Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

Pols in de kreukels?... Hoe, wat, waar??

Geplaatst:

valt mee hoor, zoals het nu lijkt niets kapot. eigenwijs wat bandjes opgerekt door in mn eentje de hobbykamer anders in te delen.

ging allemaal prima. totdat ik op het laatste de naaimachine weer terug op tafel wilde zetten met 1 hand. pols zit nu mooi ingepakt met mijn oude brace dus weinig last van.

Geplaatst:
Manchester United heeft na één seizoen afscheid genomen van Angel Di Maria. Paris Saint-Germain heeft de komst van de peperdure Argentijn donderdag officieel bevestigd.

De megatransfer van Di Maria hing al even in de lucht, maar witte rook bleef lang uit. Na weken van speculaties is de overgang nu dus definitief. De 27-jarige Di Maria tekent in Parijs voor vier jaar, nadat hij slechts één seizoen voor het United van Louis van Gaal uitkwam. In die periode kwam hij slechts tot drie doelpunten en tien assists in 27 competitiewedstrijden.

PSG en Manchester United doen geen mededelingen over de transfersom, maar volgens eerdere berichten maakt de club uit Frankrijk zo'n zeventig miljoen euro voor de linkspoot over. Daarmee lijdt Man Utd een klein verlies, de club betaalde vorig jaar immers nog 75 miljoen euro aan Real Madrid.

Zucht, 70 miljoen euro voor een speler die "niet goed" speelde
Geplaatst:

Gisteravond in de schemer nog even naar buiten om nog wat water te geven, ga ik met mijn blote patatten op zo'n vieze dikke naakslak staan!

Die spetterde uit elkaar AAAARRRRggggghhhhhhh

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

pech komt altijd met zijn drieën.

de 3e is de regenton. jaartje oud en er stroomt water bij het kraantje langs. nieuw kraantje helpt niet dus het schroefdraad van de ton is lam.

er zit 2jaar fabrieksgarantie op maar het bedrijf waar de ton vorig jaar is gekocht is net failliet verklaart. dus ff zien waar ik nu heen moet voor de garantie.

Geplaatst:

Als oplossing kun je altijd nog dit soort kraantjes monteren Loes. In de ton zelf is geen schroefdraad nodig , een passend gat volstaat .

kraan111821439159111.JPG

kraan215131439159112.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Dat bovenste kraantje zit er nu ook maar dan zonder gebruik van de achtersluiting. Die achtersluiting past niet aangezien het schroefdraad in de ton zit.

Nieuw gat maken kan natuurlijk maar dan heb ik nog steeds het oude gat welke waterdicht gemaakt moet worden + bovenaan een nieuwe waterdichte aansluiting fabriceren voor de vulautomaat.

Dan kan ik net zo goed het huidige kraantje vastlijmen. De vraag is dan alleen of dat wel sterk genoeg is om de druk van 250liter water aan te kunnen.

nu eerst wat lijntjes uitwerpen voor fabrieksgarantie. met zelf prutsen komt die garantie sowieso te vervallen.

Geplaatst:

Wat een pech Loes! Dat grapje met je pols komt me akelig bekend voor...ipv de hobbykamer was de boosdoener bij mij een ijsblokjesvormpje waarvan ik dacht het met een hand wel even te legen. Nu bijna een maand geleden, maar afwassen wil nog steeds niet echt. (Pech voor mijn vriend )

Gisteren liep ik langs de kruisbes en die was opeens 2/3 van zijn blad kwijt. Even schudden aan de struik leverde een regen van groene rupsjes op. Bij nader inzien zat op bijna elk blad wel een rups

aangepast door Gast

Geplaatst:

Pfff, wat zonde! Hier is ook "iets" gebeurd met een van de twee blauwe bessen. Zomaar vier takken eraf! Maar hoe? Ik woon boven... En als het de eksters waren op zoek naar bessen, hadden ze de struik ervoor gepakt lijkt me, die hangt namelijk helemaal vol.

Geplaatst:

Ik denk nog even met je mee Loes voor een mogelijke oplossing van je waterton probleem zonder je garantie te verliezen . Misschien helpt wat gastape rond de schroefdraad van het kraantje waarna je dat voorzichtig weer in de ton schroeft.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

dat was ook exact het antwoord van een bedrijf waar ik contact mee had. daar hadden we nog niet aan gedacht dus dat gaan we morgen proberen

contact met de fabrikant schiet nog niet zo op. optie1: ik moet het kraantje strakker aandraaien. tja, dat gaat niet. optie2: contact opnemen met het bedrijf waar het product is aangeschaft... ook dat gaat niet. die info stond allemaal al in mijn eerste mail.

nu via wat andere bedrijven aan het proberen of die iets kunnen betekenen voor de garantie. waarschijnlijk niet maar niet geschoten is altijd mis.

Geplaatst:
Ik denk nog even met je mee Loes voor een mogelijke oplossing van je waterton probleem zonder je garantie te verliezen . Misschien helpt wat gastape rond de schroefdraad van het kraantje waarna je dat voorzichtig weer in de ton schroeft.

uiteindelijk pas zaterdag kunnen proberen maar het lijkt te werken

de ton zit inmiddels alweer helemaal vol en zelfs met alle liters water lekt er nog niets.

(wat betreft de garantie wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. dat laat ik nu maar even voor wat het is. )

Geplaatst:
Wie deze zomer nog geen wesp gezien heeft, is in ieder geval niet in Biddinghuizen geweest. Het plaatselijke pretpark heeft last van een heuse wespenplaag, iets waar ze zich bij de buren best zorgen om maken.

Dit weekend stromen daar namelijk de festivalgangers het Lowlands-terrein op en die zitten totaal niet te wachten op een bezoekje aan de EHBO-tent. Tijd voor de aanval, volgens Lowlands-website lowlove.nl. Daarom zijn er 250 lokdozen op het terrein geplaatst, met plek voor 5.000 wespen. Genoeg ruimte voor zo'n 1,2 miljoen zwart-gele prikbeesten.

Directeur Eric van Eerdenburg mikt een stuk lager: "Het doel is om 180.000 wespen uit te roeien", zei hij tegen de website. Het hele terrein is doorzocht op wespennesten en alles wat gevonden is, is weggehaald.

Lowlands valt ieder jaar middenin het wespenseizoen, maar toch zal het de bezoekers waarschijnlijk tegenvallen hoeveel wespen er mee feesten. "Dit jaar doen de wespen het goed, op veel plekken worden echt veel wespennesten gemeld", zegt Arnold van Vliet van de Natuurkalender: "Als je nu buiten zit, stikt het van de wespen om je heen."

http://nos.nl/op3/artikel/2052503-massamoord-op-wespen-gepland-op-lowlands.html

Ja joh, waarom ook niet. Feestje met muziek is belangrijker dan 180.000 wespen. Weg d'r mee.

En dat terwijl je denkt dat de wereld 'n stukje slimmer aan het worden was

Plan je festival dan eerder.. of tref andere maatregelen. Zo is het al een groot verschil of je open of gesloten bekers hebt met frisdrank...

Aan de ene kant willen ze carpoolen stimuleren uit milieuoverwegingen.. maar dit kan wel?

Bewijst maar weer dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen niks meer is dan een marketinginstrument voor extra inkomsten.

Geplaatst:

dat heeft toch helemaal niets te maken met je festival eerder plannen?

als er een wespennest in je tuin zit dan laat je die ook zitten? had je maar niet in je tuin moeten zijn...

op de speeltuin om het hoekje zat ook een wespennest. die is ook door de gemeente verwijderd. nogal gevaarlijk voor de kinderen.

Geplaatst:

Als je door het eerder te plannen zo'n probleem kan voorkomen, is het te overwegen als je aan de natuur denkt, toch?

Laatst was ik in Europa Park. Heb bewust geen frisdrank gedronken, alleen water. Heb op het terras vervolgens heerlijk kunnen genieten van m'n eten, terwijl mensen aan andere tafeltjes continu naar wespen aan het slaan waren. Als je gewoon voorkomt dat het aantrekkelijk is voor wespen, scheelt het al een heel stuk Rustig relaxt zitten was mij in ieder geval meer waard dan die beker frisdrank

Bedrijven als Monsanto nemen we het gebruik van bij-onvriendelijke bestrijdingsmiddelen kwalijk, maar als we eens zouden tellen hoeveel bijen en wespen er wel niet dood gaan door bijen/wespen vallen etc., ik denk dat we er nog van schrikken

Geplaatst:

het heeft niet altijd te maken met eten of drinken. dat jij aan je tafeltje geen last had is ook geluk. zoetigheid van de buurtafel kan wespen ook naar jou lokken, wie weet had er voor jou wel iemand gezeten met zoetigheid. de prullenbak waar je langs liep is ook levensgevaarlijk.

hier in de tuin zitten ook wespen. terwijl wij niet buiten eten, op mijn drinkbeker zit een deksel en geen fruitbomen welke wespen aantrekken. ik ben dus niet aantrekkelijk voor wespen volgens jou, maar helaas.

bij de speeltuin om de hoek ligt geen eterij, bankjes staan aan de andere zijde, en toch zat er een nest welke voor overlast zorgde.

een kindje wat rustig aan het spelen was, wesp kwam op haar arm zitten. ze bleef staan en riep papa. voordat papa er was werd het meisje al gestoken, ze deed echt niets.

dan kunnen we nu maar beter helemaal niets meer buiten plannen. door binnen te blijven kan je zo'n probleem voorkomen, is het te overwegen als je aan de natuur denkt, toch?

edit: de vergelijking Monsanto en wespen vind ik nogal scheef. wespen kan je eerder vergelijken met muizen/steekmuggen/enz.

goede wespenbestrijding tast de bijen niet aan. een bij komt in principe ook niet af op de zoetigheid een wespenval.

Geplaatst:

haha ja, ik vind het ook nogal overtrokken. Je weet dat wespen in de winter ook doodgaan he? En dat we dit jaar last hebben van een "goed wespenjaar". Ik vraag me dus af hoe groot de milieu-impact is van het massaal uitroeien van die wespen op 1 locatie. Vast inet zo groot als jij suggereert, met je rare monsanto-vergeiljkingen

En wat loes zegt klopt inderdaad ook. Wespen zijn, in tegenstelling tot bijen en hommels, agressief. Dat houdt in dat ze niet alleen bij je in de buurt komen om je zoetigheid te jatten, maar ook omdat ze gewoon niet willen dat jij in hun territorium komt. En dus vallen ze je aan. Zelfs als je niks doet. Wij hadden vorig jaar een wespennest in de compostbak van de buurttuin. Daar werd ik gestoken als ik gewoon in mn tuin voor me uit zat te staren, en zelfs door groepjes wespen achtervolgd. Terwijl ik niks deed. En niet zoet rook of wat dan ook. Dat wil je gewoon niet. Niet op een terras, niet in je tuin, niet op een festival, niet bij een speeltuin.

Geplaatst:

Toch begrijp ik de verontwaardiging van Dennis wel hoor..het gaat hier wel om het uitroeien van 180.000 dieren die in jullie ogen alleen maar "lastig".. zijn..ach, ze gaan toch al dood van de winter. Geen goed argument!

Misschien dan maar meteen alle prik-en steekwespen, wespensoorten, ondersoorten doodmaken?

Het gaat er vooral om op de manier waarop..de achteloosheid stuit me ook tegen de borst. Dat is juist de achteloosheid die ons zover gebracht heeft dat de aarde opwarmt etc.

Een tijdje geleden hoorde je wel eens het statement: als er een soort dood gaat, gaan we allemaal...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

misschien wat achtergrondinformatie?

de cyclus van de sociale wesp begint al in het vroege voorjaar. rond deze tijd is de cyclus van de wesp op het einde. er is een nieuwe koningin uitgevlogen om zich te laten bevruchten en overwinteren voor volgend jaar. dat is in feite het einde van de cyclus, daarna begint het nest te vervallen. daarom gaan de werksters nu massaal opzoek naar zoetigheid en worden agressief richting mensen en dieren. om vervolgens te sterven door ouderdom(leven maar enkele weken), door de eerste beste vorst(meestal oktober) of in sommige gevallen door vallen(augustus/september).

de opmerking "als er een soort dood gaat, gaan we allemaal..." klopt niet tenzij je alle nieuwe koninginnen uitroeit. werk je met vallen dan zal dit niet gebeuren aangezien een koningin niet op zoettigheid af komt. bij bijvoorbeeld lowlands zal het in enkele gevallen wel gebeuren aangezien complete nesten worden verwijderd, daar zit vast ook een nest tussen welke nog niet in verval is. meestal worden nesten pas ontdekt door de overlast, dan is de nieuwe koningin al vertrokken.

de aantallen laten wel zien hoe veel wespen er daar zitten. niet alleen daar trouwens, overal.

Geplaatst:

Het gaat hier denk ik meer om de alom heersende instelling dat men alles maar vernietigt wat men 'lastig' vindt aan de natuur.

Dat ben ik helemaal met Dennis eens.

Mijn buurman rent met de gifspuit naar buiten als de mieren gaan zwermen en ik ken genoeg mensen die van hun vleermuizenkolonie af willen omdat zij vinden dat dat ongedierte is. Enzovoorts.

En dan die moestuiniers die fanatiek alle rupsen fijnknijpen zonder zich te realiseren dat de vlinderstand de laatste decennia dramatisch is afgenomen ...

Bij deze stel ik voor dat je dan in een andere hoek van je tuin bijvoorbeeld een perk O.I. kers zaait, ter compensatie.

Ook ik stoor me vaak aan de vanzelfsprekendheid waarmee natuur wordt vernietigd en moet wijken voor de mens.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

daar ben ik het wel mee eens. het is niet de bedoeling om zomaar van alles uit te moorden enkel omdat het in de weg zit.

maar als het daarom gaat vind ik dit geval van wespen geen passend voorbeeld. agressieve wespen kunnen gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn. dat verder dan een beetje lastig. ook heeft het vangen rond deze tijd geen invloed op de wespenstand van volgend jaar.

dan vind ik vlinders/rupsen een beter voorbeeld. niet alleen de rupsen maar ook het verwijderen van waardeplanten/'onkruid'.

Geplaatst:

Ik heb een allergische reactie ergens op, de vraag is alleen waarop?

Op dit moment zorgt het ervoor dat ik pijn heb in de gewrichten van mijn handen en ik kan ook mijn vingers niet goed kan buigen.

Geplaatst:

Euhmmm, hoezo allergische reactie? Bij mij roept dat hele andere associaties op

Maar ik hoop van harte dat jij het bij het juiste eind hebt.

Geplaatst:

Ik heb dit vaker gehad ik heb de zelfde reactie als ik drop of iets wat er op lijkt eet. Ik eet dus nooit geen drop, salmiak, bepaalde soorten kauwgom enz.

De reactie die ik dan krijg is vergelijkbaar met reuma en is ook niet echt in een dag weg.

Maar nu moet ik er dus achter zien te komen waarop ik reageer en dat is nog niet zo makkelijk.

Geplaatst:

Weet je ongeveer hoeveel tijd er zit tussen iets eten (bijv drop) en de beschreven reactie?

misschien doe je dit al:

alles opschrijven wat je die dag/dagen hebt gegeten. Misschien doet dat al een belletje rinkelen. Zo niet dan kan je dat lijstje bij een volgende keer erbij pakken en zoeken naar overeenkomstige producten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.