Ga naar inhoud

Welke bloemen planten tegen ongedierte

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben benieuwd of jullie ook gebruik maken van bloemen in de moestuin. Bijvoorbeeld afrikaantjes zouden ongedierte op afstand moeten houden. Ook zijn er bepaalde bloemen die lieveheersbeestjes moeten aantrekken. Wat is jullie ervaring hiermee?

http://www.hetblad.be/2007/03/16/huis-en-tuin/plant-een-bloem-in-je-moestuin/

aangepast door Gast

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst: (aangepast)

Vanzelfsprekend. Daar zijn tal van voorbeelden van en over. Meerdere topics behandelen dit ook. Ik kan ze zo niet voor je ophoesten, maar er zijn vooral veel topic over luizen, en daar komt dit ook ter sprake. Tal van topics noemen de spinselmot-rupsen, de bessengalwesp-rupsen enz. enz.

Uienvlieg is ook zo'n beroemde. Geurplanten in de nabijheid kunnen de vlieg doen foppen ( de geur maskeert de geur van de planten die daar last van hebben ) en ook zijn er halve of hele pogingen de geur van de kolen te maskeren, om de koolwitjes te foppen.

Veel planten kan je daarvoor inzetten, soms planten die specifiek een andere plant 'beschermt', soms ook planten die naast die bescherming ook nog eens een positieve invloed kunnen hebben op de groei van de buurplant.

Er zijn planten die witte vlieg in planten weren, of verjagen ( enigszins ). Er zijn aftreksels van bepaalde planten die ook de geur kunnen maskeren. Ook daar zijn topics over.

De afrikaan is een klassieker, maar daar zijn ook veel fabels over. Zie de topics daarover.

Voorbeelden van zulke maskeer-planten zijn : salie / salvia , kervel en alle aanverwanten, dille, venkel , knoflook , ui. ( ui en wortel is een klassieker ) etc.

edit: Zomaar eentje: Vorig jaar had ik echt succes met het planten van wat basilicum tussen de kruisbessen tegen de schijnrupsen waar ik echt veel last van heb. Dit hielp echt. De basil-plantjes hebben het ook tot de 1e vorst heel goed gedaan ( niet voor de oogst, daarvoor niet lekker meer ). Ik zet ze dit jaar weer.

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...