Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Opbrengst uit moestuin

Featured Replies

Geplaatst:

Ekoplaza heeft een webshop. Misschien kun je daarmee te prijzen vergelijken?

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Die is redelijk uitgebreid inderdaad!

Geplaatst:

Op deze site zijn ook wel wat prijzen te vinden: www.bioweb-fryslan.nl

Geplaatst:

Pluksla 3 x

Kropsla 2 x

Boerenkool 5 x

Geplaatst:

mooi en overzichtelijk waar haal je die ?

wil die ook wel om bij te houden

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Nou mijn prachtige onbespoten groenten grotendeels bd gekweekt, alles handmatig geplukt en bewerkt etc, wil ik niet op de prijs zetten van de supermarktaanbiedingen. Ik hou Ekoplaza wel aan en anders 1 van bovenstaande linken als het niet anders kan. Het gaat vast lukken nu, nu alleen nog even een paar maandjes volhouden om alles te noteren.

Geplaatst:

Munt 1 x

Geplaatst:
mooi en overzichtelijk waar haal je die ?

wil die ook wel om bij te houden

Zelf maken! Je kan m ook als kopie opslaan en dan bewerken, als je een Google account hebt.

Nou mijn prachtige onbespoten groenten grotendeels bd gekweekt, alles handmatig geplukt en bewerkt etc, wil ik niet op de prijs zetten van de supermarktaanbiedingen. Ik hou Ekoplaza wel aan en anders 1 van bovenstaande linken als het niet anders kan. Het gaat vast lukken nu, nu alleen nog even een paar maandjes volhouden om alles te noteren.

Het zijn alle prijzen he, niet alleen aanbiedingen. Daar zitten dus ook de bio producten tussen.

Munt 1 x

Zonder bot te willen klinken, maar, kan je dit niet beter bijhouden in een eigen document of seizoen? Dit vervuilt het topic nogal als ik eerlijk ben.

Bzzzz...

Geplaatst:
Nou mijn prachtige onbespoten groenten grotendeels bd gekweekt, alles handmatig geplukt en bewerkt etc, wil ik niet op de prijs zetten van de supermarktaanbiedingen.

Dat ligt er maar net aan wat je wilt bij houden he Omdat wij het echt erg krap hebben mag de tuin voor ons niet kosten. Of althans, het mag niet meer kosten dan dat we anders aan voedsel bij de supermarkt zouden hebben uitgegeven. Dus om dat te berekenen is het eerlijker om het juist wel met aanbiedingsprijzen van niet biologisch voedsel te vergelijken, want dat is wat ik anders ook gekocht zou hebben.

Geplaatst:

Daar ben ik het wel mee eens, Mijke. Ik zou ook niet duur biologisch gekocht hebben, maar bij de lokale groenteboer wat er in de aanbieding is.

Maar als ik teveel focus op reclameaanbiedingen wordt ik subiet depressief..... dus dat gooi ik overboord, en richt mijn aandacht op wat ik gemiddeld kwijt ben per maaltijd. Als ik daar minimaal iets per dag van zelf fabriceer, maak ik al winst op termijn.

Een euro per dag is 360 euro per jaar....

Geplaatst:

Zo kan je het ook bekijken.

Ik vind de groente uit eigen tuin meer waard dan de groente die ik normaal zou kopen. Dat is een e tra rede omeigen groente te verbouwen dus ik bereken wel de bio prijs.

Maar wat jij noemt zie ik terug in het huishoudboekje aangezien het bedrag voor boodschappen dit jaar ( in theorie) lager uitvalt dan afgelopen jaar.

Geplaatst:

Wij gaan ook bijhouden dit jaar.

Van mei 2014 tot mei 2015.

Ja, je moet toch ergens beginnen.

Het loopt toch in elkaar over nu met vers van de tuin en de diepvries/weck van afgelopen jaar.

Zo eten wij nogsteeds uien van 2014.

Denk nog 2 weken, dan zijn ze op.

Heb nog wat weck ( boontjes, rodekool, stoofperen en handperen op sap, courgette op zoetzuur en appelmoes )

Verder in de diepvries nog wat bonen diversen, bieten en klein fruit.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:
  • Auteur

Blij dat er zoveel mensen eens willen proberen bij te houden. Als we nu eens volgende doen.

Een jaar is idd. lang maar als er vanaf 1 juli eens een tussentijdse evaluatie mag geplaatst worden. Dan zien we al een deel het verschil en indien dit positief uitdraait dan is dit een extra stimulans om verder bij te houden.

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

Ik heb ook de afgelopen 2 jaar bijgehouden hoeveel kg tomaten ik heb geoogst zodat ik zou weten of ik daar een heel jaar mee uitkom qua saus/soep welke ik normaal koop. Ben er uit dat 18 kasplanten voldoende is voor mijn manier van eten/leven.

Ook heb ik vorig jaar veel kersenoogst gehad en bleef de prijs in de winkel toch echt best hoog voor n bakje.

Misschien dat de opbrengst per product voor sommigen makkelijker te meten is ipv hele moestuin/heel jaar?

Geplaatst:

Ik kan het hele jaar eten van de tuin.

Wat te veel is wordt geweckt of ga in de diepvries.

En dan hoef ik niet te weten hoeveel geld ik uitspaart.

Eten uit de tuin vind ik voldoende.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Wij nog niet, omdat we veel weg geven aan die het nodig hebben.

Geplaatst:

Dat doen er wel meer Jane, maar dat is een ander topic : wat-heb-je-vandaag-uitgedeeld-weggegeven-t10123.html

Voor wie het wil weten, hier mijn opbrengst 2013:

PICT748497931399877674.jpg

De 42 pakken saus van 2012 waren te weinig.....vorig jaar 76 pakken gemaakt(van 52 kg tomaten waarbij de verse gesnoepte tomaten niet bij opgeteld zijn; andere soort en dat was nog 7 kg extra)....er is nog genoeg sausvoorraad nu, dus heb ik evenveel planten voor de opbrengst geplant en een paar extra "uitprobeersoorten".

Geplaatst:

wij eten een heel jaar uit de tuin, met nu wat aanvulling van de winkel

Geplaatst:

Dat zijn heel wat kilo's.

Geplaatst:
Wij

Zo eten wij nogsteeds uien van 2014.

Denk nog 2 weken, dan zijn ze op.

Zo dan had jij heel wat uien!! Wil ik meteen alles over weten

Hoeveel kilo oogst had je en van welke soort en hoe heb je ze bewaard?

Geplaatst:

Ik had 2 bedden van1 x 2 meter met uien.

Gele sturon, rode piroska en witte snowball.

Ik heb niks gewogen of geteld, maar was een boodschappen krat vol ongeveer.

Na de oogst heb ik ze binnen laten drogen ( was nat toen ) aan het loof .

Ik heb ze bewaard in een krat waar lucht doorheen kan.

En blijkbaar werkt dat goed.

Ik heb ze de hele winter in mijn tuin huisje bewaard ( elke week wat meegenomen voor gebruik ) en in februari alles wat over was in een emmer gemikt en mee naar huis genomen.

Daar zit het nu nog in. Ik pak eruit wat nodig is.

Thuis bewaar ik ze op kamertemperatuur.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Vanaf nu zal het bij mij aan de kostenkant niet veel meer mogen oplopen Hooguit in de loop van het jaar, mocht het echt nodig zijn wordt er geinvesteerd in een gewasbeschermingsmiddel en misschien dat ik aan het eind van het jaar nog een groenbemester koop

Geplaatst:

Daar moet ik nog wel eerlijk aan toevoegen dat ik mij erg moet in houden om niet meer kosten te gaan maken

Geplaatst:

Tja misschien moet je ook een beetje kosten "HOBBY" mee laten tellen. Andere mensen sparen treintjes , maken kaarten, verzamelen postzegels of beeldjes....maken dure zomerreizen.....wij moestuiniers kunnen dan niet weg want de planten moeten water

Zo bespaar je weer op een hoop andere zaken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.