Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe gaat het met je zaailingen


Bit

Aanbevolen berichten

Dit topic is bedoeld om gelijk op te lopen met het topic "wat heb je vandaag gezaaid" en "wat zaai je in deze maand "

 

Beide topics zijn langlopende, doorgaande topics over wat iedereen allemaal en ook vooral "wanneer" zaait.

 

Een paar dagen later, een week later of weken later horen we niets meer, zien we niets meer.

Het is natuurlijk extra leerzaam om te zien hoe het die zaaisels vergaat. Staan de zaailingen boven ? Doen ze het goed ? Zijn er problemen ?

 

Leuk als alles goed gaat ( laat gewoon zien ) Maar óók goed om te zien als er iets niet zo lekker gaat, of helemaal mis gaat

Wat is de reden denk je ? Wat zijn de condities ? Licht ? vocht ? temperatuur ?

 

Geef bij het tonen van je gelukte of mislukte zaaisels ook aan, onder welke condities de zaailingen staan Iedereen kan er iets van opsteken, iedereen kan er een voorbeeld aan nemen, iedereen kan tips en trics aanreiken

 

Wie geen foto kan maken, omschrijft zijn zaaisels dus wat uitgebreider; vanzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lente-uien/bosuien (Ishikura) die ik gezaaid had staan nu zo'n 8 cm boven, maar vallen een beetje om. Ze staan in de badkamer boven, die is koeler dan de woonkamer, maar warmer dan een onverwarmde kamer. Ik denk dat ik ze nu verder moet ingraven, maar ik weet het niet zeker Het zijn net grassprietjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje een gemengd resultaat.

 

Deze prei heb ik op kerstdag gezaaid. Na het ontkiemen heb ik ze aan het raam gezet, maar daar werden ze heel slap en gingen ze hangen. Na navraag op dit forum bleek dat ze te warm stonden en heb ik ze dan op een koelere plek gezet. Het is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar ik blijf ze met liefde verzorgen.

 

DSC000323781391507953.JPG

 

Deze prei, van dezelfde soort, heb ik 18/01 gezaaid. Deze heb ik onmiddellijk na het ontkiemen op een koelere plek gezet, en ze zien er volgens mij wel goed uit. Ik zou ze wel eens moeten uitdunnen.

 

DSC000556221391508109.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puntpaprika gezaaid 22 jan --> nog niet op (in glazen terrariumpje bij 24 graden)

ananaskers --> idem

boomtomaat --> idem

Basilicum --> op sinds 26 jan. Staan nu zonder glazen kasje onder T5 in de opkweekstelling, bij zo'n 23 graden

Tijm --> op sinds 29 jan. Staan nu zonder glazen kasje onder T5 in de opkweekstelling, bij zo'n 23 graden

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tadahhh: links en rechts basilicum, vooraan de tijm.

tijm-basilicum-4-feb-212891391590854.jpg

Basilicum --> op sinds 26 jan. Staan nu zonder glazen kasje onder T5 in de opkweekstelling, bij zo'n 23 graden

Tijm --> op sinds 29 jan. Staan nu zonder glazen kasje onder T5 in de opkweekstelling, bij zo'n 23 graden

aangepast door Gast

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ,Volgens mij gaat het wel goed met de kleine rakkers

 

Div. soorten pepers

paprika,s

tomtaten div soorten

Gisteren petunias en ik heb al een tijdje zonnebloemen staan en die worden al echt groot

DSC0293196121391592857.JPG

DSC0288877801390923148.JPG

Maak straks nog wel een foto van de zonnebloemen ,Als alles het blijft doen heb ik straks wel honderdvijftig planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderste foto - rechts achterin. Die lange zaailingen. Wat zijn dat ? ( zonnebloemen ? ) En wat ga je daar aan doen ? Kun je tips geven ? Hoe ver staan ze van het raam vandaan ?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke tweede poging, Ik heb nog steeds geen andere camera dus we zullen het hier mee moeten doen

DSC0294363181391597676.JPG

Raamkant van rechts naar links Tomaat, paprika, mm Jaenette

tweede rij ,Tros tomaat, Jalapeno,s Chili

DSC0294678761391597685.JPG

Rode peper gisteren gezaaid

DSC0294678761391597685.JPG

En nog wat tomaat ben het ras ff kwijt

 

Petunia,s gisteren gezaaid ,zo gauw ze boven komen plaats ik wel een foto

DSC0294515981391597693.JPG

 

En niet vergeten de zonnebloemen. Zijn nu 14 dagen en ik heb ze ff op de grond gezet want ze gaan wel erg hard.

Alles krijgt van twee kanten licht we hebben vrij hoge ramen met veel licht inval en ze staan boven de verwarming

DSC0294966981391598165.JPG

DSC0294870291391598173.JPGDSC0294870291391598173.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendelijk verzoek. Zou iedere poster hier ook kunnen vermelden wanneer gezaaid, en hoe ze staan?

 

Voorbeeldfoto Basilicum genovese:

IMG0317k67281391344106.JPG

Daar moet wel bij: op 15 december gezaaid, ze staan in de huiskamer, onder verlichting.

 

Zonder die extra info is het voor mee-lezers lastig vergelijken met hun eigen resultaten.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar eefje, zou het niet slimmer zijn de zonnebloemen véél meer licht te geven ? Denk je dat dat zo goed gaat ?

Ik zaai zelf overigens ook wel wat zonnebloemen, ergens half april ofzo. Misschien al begin april, even aanzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eefje ik ben een beetje bang dat je zonnenbloemen het niet gaan redden tot mei als ze naar buiten mogen. Ik had ze vorig jaar in maart gezaaid en toen werden ze zoooo enorm hoog dat ze omvielen en knakten tegen planttijd. (heb er helaas geen foto's van gemaakt toen)

 

Ziet er wel erg mooi uit die ondersteuning en die clipjes er omheen .

 

Mijn zaailingen pepers, paprika en aubergine. In de bakjes met vermiculiet gezaaid, in bakjes grond uitgeplant. Het is nog wel wat ieniemini. Rechtsachter met de knijpers 2x zoethoutplantje, ik hoop dat die blijven leven. (20/1 gezaaid, de rest tussen eind dec en half januari)

 

puli-noten-planten-01044571391619050.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mammoth pot prei gezaaid op 31 jan. en vandaag de eerste ontkiemde gezien.(in 6 dagen op komst tot nu toe 33,333%)

Paprika's en peper gezaaid op 29 jan. en van de volgende soorten al ontkiemde zaden op :

Cayenne geel, 6 stuks (4-6 op 3-2)

Jalapeno hybride Oranje, 6 stuks (3-6 op 3-2)

Habanero geel, 5 stuks (1-6 op3-2)

Rode puntpaprika, 6 stuks (4-6 op 3-2)

Alma paprika, 6 stuks (2-6 op 3-2)

mini puntpaprika rood, 6 stuks (4-6 op 3-2)

mini puntpaprika oranje, 18 stuks (2-18 op 3-2)

aangepast door Gast

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zaai ik de zonnebloemen ook ergens in april ik wilde eens zien of ik ze ook binnen kan houden uiteindelijk doen kwekers dat toch ook, En ja ik zal ze toch ergens anders moeten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaai je alles Deno Stan? Foto's?
Nee maar, b.v. paprika's en pepers(Capsicum) en zonnenbloemen e.d. wel. En omdat er zoveel slechte resultaten bij de mammoth pot prei wedstrijd waren heb ik deze dus wel ook Deno methode gezaaid. Op de hele slechte foto(snel even met de telefoon(en dat is een ramp binnen)) zie je rode punt paprikazaden midden onder heeft al de eerste paar kiembladen. En 6 van 6 ontkiemde zaden(middenboven is slecht te zien) Ik bewaar ze in gripzakjes met een stukje plasticbeker er in/tussen om er wat lucht in te laten komen en het water te kunnen laten verdampen.

05022014390297801391626404.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk de zaden nog eens beken lijst je was van 2 dagen terug(en dit topic was er toen nog niet dus dank @Bit)

 

pepers :

Cayenne geel, 6 stuks (4-6 op 3-2)(6-6 op 5-2) als eerste uit mijn peperlijstje 100% opkomst

Jalapeno hybride Oranje, 6 stuks (3-6 op 3-2)

Habanero geel, 5 stuks (1-6 op3-2)

Habanero oranje, 5 stuks(2-5 op 5-2)

Pepecchia, 3 stuks (2-3 op 5-2)

Serano, 3 stuks (1-3 op 5-2)

 

Paprika's :

Blokpaprika rood, 5 stuks (3-5 op 5-2)

Rode puntpaprika, 6 stuks (4-6 op 3-2)(6-6 op 5-2)

Gele puntpaprika, 6 stuks (3-6 op 5-2)

Oranje punt paprika, 6 stuks (2-6 op 5-2)

Alma paprika, 6 stuks (2-6 op 3-2)

mini puntpaprika rood, 6 stuks (4-6 op 3-2)

mini puntpaprika oranje, 18 stuks (2-18 op 3-2)

Kobold F1, 4 stuks(4-4 op 5-2) als eerste uit mijn paprikalijstje 100% opkomst

Tomatenpaprika Szuszanna, 6 stuks (1-6 op 5-2)

Totaal al 42 stuks aan al gekiemde zaden van de 123

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...