Jump to content

Boomgaard/ keuze gemaakt...

Nycave

Recommended Posts

Hallo allemaal. Ik ben Nycave en ben nieuw op dit forum. Ik woon im het noordoosten van het land op veengrond. Wij hebben redelijk wat grond bij het het huis 2000m2 en die gaan we op dit moment herinrichten. En daar heb ik jullie hulp bij nodig. Daarom heb ik vrij veel vragen. Hopelijk kunnen jullie me er bij helpen.

In het weiland achter het huis wil ik een boomgaard maken. Ik heb de website van Sugar al gelezen. Mooi omschreven! Mijn voorkeur gaat uit naar rassen die zoveel mogelijk ziekteresistent zijn en het liefst zo min mogelijk onderhoud/snoei nodig hebben ( maar natuurlijk wel erg lekker moeten zijn)

Appel: ik heb gelezen dat de goudrenet redelijk wat onderhoud vraagt. Zou de prinsesse Noble een goed alternatief zijn? Of de reinetten van ekenstein? Ik zou het liefst een appel zien waar je heerlijke appeltaarten van kan bakken. Daarnaast moes, hand en appelsap natuurlijk ik zoek 2 hoogstam appelbomen (ruimte genoeg)

Peer: een stoofpeer: gieser wildeman en een pondspeer? Of toch een conference als handpeer

Pruim: opal ( heerlijk) welk ander ras eventueel erbij?

Kersen: Summit en Kordia?

Walnoot: buccaneer en broadview?

Welke hazelnoot is lekker? Wij krijgen een vogelbosje langs de sloot 50 m lang waar ook meerdere hazelnoten in komen. Dat zal een goedkoop soort zijn. Is die ook geschikt voor eigen consumptie of is het verstandiger voor de smaak een speciaal ras te verkiezen?

Ik zit nog te dubben of ik nog een kweepeer zal planten... Hopelijk kunnen jullie me nog wat tips en trucs geven voor wat betreft de rassenkeuze.

Edited by Guest

Heb je al een beetje rondgekeken op dit forum ? Elke fruitsoort heeft tal van topics ( zie ook zoekfunctie ) en je kan veel kenners in die topics er over aanspreken.

Ik kan je helaas niet alle fruitsoorten, de voors en tegens gaan beschrijven.

Maar de Blog van Sugar heb je alvast te pakken , heb je vast wat. Er zijn er veel meer hier.

leuk dat er nog iemand is die fruitbomen zet. Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie als jou,ik wil ook fruitbomen zetten maar ben er nog niet helemaal uit welke soorten

die princesse noble kreeg ik redelijk goede reacties van op een ander forum,ik denk dus dat dat een goede appel is.

voor bij de opal zou ik een soort reine claude nemen,naar het schijnt zijn de heel lekker,kijk wel dat je de makkelijke rassen pakt want de meeste zijn niet heel vruchtbaar

hier kun je een heel rassenoverzicht zien

http://www.npv-pomospost.nl/Pruimen/reine_claudes.htm

uit mijn zoektocht kwam ik uit dat reine claude violette de vruchtbaarste is en ook nog lekker smaakt.

waarom neem je geen perzikboompje,neem dan het ras avalon pride want die heeft nauwelijks last van krulziekteof benedicte krijgt meer krulziekte maar zou een heerlijke vrucht geven

P.S ik spreek hier niet uit eraring maar uit opzoekwerk

Ik neem voor het gemak aan dat je hoogstam fruitbomen wilt planten? Over een lekkere smaak kan ik je niet adviseren, dat is namelijk erg persoonlijk. Wel kan ik je adviseren over fruitrassen die weinig ziektegevoelig zijn en geschikt voor hoogstam. Je komt dan vaak uit bij de rassen met een sterke groeikracht. Deze rassen zijn meer weerstandbiedend tegen ziekten dan zwakgroeiende rassen.

Appel: Groninger Kroon, Jacques Lebel, Lunterse Pippeling, Brabantse Bellefleur, Sterappel, Bramley's Seedling, Lemoenappel, Rajka, Dijkmanszoet, Notarisappel, Schone van Boskoop.

Peer: Noordhollandse Suikerpeer, Saint-Remy, Legipont, Provisiepeer, Clapp's favourite, Pondspeer, IJsbout, Juttepeer, Winterrietpeer, Brederode. Zwijndrechtse Wijnpeer.

Pruim is eigenlijk niet zo geschikt voor hoogstam omdat je vruchten moet dunnen en spuiten tegen luizen. Bij hoogstamvormen is dat lastig uit te voeren. Halfstam of laagstam is dan geschikter. Belle Louvain, Opal, Reine Claude d'oullins en R.C. d'Althann, Bleue de Belgique, Czar, Mirabelle de Nancy, R.C. verte en Kwets zijn redelijk robuuste rassen.

Princesse Noble is niet zo geschikt voor hoogstam door de zwakke groeikracht en het dunne hout dat hij vormt. Op zwakkere onderstam voldoet Princesse Noble trouwens prima. Ik heb hem zelf ook.

Heb je nog meer vragen? Laat het me weten ik denk graag mee!

Edited by Guest

Voor de appelbomen gaan het 4 hoogstambomen worden : gravensteiner, James grieve, elstar en de rode van boskoop

Voor de perenbomen: Gieser wildeman en een conference. Ook hoogstam allebei.

Pruimenboom halfstam in ieder geval de opal, evt een tweede soort erbij.

De beide walnoten op hoogstam.

En de beide kersenbomen op halfstam