Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Advies nodig ivm indeling bedden en paden.


Marieke

Aanbevolen berichten

We willen een moestuin maken van ongeveer 50 vierkante meter.

Met paden rondom de bedden, zodat je er van alle kanten bij kan.En met een rand van dakpannen rondom de bedden om er in de loop van de tijd verhoogde bedden van te maken. Maar ik begrijp niet helemaal welke afmetingen de bedden dan moeten hebben. Als ik de bedden maar 90 cm diep maak krijg ik enorm veel bedden en heel veel paden! Of ik moet ook in de bedden gaan staan neem ik aan?

De paden ongeveer 80-100 cm ???

Help ik ben hier dus echt niet goed in.

aangepast door Gast

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende vakken. Soms 90 bij 150 en soms 120 bij 180. Ik heb paden van stoeptegels van 30 bij 30, en bijna alle paden zijn 1 tegel breed. Door het midden loopt een pad van 2 tegels breed, om met de groene container (voor meeldauwige pompoenen ofzo) of de kruiwagen over heen te kunnen.

 

Je kunt de vakken zo lang maken als je zelf wilt. Maar de breedte is toch echt afhankelijk van het werk-gemak (er bij kunnen als je op je hurken zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 verschillende maten van bedden ene kant 2 rijen van 1 meter breed bij 2.50 lang

en de andere kant 1 rij van 1 meter brede bedden bij 4.50 lang pad is slecht 1 tegel breed wat niet handig is maar ruimte scheeld.

Hoeveel bedden er liggen heb ik geen idee als ik gok zoiets van 50 mischien wel 60.

 

beetje spoed zou ik niet in je titel van topic zetten ik geloof niet dat je rot bedoeld maar normaal zou ik noggeens reageren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Jorieke!

Dus de tussenpaden 30 cm en de bedden totaal 120 cm breed( omdat ik er van beide kanten bij kan.

Dan wordt het 10 meter en 20 cm lang totaal (excl rand-pad) en 4.5 meter breed. Klopt dat dan zo'n beetje denk je, ik bedoel dat is wel werkzaam toch? Mischien zoals iemand me al adviseerde, met touwtjes kijken hoe het dan wordt. .. Morgen willen we al beginnen als we een mini trekker met ploeg kunnen huren

 

Edit, Hansm ook bedankt voor je reactie. Hoezo vind je het vervelend dat het erbij staat? We willen morgen het een en ander beginnen en vanavond alles uitgetekend hebben. We hebben niet zomaar elk moment van de dag kans om goed te overleggen. Ik zal het wel weghalen

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, dat is ook zo. Kwam een beetje omdat ik in het andere topic nog zoveel vragen had, waar niemand nog op reageerde tot nu toe. Nogmaals sorry...

 

Ik begrijp nu ( dankje Hansm) ook waarom ik er niet uitkwam.

Ik dacht bij bedden aan het komplete stuk waar je op verbouwd tussen de paden . Dus 1.20 bij 4.50 bijvoorbeeld. Nu begrijp ik dat je in zo'n stuk weer verschillende bedden hebt.

 

Hansm, jij kunt dus ook aan twee kanten erbij ? ( ik twijfel of ik de stukken 90 of eerder 120 maak namelijk.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja rondom een bed ligt pad.

Zelf zou ik voor smal gaan dus de 90 cm omdat je dan waarschijnlijk meer bedden in totaal hebt, ik hou bv van 1 bed met 2 appelboompjes erin en eronder bv helemaal vol met wortel gezaaid.

Verder is 90 cm best mooi breed je zou dan bv steeds 3 rijtjes in de lengte van sla of andijvie ofzo neer kunnen zetten in 1 bed.

Maar bovenal moet je doen wat je leuk en makkelijk werken lijkt, ik kan me mischien voorstellen dat je niet genoeg materiaal voor zoveel paden hebt

en dan is de 120 praktisch.

Om nog een eerdere vraag te beantwoorden nee ik zou niet in je bedden gaan staan werken maar echt vanaf pad vooral na het vrezen is de grond zo mooi los en fijn dat waneer je er niet in gaat staan tot het einde van het seizoen plezier hebt van dat freezen.

Freezen is best apart als het af is lijkt de grond letterlijk een stuk hoger mooi je zult vast blij zijn als je dat ook doet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super! Dank voor jullie reacties.

Heb inderdaad het idee dat 1 meter breed genoeg is , heb geloof ik maar korte armen

Ik denk dat brede paden rondom inderdaad wel erg fijn is.

 

Ik ga een hek om de moestuin maken ivm de kippen. Als ik dan groen geseald gaas gebruik (50cm hoog), kan ik die in de toekomst misschien nog met iets laten begroeien? Want echt mooi is dat natuurlijk niet. Hebben jullie misschien een tip met wat ik dat zou kunnen doen?

 

Alvast bedankt.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Op onze nog in te delen tuin worden nu eerst bedden voor tuinbonen/stokbonen en 1 voor erwten/peultjes gemaakt. In ieder geval 1 mtr. breed, lengte waarschijnlijk 5 mtr. Wanneer de vakken ong. noord zuid komen te liggen, plant je ook noord/zuid, dus in de lengterichting van de vakken? Of is er een reden om de rijen in de breedte te zetten, dan moeten de vakken oost west komen te liggen. Of denk ik nu te krom? Wanneer je ze in de lengte richting zet, hoeveel rijen van deze groenten kun je op 1 mtr. kwijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Ik ga een hek om de moestuin maken ivm de kippen. Als ik dan groen geseald gaas gebruik (50cm hoog), kan ik die in de toekomst misschien nog met iets laten begroeien? Want echt mooi is dat natuurlijk niet. Hebben jullie misschien een tip met wat ik dat zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Zelf heb ik een "schapenhek" gezet als afscheiding (plaatje: rvo-stelt-zich-voor-t807.html#p10078). Misschien een idee? Dat oogt m.i. leuker.

Tegen dat hek heb ik afgelopen seizoen kapucijners, pompoen en komkommer geteeld. Ging goed. Je moet de pompoen en komkommer wel af en toe even helpen met klimmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wat wildere gedachte: je zou bijvoorbeeld ook een "keyhole" bed kunnen maken. Dat is een rond bed met aan één kant een looppad van buiten naar het midden. Zo'n bed zou als voordeel hebben (volgens de literatuur) dat er relatief weinig looppaden zijn en relatief veel grond. Je kan ook een aantal van die bedden aanéén schakelen tot een mandala garden.

 

Plaatje van een keyhole bed vind je hier: http://southwoodsforestgardens.blogspot.com/2010/09/keyhole-beds-explained.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik heb ook 120 cm en daartussen tegels van +/- 30cm. Koert heeft het hier ooit als eens vermeld, kijk voor jezelf hoe ver je kunt rijken met je armen om te bepalen hoe groot de bedden moeten worden

 

 

Nu voor het eerst bezig in de bedden van 1 mtr. breed. Voor mij breed genoeg om in te werken maar ook wel erg handig: 1 mtr kan ik nog net over heen stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...