Celintjeuh Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 (edited) Hallo, Vorig jaar kreeg ik van mijn grootvader een heleboel boonzaden, maar weet niet meer welke bonen dit zijn..Ik kan het hem spijtig genoeg niet vragen, want hij is overleden...Het belangrijkste dat ik moet weten is, of het struikbonen of staakbonen zijn... Kan iemand me helpen? Heel erg bedankt! Edited February 28, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Heb je een foto van de zaden? Het zal toch lastig zijn te zien aan de zaden of het stok of staakbonen zijn. Is er niemand bij wie je kunt informeren? Heb je anders een kas? Dan zou ik er in maart twee planten en kijken hoe hoog ze worden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Welk van beide bonen het zijn, komt u snel achter zodra de planten dat laten zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Zou ik ook doen. twee voorzaaien in bak. nadat het echte blad zich goed laat zien ( niet alleen kiembladeren ) ; foto maken van boven en 1 van recht opzij. Kunnen we het je hier wel zeggen.Thuis binnen zaaien kan ook , weet je het eerder. Buiten leggen is sowieso toch nog te vroeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celintjeuh Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Foto's van de bonen zin in mijn bericht gevoegd. Was ze vergeten..Ik zal er enkele zaaien en dan een foto laten zien als ze bladeren hebben. Ik heb helaas geen serre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeloo Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De rechtse is volgens mij een Borlotti boon zeer lekker in de soep. Zelf zaai ik de Flambo (Type Borlotto) Je hebt veel verschillende Borlotto bonen en meestal zijn dit stambonen die je vanaf april kan zaaien Bekijk ze hier eens : http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/bonen-droogbonen-struik-of-stamboon-stamkievitsbonen/groenten/bonen/droogbonen-struik-of-stamboon Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Stambonen zijn de bonenteelt-soortjes die kort blijven en op eigen benen staan.Stokbonen zijn de soortjes die klimmateriaal nodig hebben en rond de 2m hoog worden , al klimmend. Onze borlotti's van vorig jaar waren stokbonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De donkerste heeft het uiterlijk van een roodbloeiende stokboon, een Oosterijkse soort die ik wel ens zet. Naam weet ik niet. Maar het kan vast ook een hele andere boon zijn.Het zijn denk ik wel beide droogbonen..(bonen die je pas oogst als de stengels en de peulen en de bonen daarin verdroogd zijn, weekbonen dus.) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De Borlotti(kivietsboon) kan je ook als snijboon eten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De bonen op de rechtse foto zijn volgens mij Pinto-bonen. Dit zijn Mexicaanse droogbonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De rechter lijken ook wel op die van mij: De Borlotti's van de wedstrijd van afgelopen jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Zoek de verschillen: Pinto-bonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 De pinto boon = de kivietsboon aka berlotto/berlotti enkel dan de Spaanse naam. Dus geen verschillen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Kijk es aan. Nou, dan zijn we er uit al. Zonder te hoeven zaaien : zijn stokbonen. 2.20 of iets hoger. Klimmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Of lage bonen Bit, deze heb ik gehad, twee jaar gelden..lage Borlotti`s, zien er precies hetzelfde uit... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Niet alle 'geleerden' zijn het met Stan eens. Zie het stukje bij gevlekte bonen op onderstaande link: http://www.dekooktips.com/warenkennis/peulvru/peulboon.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @Maarten als je je eigen link gaat bekijken zie je dus ook dat jou pinto's niet bruin zijn. Dus heb jij dan ook Berlotto's ? Edit ; en de meeste van ons hebben afgelopen jaar ook bruine vlekken op hun Berlotto boontjes gekregen na oogsten i.p.v. de rood/paarse kleur. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Als je op Google kijkt naar afbeeldingen van Pintobonen dan zijn die er in verschillende kleuren. Er zijn ook egaal bruine Pintobonen dus die foto op de link zegt niet zoveel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @Maarten dat klopt maar dat is wel iets waar je rekening moet houden waarom men ze door elkaar haalt(bewust of onbewust). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 hahaha. hééérlijke bonen. We zijn in de bonen.Dan tóch maar lekker zaaien en fotograferen he ? soortje maakt ook niet zo veel uit. Teeltwijze natuurlijk eerst maar es. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @Stan: Het is ook lastig om zo van een foto te kunnen zeggen wat voor boon het is. De bonen op de linkerfoto kunnen namelijk ook Pintobonen zijn. Die donkere kleurschakering bestaat ook. Ik krijg zo wel zin in bonensoep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @Maarten dat is idd erg lekker. Ik zal straks of morgen ook nog eens in wat oudere moestuin boeken gaan kijken( op Latijnse namen e.d.). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 2 bladzijden eerder schreef Appelvrouw: Het zijn denk ik wel beide droogbonen..(bonen die je pas oogst als de stengels en de peulen en de bonen daarin verdroogd zijn, weekbonen dus.) Heb nog nooit droogbonen geteeld. Op een of andere manier dacht ik dan: "Kan beter (alle) veel bonen zaaien waarvan ik de peulen opeet....beperkte ruimte...genoeg andere bonenzaden"...en dus bleven in de praktijk de droogbonen ongezaaid. Zal echt mijn best doen om toch dit seizoen de Berlotti's van de wedstrijd van 2013 te gebruiken...! Heb ook nog van Gemma een zakje Friese Woudbonen liggen. Maar stel dat ik de peulen van de ongedroogde droogbonen zou willen eten.....jong nog, groen, fris...wat mag ik dan verwachten? Slechte smaak? Draden? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Goeie vraag Weknow!Zelf heb ik er één (Rattlesnake) die voor alle doeleinden geschikt is. En ik dacht de door mij recent ontdekte Reverse Image Search van Google eens op de bonenfotooz los te laten... Nou... geweldige uitkomst maar geen boon in zicht. Alleen afbeeldingen met ongeveer dezelfde kleursetting... Wel erg grappig... Maar werkte dus niet echt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Sommige bonen kan je vers, half vers en droog eten. Eerst de jonge peulen vers. Dan, als de bonen in de peulen al dik zijn, maar de peulen nog niet verdroogd maar wel aan t geel kleuren half vers..je moet dan denken aan geweekte droogbonen die niet geweekt hoeven te worden en snel gaar zijn..20 minuutjes of sneller. Dat is het stadium dat ik deze bonen vaak invries..in de winter een zakje in kokend water gooien en met 20 minuten heb je droogboontjes van zeer goede smaak met zachtere schil.Als laatste stadium droog dus, uit de verdroogde peulen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts