Valerie Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ik heb 3 struiken gereserveerd om op dinsdag op te halen. Nu zien ze eruit alsof ze lang niet gesnoeid zijn. Kan ik ze nu nog snoeien? Ook moet ik ze uitgraven. Iemand tips hiervoor? Het is lastig om te zien waar de wortels zijn. Zwarte bes: Rode bes: Kruisbes: Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Hoi Snoeien kan nu zeker nog. En als je ruimte om me te nemen maar beperkt is zal je ze daar teplekken kunnen snoeien. Ik zou ook een spit vork mee nemen om ze uit te scheppen zo heb je minder kans dat de wortels beschadigen. De zwarte bes bij aan plant altijd 5cm dieper zetten dan hij stond. Zo kan hij weer nieuwe uitlopers maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Het snoei hout kun je weer stekken mochten ze niet aan komen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ja zeker. Wat ze hierboven zeggen. Zo ruim mogelijk uitspitten, maar dat worden wel érg grote kluiten, dus dat is wellicht onmogelijk.Alle bessen wortelen heel óók heel oppervlakkig, niet alléén oppervlakkig. Het is net alsof ze 2 soorten van wortels hebben. Zeer oppervlakkige ( net onder de aarde ) én wat diepere gelijk onder de stammen. Toch proberen zoveel mogelijk mee te nemen. Gaat dat niet echt lekker, dan de struik overpoten in ruim plantgat met goede aarde, eventueel iets van mest in het plantgat omwoelen ( geen verse mest ). Je poot de struiken, inderdaad mág het ietsje dieper zijn dan dat ze stonden, maar zou ik niet doen als het hele natte grond / standplek is. Poten en daarna de struiken lekker dik mulchen ( zie die topics ) Na of voor het poten de struik fors, echt fors, snoeien. 2/3e deel er uit. Takken, liefst de oudsten, diep, zo diep mogelijk, wegsnoeien met takkenschaar. De jongere delen daarvan als winterstek gebruiken. Zie de topics over winterstek.Snoeien doe je dus fors. Maak de struik opener vooral ( luchtiger ) en verjong hem gelijk sterk. Makkelijke struiken , kan niet écht veel misgaan. In april, als het lang droog mocht zijn, dan af en toe goed water geven tot in mei aan toe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Tuinslang is een goede vriend als je moet vortels uitgraven en je eigen sterkte niet genoeg is. Eerst graven wat je ziet en dan met water de rest van de wortels langzaam doorspoelen tot dat te plant los van het aarde komt. Dat kan wel even duren en natuurlijk moet je tijdens het doorspoelen meegraven. Dat betekent dat je kunt best nat en vies worden en als het weer niet boven 10 kraden ziet (zoals nu), dan is het zeker geen prettige klus. Success! Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ik heb vorig jaar oude bessen struiken verhuisd. Ze hebben nog even boven de grond gestaan, kou geleden... na het inplanten heb ik ze fors teruggesnoeid, met het idee een verloren jaar tegemoet te gaan. Nog nooit zoveel oogst gehad aan mijn struiken!!! Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga ze ook boven de grond moeten houden omdat ik over 2 a 3 jaar ga verhuien en dan wil ik ze graag meenemen. Ik denk dat ik ze liever thuis snoei dan daar terplekke zodat ik er de tijd voor kan nemen aangezien ik dat nog nooit gedaan heb.Ik hoop ook op oogst dit jaar toen ik deze volwassen planten zag dacht ik, dit gaat hopelijk iets sneller dan een stek kopen Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Shabs, ga jij nou drie jaar wachten totdat je ze in de grond zet? Dat zou ik niet doen, hoor. Gewoon in de grond zetten en over een paar jaar opnieuw verplaatsen. Van de gesnoeide takken kan je ook stekken maken, die over drie jaar al leuke struiken zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Dat was ik inderdaad van plan totdat ik net op mijn kop kreeg van mijn vader dat wordt morgen tegels uitgraven.. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Lekker graven, snoeien, misschien wat kalium bijgeven om het wortelgestel te verwennen, compost in het plantgat... dan ga jij dit jaar lekker bessen oogsten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Dinsdag heb ik ze meteen gewoon in de grond gezet. Ik heb net wat foto's gemaakt. Ik heb redelijk veel gesnoeid, er was een action wasmand vol. Toch lijkt het alsof ik nauwelijks wat gedaan heb. Moet ik meer snoeien? Rode of zwarte bes? Deze krijgt al knoppen Kruisbes Rode of zwarte bes? Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Nou leuk toch ? Als je de helft tot 2/3 van alle takken diep ( bij de bodem ) hebt weggesnoeid, is het goed hoor nu nog dik mulchen natuurlijk. Je hebt lekker de grond verbeterd, waar deze struiken kwamen ? En je stekken natuurlijk he ? Hoeveel mooie nieuwe struiken heb je straks voor als je gaat verhuizen ? Plaats je nog een foto als je klaar bent ? ( misschien ook van de stekken: leuk ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Oke bedankt ik ga kijken wat ze nu doen. Door de grond zit een beetje potgrond en wat koemestkorrels gemend. Dit weekeind haal ik nog een zak compost om erbij te gooien. Ik wil daarop nog een laag oude bladeren gooien omdat ik las dat bessenstruiken graag aan een bosrand staan. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Maar ook stekken gemaakt ? Of toch niet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 De takken liggen buiten, misschien doe ik het morgen maar ik heb deze week geen tijd gehad. Anders bij de volgende snoeibeurt Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 En het verschil tussen rode en zwarte bessenstruiken/takken/blaadjes kun je ruiken!Als je iets heerlijk geurigs ruikt... dan is het de zwarte besAls je iets gewoon saai groenigs ruikt... dan is het géén zwarte bes. Zwarte bes blad kan je ook lekker door je thee doen (goed voor de keel). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 inderdaad , ruiken zal je het zeker doen. Voor zover ik zie is de bovenste zwarte bes , en de onderste rode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 Zodra er blaadjes zijn zal ik eraan ruiken en hier mijn bevindingen schrijven Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Je kan heel licht over de takjes wrijven, dan ruik je het ook wel, beetje cassis achtige geur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Is inderdaad héél duidelijk te ruiken; zwarte bessen herken je zó! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 De bovenste stuik op de foto die al wat knoppen heeft ruik je een stuk meer dan de andere. Die ruikt niet. Ik ben benieuwd of het klopt Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts