Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

RvO stelt zich voor


RvO

Aanbevolen berichten

Ik spook al een tijdje rond op dit forum - en dat bevalt goed - dus tijd om me even voor te stellen.

Ik woon in Noord Drenthe en heb daar een aardige achtertuin. OK, model pijpela en een beetje nat, maar ik geniet er van.

 

Twee jaar geleden heb ik in de achtertuin een moestuintje aangelegd. Het is een bak van ca 3*5 m, 25 cm hoog (makkelijke moestuin XXL zeg maar). Ik heb er vooral kruiden, aardbeien en experimenteer er met groente die ik niet in de winkel kan krijgen

 

Daarnaast nog een rijtje bessen en frambozen en twee fruitboompjes. De snoeppot zeg maar.

 

Ik zag hier al allerlei leuke ideeën, maar eerst maar eens tomaten gaan zaaien.

Wordt hoog tijd...

 

Groet, RvO

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het welkom

 

Klinkt leuk! Wat voor fruitboompjes?

Stel je mijn vraag!

Vooruit, dan mag jij straks vragen welk ras

Fruitboompjes: Kleipeer (een stoofpeer) en een pruim (Reine Claude d'Oullins).

En dan ook maar gelijk de rest: Frambozen (Fallgold, AutumnBliss en Glen Ample), kuisbessen (Hinnonmaki Rod, Captivator), van elk ras 2.

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleipeer, leuk! Mooie rassen hoor, wordt ik wel gelukkig van!

Al eens naar mijn verzameling gekeken op http://www.fruitbomen.net

Vergeet voor al niet hier te kijken:

http://www.fruitbomen.net/assortiment/appels/

Nee, daar heb ik nog niet gekeken, maar ik kan voorlopig ook niet nog meer fruitbomen kwijt.

Maar misschien ga ik komend najaar een pergola maken, voor en druif of een andere klimmer.......

Destijds heb ik veel info gevonden bij http://www.bongerdgrooteveen.nl/index.html en Nooordelijke pomolgische vereniging De site bied niet zoveel info, boekjes die ze uitgeven wel, en ook een fraaie boomgaard (ca. 800 rassen appels, peren en pruimen ).

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom.

Ik ben opzoek naar de framboos:autumn bliss zou ik hier stekken van mogen hebben?

Dat kan in principe wel, maar hoe werkt zoiets precies?

En ik heb het najaar flink gesnoeid, dus misschien moet je even wachten op nieuwe takken? Ik kijk wel even wanneer het weer licht is.

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom.

Ik ben opzoek naar de framboos:autumn bliss zou ik hier stekken van mogen hebben?

Dat kan in principe wel, maar hoe werkt zoiets precies?

En ik heb het najaar flink gesnoeid, dus misschien moet je even wachten op nieuwe takken? Ik kijk wel even wanneer het weer licht is.

 

Groet, RvO

 

Hoe het werkt?

Gewoon takjes van tussen de 15 en 30 cm afknippen, en verzenden! (dacht ik)

Jim zet ze in de aarde (met stekpoeder denk Jim?) , En dan heeft Jim ook die framboos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me erg omslachtig Dennis takjes van een framboos knippen en dan hopen dat ze gaan wortelen.

Van een framboos hoeft maar een stuk wortel in de grond over te blijven en volgend seizoen schieten de scheuten de grond uit.

Wortelstek is dus gewoon het makkelijkst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben opzoek naar de framboos:autumn bliss zou ik hier stekken van mogen hebben?

Bij daglicht even gekeken:

Er komen twee kleine uitlopers op buiten de rij. Die moeten dus sowieso weg. Ik wil ze komend weekend wel voorzichtig opgraven en opsturen.

Vind je dat een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me erg omslachtig Dennis takjes van een framboos knippen en dan hopen dat ze gaan wortelen.

Van een framboos hoeft maar een stuk wortel in de grond over te blijven en volgend seizoen schieten de scheuten de grond uit.

Wortelstek is dus gewoon het makkelijkst.

 

Dankje Heb ik weer wat nieuws geleerd, eigenlijk heel weinig ervaring met framboos!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon is er weer, daarom een fotootje van de achtertuin.

 

sg3nf8.jpg

 

Achter het hekje de moestuin met koude bak (wordt nog een stukje ingegraven).

's Zomers groeien er pompoenen tegen het hekje. Ik ga ook nog capucijners als voorteelt proberen (binnen voorzaaien).

Helemaal achterin twee laagstamboompjes en compostbak.

Rechts vlak voor de schutting een rij bessen en frambozen (nauwelijks te zien op de foto).

De chaos op de voorgrond wordt t.z.t. siertuin. Inspiratiebron: cottage gardens.

 

Nog een plaatje vanuit de andere kant.

 

ws78zo.jpg

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...