Geplaatst: 9 februari 201412 j http://nos.nl/artikel/608521-gemeenten-viezer-en-minder-groen.html Vrijwel alle gemeenten bezuinigen op het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Bosjes worden op grote schaal vervangen door gras omdat dit goedkoper is in onderhoud en zwerfvuil blijft langer liggen. Gemiddeld bezuinigden gemeenten in de afgelopen vier jaar tot een kwart op het budget voor beheer en onderhoud. Dat blijkt uit gegevens (.pdf) die CROW verzamelde, het nationale platform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. De bezuinigingen leveren veel geld op, van tonnen tot miljoenen, afhankelijk van de grootte van een gemeente. Zo heeft de gemeente Breda 1,5 miljoen bezuinigd. Het omvormen van de groenvoorziening bespaart 500.000 euro. In Zuidplas bespaarde men een miljoen op groenonderhoud. ZelfbeheerIn driekwart van de gemeenten krijgen bewoners bij de bezuinigingen een nieuwe rol als mede-beheerder van het groen. Zo kunnen zij voorkomen dat het groen in hun wijk verdwijnt of verandert. Ze krijgen daar een kleine vergoeding voor of kunnen punten sparen voor bijvoorbeeld een parkbankje in de wijk. Opmerkelijk is dat er weinig geprotesteerd wordt tegen de viezere gemeenten. Volgens CROW is het aantal klachten slechts met 10 procent toegenomen en is het tevredenheidsniveau nauwelijks gedaald. Slechts in een kwart van de gemeenten hebben de bezuinigingen tot enige vorm van onrust geleid. "Mensen accepteren kennelijk dat er in crisistijd minder geld gaat naar dit soort zaken", zegt Harro Verhoeven van CROW. Bodem bereiktIn bijna de helft van de gemeenten geven de beheerders van de openbare ruimte aan dat de bodem nu wel is bereikt. Verhoeven: "Er is al fors bezuinigd. Verdere bezuinigingen kunnen het straatbeeld zo beïnvloeden, dat burgers wel gaan protesteren, omdat het onveiliger wordt of verloedering optreedt." Bezuinigen op beheer en onderhoud is in veel gemeenten onderdeel van de verkiezingsstrijd. Gemeenten moeten de komende jaren bezuinigen en kijken daarbij al snel naar de post onderhoud en beheer. Zo hebben oppositiepartijen in onder meer het Westland vragen gesteld aan het college hierover. In Zuidplas overwegen de politieke partijen de bezuiniging terug te draaien vanwege de negatieve reacties van bewoners. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik ben juist blij dat de gemeente gestopt is met nodeloos schoffelen en excessief maaien. Hier in grunn zijn een heleboel zone's aangewezen waar maar 1 a 4x per jaar gemaaid wordt, en waar het maaisel vervolgens blijft liggen. Bezuiniging, sure, maar ook gewoon beter voor de natuur. En daarnaast vind ik schoffelen van gemeenteplantsoentjes een van de meest nutteloze, en dus geldverspillende dingen die er zijn. Ja op bladblazeren in de storm na dan. Alleen dat bezuinigen op zwerfafval... dat vind ik echt erg irritant. Ik woon (blijkbaar) nogal in een aso-buurt en in onze straat stikt het ervan. Wat gek is, want de eerste drie maanden dat ik hier woonde lag er nooit wat. Enfin, gelukkig is er 1x per jaar in het voorjaar de Lentekriebels actie. Dan mag je je als groepje of stichting aanmelden als vuilopruimers, dan verzamel je zo veel mogelijk troep, en in ruil voor die troep krijg je geld terug van de gemeente. Dat is gelukkig over een tijdje weer zo ver, ik kijk er al maanden naar uit zo goor is het hier. Maar wat zie ik vorige week ineens gebeuren? ...de plantsoendienst die het gros van het afval opruimt Ja HALLO! Doe dat dan OF even wat eerder OF gewoon niet. Maargoed...
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ok... dus... als ik het goed begrijp... kan ik mij voor Lentekriebels aanmelden en dan alle rotzooi uit mn voortuintjes verwijderen die anderen nodig vonden daarin te deponeren of wat er uit de hele straat inwaait en dan krijg ik daar geld voor???
Geplaatst: 10 februari 201412 j Hier word er naar mijn idee wat teveel gemaaid. Alle grasveld in de buurt zijn kort en strak gemaaid, geen bloemetje te bekenen. Dan vind ik de niet maaien stroken in groningen toch mooier.Plantsoenendienst ziet er soms nutteloos uit, maar dat wordt vaak gedaan als dagbesteding. Dat moet niet worden wegbezuinigd.
Geplaatst: 10 februari 201412 j Past ook goed bij dit wat oudere topic: guerilla-gardening-t1065.html
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik zie dit inderdaad ook niet als een probleem. In sommige, of eigenlijk beter gezegd de meeste regios wordt er toch te zenuwachtig naar vooral de grasveldjes en bermen gekeken. Dat een hondenveld regelmatig gemaaid wordt, is logisch, maar elke maand over de berm jassen... nergens voor nodig, je maait ook het goeie weg en wat ik ook veel zie bij strak gemaaide gazonnetjes waar veel mensen overheen lopen (sporten, gezelligheid, honden...) is dat er veel kale plekken ontstaan omdat het gras daar veel te kort voor is. Laat maar lekker waaien. Zeker ook die lelijke gemeentestruiken overal en nergens om de gaten op te vullen mogen me gestolen worden. Je ziet gelukkig steeds vaker dat mensen daar een zakje Aldi-bloemenzaad in kieperen... dat is nog het mooiste. Dat kan de gemeente ook doen, lijkt me goedkoper dan dat gemeentegroen dat je steeds moet maaien en met de heggenschaar overheen moet?
Geplaatst: 10 februari 201412 j Ik vind het wel prima zo, inderdaad behalve het vuilnisopruimen. Ik woon toch een beetje in een aso stad wat te merken is.Ik ga trouwens een beetje aan guerilla gardening doen met de takken die ik ga snoeien van de bessenstruiken kijken of het werkt. Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.