Jump to content

Broed

Bob-San

Recommended Posts

Vanaf vandaag nog een dag of 6 a 7.

Met zakken werk ik niet meer, het resultaat in bakken met een deklaag werkt een stuk beter!

Mijn ervaring is dat met zakken de zwammen erg snel kunnen verdrogen. Dit heb ik proevondervindelijk stapsgewijs aangepast.

Als zwammen zwammen over zwammen zwammen zwammen over zwammen......

Bob-san, Je bak voelt zich juist niet goed(en dat moet ook hoor). Immers als de zwamvlok zich lekker zou voelen krijg je geen pinnen pas als ze zich niet goed voelen door b.v. veel water of verandering van temeperatuur gaan zij de paddenstoelen laten zien. Zo kan je een soort jaren achter een behouden om er mee door te kunnen kweken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

LOL, zo had ik het nog niet bekeken. De pannen staan in ieder geval al te rammelen in de kast

Trouwens, ik zag vanmorgen tijdens het luchten dat de gele ook vrucht aan het zetten zijn.

Alle paddenstoelen kun je rauw eten hoor.

image90721391329595.jpg

Ze beginnen nu steeds meer op zwammen te lijken.........

En de Gele oesterzwammen starten nu ook echt goed op!

image19991391329597.jpg

Super! Ik ben nog helemaal groen in het paddenstoelengebeuren maar ik wil me (hier) binnenkort eens goed gaan inlezen want dit lijkt me superleuk! Voor mij is het dus wsl nog wat vroeg om een broed van je over te nemen

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Nee hoor, deze soort is een van de makkelijkste om binnen te kweken. Hij houd nl niet van kou!

Met een klein beetje basiskennis levert het al een paar smakelijke oogsten op

Super! Ik ben nog helemaal groen in het paddenstoelengebeuren maar ik wil me (hier) binnenkort eens goed gaan inlezen want dit lijkt me superleuk! Voor mij is het dus wsl nog wat vroeg om een broed van je over te nemen

Oh echt? Ik ga hier eens op zoek naar de basiskennis en als het idd zo gemakkelijk is als je aangeeft, nou dan zou ik heel graag wat van je overnemen!

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

• 3 weeks later...

Je kunt niet alle eetbare paddenstoelen rauw eten. Sommige zijn eerst giftig en zijn pas eetbaar als je ze paar keer heeft gekookt. Ik weet het zeker, want toen ik klein was ging ik af en toe wilde paddenstoelen plukken (in de bos in Estland) met mijn grootouders en we moesten altijd uit de paddenstoelenboek controleren welke soorten mocht je zomaar eten en welke moest je eerst koken. Na het paar keer koken ging te gif uit de paddenstoelen en dan kon je met ze doen wat je maar wilde. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Estland hebben we honderden soorten wilde padenstoelen en je moet best veel ervaring hebben om ze te kunnen plukken, want sommige zijn heel erg giftig. Meeste mensen in Nederland kennen maar 5-6 soorten eetbare paddenstoelen (uit de supermarkt), terwijl je in de natuur veel meer heeft.

Dit vind ik het lekkerste padenstoel er is. Nederlandse naam ken ik niet (misschien grote parasolzwam?), maar ik heb ze in Limburg gezien. Heel erg lekker, kan heel groot zijn, heeft alle tekens van een giftige paddenstoel (beurs en steel), maar is zomaar eetbaar..

large_11394029_u9mE.jpg

Edit: ik heb ik wikipedia een eetbare giftig paddenstoel gevonden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Parelamaniet)

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Ben ik met je eens. Korvasieni bijvoorbeeld, die kun je eten als je die 3 keer kookt met schoon zout water. Hier in Nederland eten we eigenlijk alleen de paddestoelen die zonder te koken niet giftig zijn. Ikzelf heb 10 jaar in Finland gewoond en daar zijn de mensen veel beter op de hoogte van wat je wel en niet kunt eten. Nederlanders zijn dat verleerd! Tevens is het zo dat je van alle rauwe paddenstoelen ziek kunt worden en dat je een valse vergiftiging kunt opbouwen door ze vaak rauw te eten. Ik weet even niet meer hoe dit heet, maar veel rauwe paddenstoelen eten is nooit goed!