massam Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 wie kan mij vertellen hoe ik het beste kan bepalen hoeveel ik zal zaaien van alles wat ik wil gaan planten? de zakjes volledig uitzaaien lijkt mij enorm overdreven voor 2 mensen en evt wat we weggeven maar hoeveel dan? ik heb te weinig zicht op wat alles op kan brengen en vraag mij af hoe jullie bepalen hoeveel je zaait. wat we hebben besteld, en vandaag binnen gekregen, is het volgende Aardbeien Temptation f1 hybrideAndijvie President krulandijvieBosui Witte van lissabonKomkommers (vollegrond) MarketmorePaprika en pepers Jalapeno (mexicaanse pepers)Pluk & snijsla & bladgewassen Babyleaf mixPrei HerfstreuzenRaapstelen Gewone groeneRucola Eruca sativaSpinazie diversen fijnzadig Wilde spinazie ganzevoetSpruitkool F1 hybride mixSuikermais Tasty sweet f1 hybrideTomaten MoneymakerUien Hyskin f1 hybrideZaaikalender en daarbij nog een gratis zakje biologische "doorlevende spinazie" gekregen Quote Mijn Blog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Tja. Dat is een heel gedoe he ? Bepaal dat maar eens !Ben het er helemaal mee eens; ik vond dat ook een ramp. paar voorbeelden ( je vraagt wel heel veel he ? ) : De aardbeien: elk zaadje wordt dit jaar een plant en draagt ook nog es, maar nog heel weinig dit jaar. Volgend jaar meer. 20 zaadjes zaaien ? ( gaan er een paar dood ofzo ) De prei. 10 zaaien , en 1 maand later nog es 20 ? en een maand later nog es 10 ? zoiets . oogstspreiding. De andijvie ook. Niet té veel ineens zaaien. De sla ook etc.De komkommers : daar is het best lastig er 1 groot te laten worden, dus wat reserve zaaien. 2 planten poten uiteindelijk ?Tomaten 4 planten behouden ? dus 8 zaaien. de mooiste zet je neer.Bij bonen is 2 weken later zaaien niet genoeg om te spreiden. neem gerust een pauze van 6 weken ertussen.edit : ik zie nu dat je helemaal geen bonen hebt.De herfstreuzen kan je in 2x zaaien bv, maar kunnen ook heel goed in de herfst blijven staan de winter in, dus meer zaaien ook geen probleem. Denk vooral aan oogstspreiding, én aan het feit dat het zaad ook volgend jaar nog goed is ( zie de datum op het zakje ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
massam Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 je bent geweldig! heel fijn dit antwoord, daar kunnen wij zeker wat mee!. het spreiden en ook dingen in het zakje laten zitten had ik inderdaad bedacht maar had geen idee dat ik er zoveel tijd tussen kon laten en dan nog steeds uiteindelijk iets eetbaars krijgen! het is allemaal goed tot 2017 dus ik kan wel even vooruit! ja geen bonen, zó gek! ik zou zweren dat ik die wel besteld had, ben ook al na aan het denken over hoe ze te gaan geleiden, maar ze staan niet in de bestelling, niet op de factuur en zitten niet in het zakje dus die zal ik toch vergeten zijn. komt dan nog.. ik ga jouw berichtje en eventuele volgende reacties van mensen even heel goed bewaren. dank je! Quote Mijn Blog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted February 4, 2014 Share Posted February 4, 2014 Ik heb het zo gedaan mijn tuin is ingedeeld in bedden van 10m. Daarna heb ik per soortuitgerekend hoe veel planten er op de 10m passen. Als dat er 100 zijn is dat voor een gewas te veel dus maak ik een keuze van b.v 10 planten dan kan je uit rekenen hoe veel grond je nodig hebt. De10m deelje door de hoeveel soortjes en dan weetje hoe veel je kan planten. Dit alles is te lezen in het boek van velt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Als je wil heel snel iets bijbestellen (die bonen) dan 123zaden.nl heeft best snelle leveringstijd (ik heb mijn bestelling binnen 3 dagen gekregen) en is ook heel goedkoop (bijna alles is 1,10 eur). Maar verzendingcosten komen er ook bij Over kwaliteit kan ik niks zeggen want ik heb via 123zaden vroeger niet besteld en als je biologische zaden wil dan is dit ook niet een website voor jou. Ik heb zelf ook die probleem, dat ik heb een bepaalde aantal plantjes nodig en weet niet precies hoeveel ik moet planten. Meestal doe ik alles in een keer voor elke plant, want ik ben bang dat ik anders ga vergeten wat ik nog moet en wanneer. En soms plant je wel 20 zaadjes, maar er komt helemaal niks boven en je wacht en je wacht en je wacht...binnekort is het te laat om iets te doen en dan heb je deze jaar, bijvoorbeeld, geen pastinaak. Gelukkig is het volgende jaar makkelijker, want ik weet nu al dat mijn pastinaak zaadjes niet goed zijn en ik kan al in februari beginnen met pastinaak (ik heb alle oude zaden al geplant, als nu ook niks boven komt, dan heb ik nog tijd voor mijn nieuwe zaden). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Een heel andere tip kan zijn : hou je eigen blog bij ( dat kan hier op dit forum met het aanmaken van je eigen moestuin-update, die velen van ons hebben; zie : blog/ ).Daarmee leg je je eigen dagboek aan. Je kan dit en ook volgend seizoen nakijken wanneer je wat en hoeveel zaaide en met welke successen of tegenslagen. ( meten = weten ! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Hier staat ook een richtlijnhttp://wroeten.nl/moestuin/hoeveel-telen/ Maar het blijft uitproberen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je iets eet. Ik houd altijd rekening met een uitval van 30%, dus ik zaai ongeveer 1/3 meer dan dat ik nodig denk te hebben. Meestal gaan er minder dood en houd ik dus plantjes over. Die probeer ik dan maar weg te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Massam, wacht even tot maart dan heeft de duitse Lidl de zaden in de aanbieding.Je zal vanuit Nijmegen ook vlug even de grens over kunnen.De standaard zaden hebben ze voor een prikje.Het meeste heb ik in huis maar neem toch elk jaar weer een heel pak mee.Als het zo goedkoop is is het ook niet zo erg als je wat zaden opnieuw moet leggen of zoals meestal het geval is je er veel te veel hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
massam Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 Een heel andere tip kan zijn : hou je eigen blog bij ( dat kan hier op dit forum met het aanmaken van je eigen moestuin-update, die velen van ons hebben; zie : blog/ ).Daarmee leg je je eigen dagboek aan. Je kan dit en ook volgend seizoen nakijken wanneer je wat en hoeveel zaaide en met welke successen of tegenslagen. ( meten = weten ! ) dat doe ik inderdaad al en wil daar ook dingen zoals dit bij gaan houden. eerst nog wat spulletjes kopen, maar morgen ga ik naar van cranenbroek dus dat komt vast goed! Quote Mijn Blog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
massam Posted February 7, 2014 Author Share Posted February 7, 2014 oeh! goede tip! ik heb nu al zaadjes maar ben bonen vergeten en wie weet wat er nog meer te vinden is! Quote Mijn Blog! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 ... wie weet wat er nog meer te vinden is!Een paar dingen vielen me op. Je hebt geen- pompoen, courgette- keukenkruiden- bietjes, peentjes en andere wortelgewassen- kool (behalve spruitjes)Maar ik weet natuurlijke niet of dit bewust is. Succes er mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts