Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

5-jarige bessenstruiken aankopen - hulp gevraagd

Valerie

Recommended Posts

Ik heb 3 struiken gereserveerd om op dinsdag op te halen. Nu zien ze eruit alsof ze lang niet gesnoeid zijn. Kan ik ze nu nog snoeien? Ook moet ik ze uitgraven. Iemand tips hiervoor? Het is lastig om te zien waar de wortels zijn.

Zwarte bes:

$_85.JPG

Rode bes:

$_85.JPG

Kruisbes:

$_85.JPG

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Hoi

Snoeien kan nu zeker nog. En als je ruimte om me te nemen maar beperkt is zal je ze daar teplekken kunnen snoeien. Ik zou ook een spit vork mee nemen om ze uit te scheppen zo heb je minder kans dat de wortels beschadigen.

De zwarte bes bij aan plant altijd 5cm dieper zetten dan hij stond. Zo kan hij weer nieuwe uitlopers maken.

Ja zeker. Wat ze hierboven zeggen. Zo ruim mogelijk uitspitten, maar dat worden wel érg grote kluiten, dus dat is wellicht onmogelijk.

Alle bessen wortelen heel óók heel oppervlakkig, niet alléén oppervlakkig. Het is net alsof ze 2 soorten van wortels hebben. Zeer oppervlakkige ( net onder de aarde ) én wat diepere gelijk onder de stammen.

Toch proberen zoveel mogelijk mee te nemen.

Gaat dat niet echt lekker, dan de struik overpoten in ruim plantgat met goede aarde, eventueel iets van mest in het plantgat omwoelen ( geen verse mest ). Je poot de struiken, inderdaad mág het ietsje dieper zijn dan dat ze stonden, maar zou ik niet doen als het hele natte grond / standplek is. Poten en daarna de struiken lekker dik mulchen ( zie die topics )

Na of voor het poten de struik fors, echt fors, snoeien. 2/3e deel er uit. Takken, liefst de oudsten, diep, zo diep mogelijk, wegsnoeien met takkenschaar. De jongere delen daarvan als winterstek gebruiken. Zie de topics over winterstek.

Snoeien doe je dus fors. Maak de struik opener vooral ( luchtiger ) en verjong hem gelijk sterk.

Makkelijke struiken , kan niet écht veel misgaan. In april, als het lang droog mocht zijn, dan af en toe goed water geven tot in mei aan toe.

Tuinslang is een goede vriend als je moet vortels uitgraven en je eigen sterkte niet genoeg is. Eerst graven wat je ziet en dan met water de rest van de wortels langzaam doorspoelen tot dat te plant los van het aarde komt. Dat kan wel even duren en natuurlijk moet je tijdens het doorspoelen meegraven. Dat betekent dat je kunt best nat en vies worden en als het weer niet boven 10 kraden ziet (zoals nu), dan is het zeker geen prettige klus. Success!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga ze ook boven de grond moeten houden omdat ik over 2 a 3 jaar ga verhuien en dan wil ik ze graag meenemen. Ik denk dat ik ze liever thuis snoei dan daar terplekke zodat ik er de tijd voor kan nemen aangezien ik dat nog nooit gedaan heb.

Ik hoop ook op oogst dit jaar toen ik deze volwassen planten zag dacht ik, dit gaat hopelijk iets sneller dan een stek kopen

Voedselkollektief Almere

Dinsdag heb ik ze meteen gewoon in de grond gezet. Ik heb net wat foto's gemaakt. Ik heb redelijk veel gesnoeid, er was een action wasmand vol. Toch lijkt het alsof ik nauwelijks wat gedaan heb. Moet ik meer snoeien?

Rode of zwarte bes? Deze krijgt al knoppen

20140214_153736.jpg

20140214_153746.jpg

20140214_153752.jpg

Kruisbes

20140214_153828.jpg

20140214_153841.jpg

Rode of zwarte bes?

20140214_153909.jpg

20140214_153858.jpg

Voedselkollektief Almere

Nou leuk toch ? Als je de helft tot 2/3 van alle takken diep ( bij de bodem ) hebt weggesnoeid, is het goed hoor nu nog dik mulchen natuurlijk. Je hebt lekker de grond verbeterd, waar deze struiken kwamen ?

En je stekken natuurlijk he ? Hoeveel mooie nieuwe struiken heb je straks voor als je gaat verhuizen ?

Plaats je nog een foto als je klaar bent ? ( misschien ook van de stekken: leuk )

Oke bedankt ik ga kijken wat ze nu doen. Door de grond zit een beetje potgrond en wat koemestkorrels gemend. Dit weekeind haal ik nog een zak compost om erbij te gooien. Ik wil daarop nog een laag oude bladeren gooien omdat ik las dat bessenstruiken graag aan een bosrand staan.

Voedselkollektief Almere

En het verschil tussen rode en zwarte bessenstruiken/takken/blaadjes kun je ruiken!

Als je iets heerlijk geurigs ruikt... dan is het de zwarte bes

Als je iets gewoon saai groenigs ruikt... dan is het géén zwarte bes.

Zwarte bes blad kan je ook lekker door je thee doen (goed voor de keel).