Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Als je iets van zaad van die Lupinus albus van iemand krijgt ? Ik hou me aanbevolen voor 1 zaadje ( hooguit 2 )

Jaar of 20 geleden es in de tuin gehad, was óf een slechte zomer, óf was te laat met zaaien , óf de grond was niet goed , maar ding kreeg maar 1 bloemetje. Prachtige grote plant ( ik had hem om de bloemen )

Geplaatst:

Wil je buiten de workshop ook nog wat broed(entmateriaal) van een paddenstoel ? Ik wil dan b.v. wel ruilen voor zaden van die peper's(heet en kan ook paprika zijn ). Of kijk of je iets anders in mijn lijstje wil hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Stan, ik weet niet eens hoe ik broedmateriaal moet verzorgen, dus ik durf niks te bestellen.

Ik zal in elk geval zaad apart zetten van de peper/paprika (in het Arabisch is dat hetzelfde woord. Ik heb filfil har en filfil ahmar als ik het goed gespeld heb. Filfil har is overduidelijk hete peper, en bovendien al gezaaid door mij. Die andere is rood.... Moet ik voor je voorzaaien? April is straks wel laat.

Ik heb nog meer peper in de aanbieding, maar ik zit even de ontkieming af te wachten. Oneetbaar heet heb ik ook... Bhut jolokia. Mijn jongste zoon spoort niet helemaal, die had voor een Youtube filmpje zo'n peper voor de camera opgegeten, oudste zoon was aan het filmen. De tweede peper heb ik hoogst sjacherijnig in beslag genomen... ik vond die actie drie keer niks... maar de zaadjes .. ha, ha... die heb ik nog... en gezaaid... en tamelijk kiemkrachtig... maar een normaal mens kan niks met zo'n peper. Ik heb nog Malawi birdeye (rawitachtig, heet, rood, klein); en een heel productieve gele peper zonder naam, apple bell paprika... maar die lijst gooi ik er straks wel op als de zaailingen het gaan redden.

Geplaatst:

De filfil ahmar welke jij voor mij op je lijstje hebt gezet haal ik terug als Capsicum annuumL. var. longum maar zeker ben ik niet. En op alibaba.com is het echt een peper ? En de Bhut heb ik ook maar verder hou ik me aanbevolen voor elke peper die ik niet in dit topic heb staan : hoe-gaat-het-met-je-zaailingen-t12367.html. Zaden is ook prima hoor 1 of 2 stuks ben ik al blij. Ik maak wel voor jou iig een klein kweekbaalje om te oefenen met de paddenstoelen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Ha, ha, Stan... dat is niet te achterhalen. Ahmar betekent rood, en filfil kan zowel peper als paprika betekenen. Ik vermoed paprika. Ik denk dat ik het zelf ook maar ga zaaien, om te weten waar we aan toe zijn.

En maak jij lekker een oefenwerkstukje voor me... wie weet vind ik het zo leuk dat ik ook om ga naar de paddestoelen. Dat lijkt me al heel lang leuk, maar gewoon nog geen kennis er over.

Geplaatst:

Vergeet je niet bij mij te kijken?!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik wil wel graag wat van die tincturen uitproberen...

Salietinctuur... want zit vreselijk in die overgang met alle verschijnselen...

Slaapmutsjetinctuur... want slapen gaat dan natuurlijk ook niet goed...

Pau d'Arco tinctuur

En een Dahlia-knollenmix wil ik ook wel. Leuke verrassing.

Geplaatst:

zat nog even de tinctuur te lezen

Slaapmutsjetinctuur wil ik wel kopen van je

slik melatonine maar werkt niet echt goed wie weet met dit wel wil het graag proberen als je nog heb

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Kijk, ik zie ook bij jouw tincturen de pau d `arco..daar wil ik wel een flesje van. Eventueel te ruilen tegen een van mijn tincturen:

kamille, chelidoniumblad, chelidonium wortel, pepermunt, zoethout..allen op eau de vie van fruit uit eigen tuin...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

[quotdokter), Dahliaknollen kan ik ook voortrekken door ze op pot te zetten, maar ik kan je geen soort geven, want we gooien altijd alle dahlia's door elkaar op de bedden. Verrassing dus. (Maar geen hybriden, dus achteraf bij bloei zijn ze te benoemen met een officiële kwekers naam)

2013-12-07248511391686772.jpg

Zijn dat jouw dalia's mooi hoor.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik had nog een aanvulling gezet op de eerste pagina, maar dat valt natuurlijk niet op, dus hier kopie:

Nog nieuw aanbod:

peper malawi birdeye

snackpaprika Apple Bell

peper numex twilight

stek bergamotplant

stek paarse vlinderstruik

stek zwarte bes

stek vlier

zaailingen slaapmutsje (spontane uitzaai)

naamloze aardbeien

zaailingen lathyrus

Nieuwe zoekvraag:

-smeerwortel (niet de blauwe)

-stek doornloze braam

-citroenverbena

-rode herfstframboos

Geplaatst:

Ik zou wel graag een stek bergamotplant willen..ik ben al vertrokken en kan dus niets te ruil aanbieden behalve een stukje vrouwenmantel. Heb je gezien dat ik geschreven heb dat de hyssop het niet heeft gered?

Geplaatst:

Heb je nog de stek van de paarse vlinderstruik, Jasmin?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur
Ik zou wel graag een stek bergamotplant willen..ik ben al vertrokken en kan dus niets te ruil aanbieden behalve een stukje vrouwenmantel. Heb je gezien dat ik geschreven heb dat de hyssop het niet heeft gered?

Vrouwenmantel heb ik al. Jammer van de hyssop, maar ja... risico van het (moes)tuinvak...

De palmkool zaailingen doen het ook niet goed, heel raar. Toen zaaide ik wat bij: nog niet opgekomen... Ik heb wel zaailingen hoor, maar een beetje zielig.

Op hoeveel snack paprika's had je ongeveer gerekend? Die zijn in januari gezaaid, zonder lamp, gewoon au naturel, en doen het als modelkindjes...

Geplaatst:

Gelukkig krijg ik ook zaailingen palmkool van iemand anders ( risico-spreiding....) hoeveel snacks kan je me aanbieden?

Ik heb voor jou trouwens wel 2 soorten pompoenzaad, yakon en onsterfelijkhiedskruid!

Heb jij ook spitskool?

Geplaatst:
  • Auteur

Jet,

Minimaal vier 'grotere', en als je meer wilt, dan heb ik nog een serie kleintjes.

Van de rode spitskool heb ik er acht nog bij elkaar in het bakje. Zien er goed uit verder, nog jong. Eind maart gezaaid. Allemaal uniform van grootte. Van de palmkool heb ik er vijf, hadden er meer moeten zijn, en zien er gehandicpt uit... Maar misschien komt het helemaal goed. Ik neem alles mee.

Geplaatst:

Jasmin dat is allemaal harstikke veel. Ik heb ook veel hetzelfde met anderen met anderen geruild( palmkool en paprika). 4 grote is prima.Ik ben blij met alles.

Geplaatst:

Jasmin ik heb wel een stek van een doornloze braam voor je.

En zou ik van jou een peper numex twilight mogen?

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Ik heb nog een gewortelde braam staan laat maar weten of je hem wil?

Geplaatst:
  • Auteur

Die peper kan je zowiezo van me krijgen. Ik zit even te dubben over de doornloze braam. Ik heb van Eeltultjuh en Borderrose ook al een doornloze braam aangeboden gekregen. Het leek me prima, twee stekken, maar Borderrose denkt dat het echt wel teveel van het goede is, omdat zo'n braam als een gek gaat groeien.

Ik heb geen idee. Ik wil graag grote bramen en géééén (of weinig) stekels in de tuin. En ik wil gaan binden en leiden, ik heb er de ruimte min of meer voor, tenminste... ik wil niet een onhandelbare bos in mijn tuin, maar een soort lei-braam wil ik maken. Wie zijn doornloze braam is hier geschikt voor? De ruil blijft gewoon hoor, ook al denk je dat je eigen braam dat niet goed zou doen met dat omhoog leiden en dun houden. Als 1 struik genoeg is, dan mag die andere stek naar een ander adoptie adres... Maar als een bepaalde braam niet zo snel groeit, wil ik wel 2 stekken. Wat is wijsheid?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.