Ga naar inhoud

Radijzen: nog geen knol, verplanten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik ben een echte beginneling wat moestuinieren betreft.

Midden januari was ik super enthousiast en heb ik glasradijzen gezaaid in zaaigrond in een visbak.

Nu zijn we toch al 4 of 5 weken verder en de blaadjes zijn heel goed geschoten maar van radijzen is er nog geen sprake.

Wat doe ik best? Hen nog verplanten in potgrond in kleine potjes of gerust laten?

Mvg,

Evelien

Geplaatst:

Heb je een foto van hoe de plantjes er nu bij staan? Het is denk ik nog iets te vroeg om nu al radijs te oogsten. Met de huidige hoeveelheid licht en de lage temperatuur duurt wel iets langer voordat radijzen klaar zijn.

Verplanten is inderdaad geen goed idee. Wortelgewassen kunnen daar over het algemeen niet goed tegen en zullen dan alleen maar meer blad en minder wortel gaan produceren.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Wat zijn glasradijzen?

Mijn radijzen (ik zaai verschillende soorten) groeien het beste bij warm weer en volle zon.

Dus ik denk dat het nu, als het nog wat kouder is, trager gaat.

Je moet dus geduld uitoefenen

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Even terzijde:

Een makkelijk alternatief is radijszaad kiemen. Na ca. 5 dagen heb je scheutjes met de smaak van radijzen en het kan het hele jaar rond. Ik koop de speciale biologische zaden ervoor hier: http://www.depeuleschil.nl/webwinkel

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ben benieuwd of het je lukt. Ik ben een toch ervaren moestuinier en het is mij nog nooit gelukt radijsjes te groeien Heb het op allerlei grondsoorten en plaatsen geprobeerd.... De enige soort die hier wel lukt zijn de ijspegel-radijsjes.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Dan heb je slechte zaadjes of zo, radijsjes zijn een makkelijkste groente er is. Ik zou zeggen dat voor en beginner...kun je niet beter doen dan radijsjes zaaien. Ze groeien heel snel en hebben bijna niks nodig om te groeien (beetje diepe grond en licht en water en klaar). Bij mij groeien ze zelfs in de winter (buiten in een kapot plastic kas), maar dan niet zo snel natuurlijk en dan zijn ze ook niet dat lekker. Meestal oogst ik ze te laat en dat heb ik hele grote smakeloze bolletjes (Ik heb gewone radijsjes, Duitse zaden uit Hornbach, maar ik heb voor volgende winter speciale winterradijsjes gekocht).

Maar een foto zou inderdaad helpen, zomaar kunnen we niet zien hoe dun ze zijn geplant, hoe diep enz. En ik zou nog zeggen dat in de winterperiode moet je ook langer wachten dan 4-5 weken, dus ze kunnen nog komen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Geloof me, ik heb wel 10 verschillende (echt goede!) zaden geprobeerd, ik krijg geen radijsjes. En dat is erg frustrerend, want het zouden inderdaad de makkelijkst te groeien groente zijn! Ik krijg de meest lastig te kweken groenten en fruit uit de grond, maar radijsjes willen niet lukken. Een enorme hoeveelheid loof, maar geen knolletjes. Alleen de ijspegel-radijsjes lukken dus.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:
Een enorme hoeveelheid loof, maar geen knolletjes. Alleen de ijspegel-radijsjes lukken dus.

Dat is normaal gezien een teken dat er teveel stikstof in je grond zit.

Zoveel mogelijk zon en niet teveel stikstof....dat is goed voor radijsjes.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 years later...
Geplaatst:

Mijn radijzen zijn aan het doorschieten en het merendeel heeft geen knol.

Hoe komt dit?

ze staan in halfschaduw op gemengde klei en zandgrond.

Geplaatst:

Komt door het warme weer. Als radijzen dan niet genoeg water hebben schieten ze direct op.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Tja, beetje losse grond, weinig voeding (wat kalium dan weer wel) en bewatering is genoeg. Elke twee weken een dun rijtje zaaien en je hebt het hele jaar van die heerlijke knolletjes...

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...