Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recyclen van potgrond


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik heb al een kapitaal uitgegeven aan potgrond. Ook al een zware zak oude potgrond in mijn container gegooid. Ben bang voor ziektekiemen (deze grond had buiten gestaan). Heb ook een keer een lading oude potgrond bij mijn wormenbak gegooid.

 

Wat doen jullie met gebruikte potgrond? Mijn zuinige inborst vindt het erg om alles steeds weg te mikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm ... misschien had ik eerst moete Googlen voordat ik de vraag stelde....

- in de loop van het jaar verzamel ik alle oude potgrond in een grote plastic ton (of vuilbak) met een deksel (niet luchtdicht) en hou het voldoende vochtig

 

- in de herfst voeg ik hier 1 deel gezeefde compost (door een 5 mm. x 5 mm. zeef) aan toe per 4 tot 5 delen oude potgrond, dan goed mengen en vochtig maken

 

- vervolgens laat ik die ton een winter buiten staan zodat het geheel goed kan doorvriezen (dit doet de celwanden breken waardoor het mengsel fijner wordt en na de vriesperiode nog wat verder verteert en composteert)

 

- ik probeer het deksel er zoveel mogelijk op te laten zodat er geen insecten in kunnen kruipen

 

- in het voorjaar heb ik dan terug goede potgrond

 

In theorie kan je dit systeempje oneindig herhalen en hoef je ook weinig of helemaal niet bij te mesten gedurende het gebruik van de potgrond omdat er iedere herfst sowieso opnieuw verse compost aan toegevoegd wordt, net zoals in de natuur.

 

Maar ik ben niet van mening dat je ieder jaar al je potgrond hoeft te vervangen, ik doe dit maar om de 2 of 3 jaar (hangt van de soort planten af), dus recycleer ik ieder jaar maar de helft tot 1/3de van mijn potgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zeker niet weggooien Jasmin. Zonde van je geld!

Ik heb ook met het idee van die wurmenbak gelopen. En daar zou je dat idd prima in kunnen doen. Moet geen probleem zijn, die wurmen eten toch alles op. En dan idd gebruiken voor de grote planten. Die houden wel van een stukje grond bij een plantje. Houd die je plantje ook rondom gezond.

 

Ik krijg steeds meer het idee dat het recyclen bij onze benedenburen veel beter is geregeld dan hier. Gratis gaas, compostbak... toe maar

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potgrond wat in de potten met tomaten en paprika's heeft gezeten strooi ik deels uit over de siertuin. Het andere deel gebruik ik om wat voorgezaaide kroppen sla te zetten voor in de winter.

Doordat de potgrond al een seizoen lang gebruikt is stikt het van de fruitvliegjes, schimmels (goed en slecht) en tomaten/paprika resten. Daardoor is het direct zaaien in deze potgrond mij minder goed goed bevallen Persoonlijk zou ik het niet aandurven om de potgrond te bewaren en het jaar erop opnieuw te gebruiken voor de tomaten en paprika's. In het kader van de vruchtwisseling en bodemziektes zou ik het ook niet over de moestuin uitstrooien, ook vanwege zouten van mest.

 

Ik kan me zo voorstellen dat je de potgrond samen met wat compost en koemest kan gebruiken voor het uitplanten van plantjes in bloembakken en potten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar oude potgrond meestal ook voor de tuin, of voor grotere bloembakken, dan meng ik het daar weer in.

 

Maar ziektekiemen enz, je kan dacht ik grond ook ontsmetten door het in een zakje te doen, en in een pan met warm water doen ofzo.. moet je maar op google'en. (maarja, niet echt geschikt voor grote hoeveelheden denk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...