Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

als je wat geduld hebt is ie makkelijk te stekken: 1 tak diep in de grond steken (3-4 ogen boven de grond houden)

of een groene jonge top met wat kleine blaadjes oppotten met wat stekpoeder

Geplaatst:

Mooi de paarse vlier!! Wist niet dat het bestond....

Hier barst het los met regen.. gisteravond was echt even snel ingrijpen voordat de tuin helemaal blank zou staan. Het begon ook al de kas in te lopen en dat moest ik helemaal niet hebben. Hebben even een gat gegraven wat niet zo ideaal is maar dan loopt het water iedergeval daarheen en met emmers het water staan weg scheppen en afgevoerd.

Gaf ergens wel voldoening dat we alles hebben gedaan zodat de planten niet verzuipen...

Zo zag het uit voor een dikke plensbui, toen zijn we maar terug gegaan en het was ongeveer dubbel zoveel dan op de foto's.

IMG2016061408174843391465885371.jpgIMG2016061408172038141465885372.jpg

De arme buurman heeft het een stukje erger... Zijn peper zaailingen waren niet meer zichtbaar

IMG2016061408181588701465885370.jpg

Ik heb ook heeeel veel slakken gespot. Maar ook kikkers! Die vinden de tijdelijke vijfers geweldig.

Geplaatst:
als je wat geduld hebt is ie makkelijk te stekken: 1 tak diep in de grond steken (3-4 ogen boven de grond houden)

of een groene jonge top met wat kleine blaadjes oppotten met wat stekpoeder

360.jpg

Ik ben vandaag terug gegaan. De struik bleek op het terein van een bedrijf te staan en het pand stond leeg. Ik heb dus heel brutaal gewoon wat takjes geplukt.

Stekpoeder heb ik. Waar kan ik het beste snijden? Ze staan nu even in een potje water.

Geplaatst:

Waarom is Nederlands zo saai.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Klaag over de vorige spreker, wat een onzin!

Geplaatst:

Huub, eens!

Toto, Nederlands is een prachtige complexe taal. Maar als je het over lessen Nederlands hebt, dan heb je wellicht wel gelijk. Het is niet voor niks dat mensen steeds slechter Nederlands schrijven, alleen als onderwijs interessant is steken kinders er echt iets van op. *)

Anneke, gaaf! Misschien kan je ook zaadjes winnen, bijvoorbeeld voor straks in de bio-envelop?

*) Ik zou nu bijna een hele verhandeling gaan houden over bijvoorbeeld lidwoorden, omdat het me ontzaglijk irriteert als mensen niet fatsoenlijk hebben geleerd wanneer het de of het is. Maar ik zal het jullie besparen.

Geplaatst:

hier op het forum valt het toch nog best wel mee met het slechte nederlands?

Geplaatst:

Loes, absoluut. Dit forum is een verademing wat Nederlands betreft, en mensen die hier wat slechter Nederlands schrijven hebben heel vaak een andere moedertaal, en dan vind ik het al een topprestatie als je gezellig mee kan kletsen.

Dus even voor alle duidelijkheid: mijn ergernis over slecht Nederlands is niet gericht op het MTF!

Maar elders... Collega's op mijn werk bijvoorbeeld, in e-mails naar klanten... het is verschrikkelijk. brieven van docenten van mijn dochter, nieuwsberichten van landelijke kranten, alles staat tegenwoordig tjokvol fouten.

Geplaatst:

Nederlands is onze moedertaal die ook voortdurend verandert. Misschien zijn sommige van die fouten straks wel opgenomen in de taal en is het straks gewoon dat we me man schrijven. Ik leerde in de jaren 70 een korte periode dat het leuk zo zijn als we de taal vereenvoudigden en hou me soms nog aan bepaalde onderdelen van deze tijdstaal: krieties, elektries, kontakt etc..dat vind ik nog steeds veel mooier dan kritisch, elektrisch en contact..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dus even voor alle duidelijkheid: mijn ergernis over slecht Nederlands is niet gericht op het MTF!

dat dacht ik ook niet hoor het was echt een vraag, ik merk taalfouten vaak niet op dus geen idee hoe beroerd het Nederlands hier nu echt is.

gelukkig ziet mijn spellingscontrole wel welke woorden ik fout schrijf

die controle voorkomt helaas geen grammaticale fouten. soms zie ik later posten van mezelf terug dat ik denk hoe heb ik dat zo kunnen opschrijven...

Geplaatst:

Haha Jet, ja die seventiesstyle... klup ipv club, direksie ipv directie...

Daar ben ik dan weer helemáál niet van... ik schrijf zelfs electriciteit het liefst met een C enzo. Dat vind ik veel mooier dan al die K's...

En denk dat het telefoongebruik ook wel invloed heeft op wat en hoe men dingen hier schrijft. Ik zie vaak sms taal voorbijkomen...

Maar dat "me" ipv "mijn" in schrijftaal vind ik ook echt té erg...

Ik heb ooit voor iemand, die in het laatste jaar van de PaBo zat, een eindverslag/werkstuk gecorrigeerd en getypt (toen had nog niet iedereen een computer). Die dame zou dus het jaar daarna voor de klas moeten staan... Haar verslag stond barstensvol met fouten, spellingsfouten, taalfouten, zinsopbouwfouten... echt alle fouten die je maar kunt verzinnen. Echt ongelooflijk dat zo'n iemand van een lerarenopleiding kan afstuderen (ze had geen dyslexie b.t.w.).

Denk dat het sindsdien alleen maar nóg erger is geworden met het Nederlands in het onderwijs.

aangepast door Gast

Geplaatst:

360.jpg

Stekpoeder heb ik. Waar kan ik het beste snijden? Ze staan nu even in een potje water.

ik zou een stekje met een hieltje nemen:

download72921465985191.jpg

Geplaatst:

Dank. Ik heb nog snel even een stekje met hieltje gemaakt. Verder had ik al kruidige stukjes met stekpoeder in vochtige aarde gezet. Een paar met een zakje er over in de vensterbank en een paar op een plankje in de kas. Verder nog een paar houtige stukjes met wat blad in een potje water. Eens kijken wat het beste werkt.

Geplaatst:

Oh, die paarse vlier is echt mooi! Komt gelijk op mijn wensenlijst te staan.

Nederlands is inderdaad een complexe taal, maar de straattaal die je nu hoort is vreselijk. En dan zie je de invloeden van de straattaal ook steeds meer in de geschreven taal terug. Me boek, de raam enz., daar kan ik ook slecht tegen. Zegt ook wel wat over de staat van het onderwijs denk ik. Jammer, maar het is niet anders. Gelukkig valt het op dit forum heel erg mee, dat mag zeker ook wel gezegd worden.

Mijn klacht is dat ik al maanden geen tijd heb om in de tuin te werken. En dat is te zien! Overal onkruid en te weinig plek voor nieuwe planten. Nog even 1,5 maand volhouden en dan heb ik eindelijk tijd, alleen is dan het moestuinseizoen grotendeels voorbij helaas. Volgend jaar beter.

Geplaatst:

Nederlands is best een mooie taal. Ik had het over de zever die we moeten kennen voor het examen. Wat ze daar 'Nederlands' aan vinden snap ik nog altijd niet.

@loes

Helaas ziet jou spellingscontrole niet dat je hoofdletters bent vergeten schrijven .

Geplaatst:

De spellingscontrole werkt prima, "Nederlands" schreef ik wel met een hoofdletter. Een hoofdletter aan het begin van de zin valt onder grammatica

eerlijk gezegd vind ik hoofdletters niet belangrijk bij een informele schrijfwijze zoals hier op het forum. een tekst wordt niet anders door het gebruik van hoofdletters aan het begin van een zin, leestekens zijn wat dat betreft belangrijker.

Geplaatst:

Haha... en ik vind het juist belangrijk om zinnen en titels met een hoofdletter te laten beginnen. Maakt het overzichtelijker. Aan topictitels die zonder hoofdletter beginnen irriteer ik me zelfs.

(Zal m'n tekstverwerkersverleden wel zijn.)

Geplaatst:

Regen, regen en nog eens regen. Ben er langzaam wel een beetje klaar mee.

Geplaatst:

"Aan topictitels die zonder hoofdletter beginnen irriteer ik me zelfs. "

Is dit -gezien de emoticons- een subtiele taalgrap?

Ik erger mij aan ... / dat ergert mij.

Of: dat irriteert me.

Maar nooit: Ik irriteer me aan ...

Zo, nu ga ik naar een tuincentra

Geplaatst:

Siksties taal!De mooiste woorden uit die tijd: Kreatief Sentrum..Daar ging je heen om van een komplekse ligsjo en psiegedeliese geluidsbrei te genieten..Ik vond het wel grappig Nederlands, helaas is het er nooit echt in gekomen..te hip denk ik

In woordfeut mag het ook al niet..klaag!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier ook regen, regen en nog eens regen. Het lijkt wel herfst...bah!

Geplaatst:

Het grootste probleem aan de regen is hier dat de grond het echt niet meer aan kan. Het weiland is een groot moeras en overal waar je loopt zak je weg. Gelukkig heeft mijn moestuin nog niet onder water gestaan. Hoop dat de schade daaraan beperkt blijft.

Wel relatief veel slechte aardbeien door de regen.

Geplaatst:

sorry, Off Topic , hier precies goed weer: droog, zon, regenbui, droog....

Geplaatst:

Nu ben ik die mieren echt wel kotsbeu.

Constant die witte luizen transporteren die de bladeren van de aardbeien doen vervormen en sommige aardbeien/bloemen doen verdorren.

Nu zie ik dat ze zich in een rijpe aardbei hebben gegeten.

Geplaatst:

Vandaag 2 muizen uit de muizenvallen gevist.....heel fijn dat ik nu zelf aardbeien kan eten, maar die dode muisjes blijven vies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.