Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Radijsjes oogstbaar na 3 weken?


Caren

Aanbevolen berichten

Hoi, we hebben voor het eerst radijsjes gepland, drie weken geleden, en die zouden nu geoogst moeten kunnen worden. Maar tot ons verbasing waren er leuke blaadjes boven de grond, maar geen radijsjes onder de grond. Heeft iemand een suggestie? We doen vast iets fout...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Radijsjes duren ook iets langer. Met warm weer een week of 5, soms net iets minder maar nu kan het toch wel 6 weekjes duren.

 

Onderaan steekt een deel van de radijs boven de grond, daar kan je ook een beetje aan zien of je ze kan oogstem

 

Je schrijft geplant? Heb je plantjes gekocht bij het tuincentrum of zelf zaden in de grond gestopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ze gewoon in de volle grond? In dat geval en eigenlijk sowieso vind ik drie weken toch wel te vroeg met dit weertje. Het beste was bij mij met warm weer zo'n 4 weken. En ik hoop dat je met geplant wil zeggen gezaaid?

 

Een andere reden die ik vorig jaar al heb ondervonden, is dat ze te dicht bij elkaar staan. Ik laat er 5cm tussen in de rij en 10cm tussen de rijen, dat gaat perfect .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij groeien ze helemaal niet op het zand. Geen een bolletje te bekennen.

 

Meer humus in de aarde doet veel en wat extra patentkali zodat er goede bolletjes kunnen groeien. En ik doe er tegenwoordig wat beendermeel bij omdat ik het idee heb (paarse bladeren in een bloembak met oude grond en op diverse andere plaatsen) dat er te weinig P aanwezig is. Nu gaat het goed. De zandgrond moet ik nog veel verbeteren voordat die echt wat wil opleveren voor zo'n "eenvoudige groenten" dus die laat ik voorlopig dan maar elders groeien.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de volle grond gezaaid onder een glasplaat ergens begin maart. Nu zijn ze bijna allemaal geoogst. De nieuwe zitten al weer in de grond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dus we zijn gewoon een beetje te vroeg... 18 dagen staat op het pakje met zaadjes vandaar. Het zijn biologische zaadjes in luxemburg gekocht. Ze staan on geveer 1-2 cm uit elkaar, in een bakje, volgende keer wat meer de ruimte geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar mijn advies: Voor radijs is niet mogelijk te verplanten het beste is een brede gleuf maken potgrond hierin doen en dan zaaien vooral wanneer de grond uit zandgrond bestaat. Er mag geen mest bij het is een wortel gewas. Bij opkomst regelmatig (voorzichtig) begieten zodat hij zich door het vocht tot een bolletje kan vormen. Meestal staan ze bij mij binnen een week boven en ± 3 weken heb ik radijs vers uit de tuin.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nog even wou zeggen, waardoor het hier amper goed gaat in de vollegrond: Radijs mislukt wanneer er teveel stikstof in de grond zit aangezien dan de blad groei bevorderd word. Stikstof komt o.a. veel in de bodem als er op die plek heel lang (jaaaaren) veel bladeren hebben gelegen.. Tenminste, dat is hier de meest logische oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister de eerste 60gram radijsjes geoogst Iets te dicht gezaaid, maar je kan dan toch gewoon uitdunnen. Dan heb je wat kleinere radijsjes, maar wel al wat eerder. En de resterende radijsjes hebben de ruimte om zicht te ontwikkelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we weer ontopic gaan (de vraag van de topic starter):

 

Carla, ik ben het eens met de posters boven me, nog even geduld. Verder herriner me nog een tweetal topics, mogelijk haal je daar ook nog wat antwoorden uit:

https://www.moestuinforum.nl/veel-en-groot-blad-weinig-wortel-grondprobleem-t1441.html

https://www.moestuinforum.nl/radijs-veel-loof-geen-radijsjes-t2371.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dicht op elkaar gezaaid ergens in februari, heb ik allemaal kleine radijsjes hier die de kop bovensteken. Eén radijs echter, die met de grootste bos bladeren komt in bloei maar heeft totaal geen bol en die gaat er ook niet komen denk ik zo. Altijd wel een bijdehandje he

 

De oogst van vandaag:

740781901_n.jpg

 

Die vraat, zijn dat misschien muizen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...