare paddenstoelen rauw eten. Sommige zijn eerst giftig en zijn pas eetbaar als je ze paar keer heeft gekookt. Ik weet het zeker, want toen ik klein was ging ik af en toe wilde paddenstoelen plukken (in de bos in Estland) met mijn grootouders en we moesten altijd uit de paddenstoelenboek controleren welke soorten mocht je zomaar eten en welke moest je eerst koken. Na het paar keer koken ging te gif uit de paddenstoelen en dan kon je met ze doen wat je maar wilde. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Estland hebben we honderden soorten wilde padenstoelen en je moet best veel ervaring hebben om ze te kunnen plukken, want sommige zijn heel erg giftig. Meeste mensen in Nederland kennen maar 5-6 soorten eetbare paddenstoelen (uit de supermarkt), terwijl je in de natuur veel meer heeft. Dit vind ik het lekkerste padenstoel er is. Nederlandse naam ken ik niet (misschien grote parasolzwam?), maar ik heb ze in Limburg gezien. Heel erg lekker, kan heel groot zijn, heeft alle tekens van een giftige paddenstoel (beurs en steel), maar is zomaar eetbaar.. Edit: ik heb ik wikipedia een eetbare giftig paddenstoel gevonden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Parelamaniet) Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob-San Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Ben ik met je eens. Korvasieni bijvoorbeeld, die kun je eten als je die 3 keer kookt met schoon zout water. Hier in Nederland eten we eigenlijk alleen de paddestoelen die zonder te koken niet giftig zijn. Ikzelf heb 10 jaar in Finland gewoond en daar zijn de mensen veel beter op de hoogte van wat je wel en niet kunt eten. Nederlanders zijn dat verleerd! Tevens is het zo dat je van alle rauwe paddenstoelen ziek kunt worden en dat je een valse vergiftiging kunt opbouwen door ze vaak rauw te eten. Ik weet even niet meer hoe dit heet, maar veel rauwe paddenstoelen eten is nooit goed! Quote Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts