Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Guerilla-gardening


dennislp

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een ander topic, wil ik hier een topicje over starten!

 

Om te beginnen een aantal dingen waardoor we weten wat guerilla-gardening nou inhoud

 

gg.jpgWat ooit begon met het weghalen van een stoeptegel voor het huis om daar een paar zonnebloemen te zaaien, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging van wilde tuinders, zoals je ook wilde plakkers hebt. De beweging guerrilla gardening is komen overwaaien uit de VS en rukt op in Nederland.

 

Bewoners van strakke straten pakken gezamenlijk de eigen, directe omgeving aan en leggen op onverdachte en vergeten plekjes tuintjes aan. Dat kan een zonnebloem zijn naast een lantaarnpaal, een tuintje rondom een lelijk elektriciteitshuisje of een wilde wingerd tegen een blinde muur.

 

Saamhorigheid en een zekere mate van burgerlijke ongehoorzaamheid horen bij wild tuinieren. Omdat de doelen ‘edel’ zijn – de openbare ruimte wordt immers door initiatiefrijke burgers op een verantwoorde manier verfraaid – wordt guerrilla gardening gedoogd.

 

In veel gemeentes waar openbaar groen schaars is, wordt de beweging door een partij als GroenLinks omarmd. In Groningen is een groep wilde tuiniers actief. Ze toveren met hun groene vingers de ene grauwe plek na de andere om in een oase van groen. In de jaren tachtig werden al geveltuintjes aangelegd in Haarlem en Amsterdam. Dat is ook guerrilla gardening, maar dan zonder het bijbehorende huidige gedachtegoed.

 

Tuinieren in de openbare ruimte

Want waar gaat het om bij guerrilla gardening? Het is de strijd om ruimte, om vechten tegen de schaarste van land, strijden tegen verspilling van mogelijkheden.

 

Ook beautification – verfraaiing van de openbare ruimte – behoort tot het wilde tuinieren. Maak de lege ruimte mooier! Een rotonde met alleen maar gras? Inzaaien die hap met weidemengsel. Saaie laan met van te hoog opgesnoeide bomen alsof de hovenier het zagen niet kon laten? Plant een roos of een bosrank aan de voet van de boom!

 

Van gazon naar groentetuin

Een volgende stap in guerrilla gardening is het aanleggen van groentetuintjes in plaats van beautification. Dus geen zonnebloemen naast lantaarnpalen, maar stokbonen en in plaats van de wilde wingerd een druif en rondom het elektriciteitshuisje groeit sla en kolen. Dat vergt veel van de gemeenschapszin van de tuinders. Want van wie is de opbrengst? Van de planters of van de argeloze voorbijganger? Van beide dus, want het gaat om het algemene nut en niet om dat van het individu.

 

g-g.jpgg-g.jpg

 

Eten uit buurmans tuin

Voor de echt bevlogen biobuurt biedt ook de meer onthechte medemens in de straat kansen. Want heeft die ietwat afzijdige buur misschien een voortuin die er wat slordig bijligt, alsof het de bewoner niet al te veel kan schelen? Wellicht wat te weinig tijd voor de tuin?

 

Aha, verspilling van kostbare grond! Dus kan hem of haar de prangende vraag worden voorgelegd of de buurt die voortuin mag omwerken tot een eettuin. Zo ja; spit dan de tuin buurtgewijs om, zet stokken en leg rond de stokken doperwten. De buurt houdt de tuin netjes en geeft water als dat nodig is. Nadat de erwten uitgelopen zijn, bloeien ze vrolijk en al snel komen er de eerste boontjes met erwten aan. Deze eerste opbrengst is natuurlijk voor de bewoner, daarna gaat de oogst in een heerlijke doperwtensoep tijdens een midzomer-straatfeest!

 

Boek: Richard Reynolds – On guerrilla gardening (Bloomsbury, mei 2008)

Websites: http://www.guerrillagardeners.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.guerrillagardening.org" onclick="window.open(this.href);return false;

 

De foto’s uit dit artikel zijn afkomstig van bovengenoemde sites.

 

 

Tevens word Guerilla-Gardening gesteund door Groen Links!

GroenLinks Webshop , daar vind je o.a. flyers en info zakjes kan je zaadjes in doen en uitdelen ook Guerilla-Gardening hesjes eventueel.

 

De nederlandse site voor Guerilla-Gardening: http://www.guerrillagardeners.nl/

De algemene site voor Guerilla-Gardening: http://www.guerrillagardening.org

 

 

 

Kortom, zelf aan de slag gaan in de grond van de gemeente! Iemand die dit al veel doet? Iemand met ervaring??

 

Ik zelf ben er erg bang voor dat hun schoffel er erg snel over heen gaat .. Zien ze het verschil tussen onkruid en een zaailing? Daar denken ze dus niet aan.. Dus dan kan je denken aan een klein hekje of laag gespannen stukje rood-wit afzet lint. verkrijgbaar bij de action!

 

Vind het idee wel wat hebben.. uiteindelijk zijn al die dingen van de gemeente redelijk saai! Alleen het grootste gevaar is denk dat de schoffel langs kan komen.

 

Wat denken jullie ? Praat er maar op los!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leukste vond ik het verhaal van Frits Wielaert, de zogenaamde grootvader van de guerilla gardening. Een oudere heer, die al zijn leven lang met stokrooszaad op zak loopt, om op kale plekjes stokrozen te zaaien. Hij doet trouwens ook aan nazorg..

komt regelmatig kijken of de plantjes ondersteuning nodig hebben, en knutselt eventueel ter plekke iets in elkaar.

Na afloop ben ik snel terug gelopen naar de tafel met ruilzaden, om wat extra stokrooszaad te halen. En ik was niet de enige die enorm plezier had gehad aan het verhaal van Frits Wielaert, dus vette kans dat de komende jaren Amersfoort behoorlijk opgefleurd gaat worden.

post9805.html?hilit=stokrozen#p9805

 

Mijn stokrooszaadjes zijn nog niet gezaaid... maar dat ga ik deze maand nog doen. Dat maanzaad/papaverzaad ga ik ook verspreiden. En ik heb nog wel meer blommetjes... eigenlijk had ik nooit gedacht om serieus groente in het wild te zaaien.

Rick heeft me ooit eens geattendeerd op een artikel over een andere vorm van guerilla tuinieren... dat was serieuser... je groente zaaien op een verborgen plek om later weer te oogsten, dat was bedoeld voor als de pleuris uit zou breken in de maatschappij. Ik ben het idee nooit vergeten, maar voorlopig denk ik voornamelijk aan vrolijkheid... blommen...

Maart-april-mei ... we hebben alle tijd om grapjes uit te halen...

 

Ik ben niet superbang voor de schoffel, omdat ik plekjes uit zal zoeken die niet gewied worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en misschien juist tussen andere struiken doen. Denk dat ik het hiernaast wel lekker vol ga zetten.. maar moet even kijken of ik dat doe met op voorzaaien of niet, ook wel leuk om zo je buurt 's ochtends te verrassen.

 

Het maakt mij tenminste giga enthousiast Heb zo'n 180 oost-indische kers zaadjes, kan ik ook nog wel even dumpen.

maar hang denk wel een bordje op met guerilla-gardening poster van GroenLinks, zodat als het echt dreigt geschoffeld te worden, ze het niet doen En met een bordje motiveer je andere mensen denk ook!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n seed bomb..

Here’s the recipe:

 

5 parts dry red clay*

3 parts dry organic compost

1 part seed**

1 – 2 parts water

 

* Red Art Clay this is the stuff that potters use.

 

**seeds: Drought-tolerant Wildflowers

 

 

Komt er dus gewoon op neer om een stevige bol aarde die goed vochtig is, gevuld met zaad, neer te gooien dat dat werkt ... mag je wel hopen dat de wortels echt door de aarde in gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook niet echt, maar vind het wel leuk klinken; seed bombs Wie weet is t een idee voor op school.. ik zal maar niet beschrijven hoe zielig dat stukje aarde er uit ziet!!!!!

 

denk alleen dat 2meter zonnebloemen slecht gaan lukken.. die hebben toch echt wel steun nodig van een stok ofzo toch? Was helaas niet van plan om er bamboe naast te zaaien

Maar nu weet ik wel waar ik mijn zaadjes voor weide's/perken etc aan kan op maken.. nog genoeg om 140m² aan weide/perken bloemen mixen te zaaien.. krijg ik mijn hele leven denk nooit op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat ben ik hip.

Ik doe dat al jaren. Ik plant bolletjes en zo in de perkranden en grasveldjes. De krokusjes en narcissen doen het leuk dit jaar. Ik strooi ook vaak wat 1 jariggoed uit.

Ik doe het niet eens stiekem, het is hier rustig en iedereen kent me wel.

 

Ik organiseer zomerschoon hier in de buurt en dit jaar hebben we als thema: groen in de buurt.

\We hebben zomerbollen van de gemeente gekregen en de rest pulk ik wel los van de middenstand.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe daar al sinds ik een kind-in-een-flat was!

het komt door mij moeder. die deed het ook al.

mijn ervaring is dat ze plantjes doe er goed uitzien vaak laten staan.

zet er wat gaas omheen en houd het keurig en niemand kijkt er meer van op! zo heb ik menig gemeente-perkje gekaapt

dit jaar ga ik zelfs peperplanten in het perkje voor huis planten.

de bedoeling is dat iedereen er van mag plukken zolang ze de planten maar heel houden....

ik moet nog een kastanjeboom van 3 meter hoog kwijt. die heeft mijn dochter een aantal jaren geleden zelf 'gezaaid' in mijn (daarvoor veel te kleine) achtertuin.

die gaat ook ergens in een perkje of parkje tja, ik kan hem toch moelijk in de groene bak kieperen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
De nederlandse site voor Guerilla-Gardening: http://www.guerrillagardeners.nl/

Ik denk dat de reden is dat er op dat forum zo bijzonder weinig berichten staan (tegenover ontzettend veel lezers) is dat er iets fout is op die site bij de bevestiging als je daar een account aanmaakt. heel jammer wel.

 

kijk even naar aantal berichten en hoe vaak dat gelezen is:

http://guerrillagardening.org/community/index.php?board=32.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn aardpeer oogst veel kleine knolletjes over (wie ook wil, stuur me maar een PM). Die wil ik voor guerrilla gardening gebruiken. Als ik die bolletjes gewoon ergens in de grond steek, overleeft dat de winter? Of moet ik ze in eigen tuin in de grond laten overwinteren en dan in voorjaar verspreiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
De nederlandse site voor Guerilla-Gardening: http://www.guerrillagardeners.nl/

Ik denk dat de reden is dat er op dat forum zo bijzonder weinig berichten staan (tegenover ontzettend veel lezers) is dat er iets fout is op die site bij de bevestiging als je daar een account aanmaakt. heel jammer wel.

Ik heb contact gehad met de mensen achter de site. Het blijkt dat het bevestigen van de accounts nu bij het beheer van http://guerrillagardening.org ligt en die lijken geen of nauwelijks nog accounts te bevestigen. Vandaar dat deze site aan het doodbloeden is (maar 4 nederlandse posts in het afgelopen jaar). Jammer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb twee jaar achter elkaar allerlei zaad de grond ingewerkt, en niets en nooit ooit iets van teruggezien. Dit jaar (derde jaar) nogmaals stokrozen gezaaid... misschien, misschien.... maar in elk geval de eventuele zaailingen valen nog niet op....

 

Dat wat ik voorzaaide en als zaailing uitzette... daar is wel plezier van gekomen... die plantjes waren ook vanaf het begin duidelijk herkenbaar, dus zo nu en dan een bakkie water erbij hielp ook wel...

 

Maar mijn reuzezonnebloemen.... bleven erg ielig en kleintjes, omdat ze terecht kwamen in arme gemeentegrond.. niet een mooi bemest tuintje zoals je eigen tuintje zou zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gemeentegrond is inderdaad vaak waardeloos. Vorig jaar heb ik een aantal maanden in het gemeentelijk groen mogen schoffelen. Bemesten deed men niet aan, enkel af en toe de schoffel erdoor, uitharken, opscheppen en met een bladblazer de overgebleven rommel tussen de struiken blazen. Het moest allemaal zo goedkoop mogelijk. B-niveau noemen ze dat, maar 70% van het onkruid mocht weg.

Ik weet zeker dat als ik iets in het plantsoen plant, dit de eerstvolgende schoffelronde is verdwenen. Vakvreemde beplanting noemt men dat. Waarschijnlijk krijg ik de mannen van handhaving & toezicht ook binnen no-time op de stoep. Jammer dat het zo gaat tegenwoordig. Ik heb een mooi stukje, slecht onderhouden, gazon voor mijn huis waar ik wel wat leuke dingen mee zou kunnen doen

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ik denk dat als je je gemeente een brief of mail stuurt je mogelijk het stukje grond wel kan /mag beheren dit is n.l. heel modern en wordt ook wel stadslandbouw genoemd. En echt veel gemeentes willlen wel leuke initatieven op braak of slecht onderhouden veldjes. Noem het bewonersparicipatie en je komt heel ver. Het verspreiden van bloemen mengels, geveltuintjes en ditsoort zaken wordt in Amsterdam vaak wel uit burgelijke ongehoorzaamheid gedaan dus zit het gedachte goed van het guerilla tuinieren er heel dikwijs wel acher. Echter alles wat nu uit Amerika komt overwaaien is opeens heel hip en wordt in Nederland al tientallen jaren gedaan.

Maar er zijn ook guerillatuinders die op elke loofboom die ze tegen komen fruit(vaak appels) enten. Zelf kan ik daar niet blij van worden daar en op de lange termijn vaak wel schade aan de boom ontstaat. Dan is het geen vergroening meer maar vandalisme.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Stan. Sorry ( erg offtopic ), maar uit betweterigheid moet ik je écht zeggen, dat dat laatste een beetje over de top is ( al snap ik verder de strekking van je betoog ).

 

Niemand die de kennis in huis heeft om zelf te enten zal het in zijn hoofd halen op een gewone 'loofboom' een vrucht-loof-boom te enten. Dit is namelijk onmogelijk, en dat weet iedereen die kan enten. een appel moet echt binnen de familie van de appel ge+ent worden en niet op een eik of kastanje; een kers binnen de familie van de prunus en niet op een berk oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wijze van 'Experiment' heb ik vorig jaar een zestal oculaties uitgevoerd, met als doel de compatibiliteit te testen tussen 2 enigszins verwantschap botanische soorten in dit geval gaat het om: Peer (Pyrus communis), en als onderstam werd gebruikt de wilde lijsterbes (Sorbus aucuparia) loofboom, beiden familie ((Rosaceae) Deze enten lopen mooi uit, so far so good. Benieuwd of er over 2 jaar vruchten aan hangen... een meerwaarde om op deze manier fruit te kweken heeft het niet, mij gaat het alleen om het pionieren, het uitzoeken of zoiets überhaupt mogelijk is.

 

Note: Ter geruststelling de lijsterbes boompjes staan in mijn privé tuin in potten.

 

peer-op-lijsterbes158591366624020.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

zekers. En zo nog wel wat "niet directe-familieleden ". Maar dan wel weer wat verdere familieleden. Maar geeft toe. De uitspraak: 'appel op loofbomen enten' is wel wat al te dol. Maar we gaan veels te ver offtopic natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

mijn guerilla garden achter de schuur op openbaar terrein (de stoep van de doorgaande weg achter ons huis) Erg vervelend onkruid, dat ik ooit heb ingezaaid en dat taaier blijkt dan de gemeentewerkers die het elke keer omdoen

 

270413guerillagardening88811367347989.jpg

 

als de planten vol in bloei staan is het blauw zo mooi!

 

270413blauwbloempje56281367348245.jpg

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...