Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Vandaag komkommer- pompoen- en augurkenzaadjes in potjes en kweekbak gezaaid.

Temperatuur wordt wat minder, dus kan er weer gezaaid worden.

Ik dacht even ' wat een vreemd experiment', maar toen zag ik pas je locatie

Geplaatst:

Ja Limoen, wij wonen in de Dominicaanse Republiek en daar is het weer en temperatuur een beetje anders dan in Nederland.

We zitten nu volop in de tropische buien, dus alles moeten afdekken.

Ik probeer om hier de zaadjes vanuit Nederland meegenomen te kweken.

Ben er pas mee begonnen dus alles is nieuw voor mij, zowel het kweken als natuurlijk de weersomstandigheden.

Kan ook aan niemand iets vragen, de paar kwekerijen die we hier hebben zitten zo'n 4 uur rijden van mij vandaan.

Maar als iets mislukt, probeer ik het gewoon nog een keertje.

Geplaatst:

Dan kun je vast ook mango's telen. Dat lijkt me zo heerlijk, verse mango's.

RobO, grappig je 'nadenken'.

Ik heb houtsnippers gehaald bij de gemeente en in de tuin plaats gemaakt om ze tijdelijk op te slaan. Daarvoor moest een deel van de mais geoogst worden en de planten gerooid. Ik ga de houtsnippers op permacultuur-wijze rond de bessenstruiken doen (die nog moeten komen via de MTFD), namelijk eerst een laag karton. Ik ga eetbare paddenstoelen telen op de houtsnippers. De houtsnippers waren al aan het broeien in een paar dagen tijd, ze waren hartstikke warm.

Geplaatst:

Wel leuk dom rep!

Probeer je met name 'hollandse zaden' uit of probeer je ook veel inheemse soorten uit?

Ik heb vandaag de laatste bonen, veeeeeeel tomaten en ladingen pepers geoogst. Het is echt een fantastisch peperjaar zeg! En er komen nu nog steeds behoorlijk wat rijpende tomaten aan, ik blijf gelukkig in mijn stadstuin redelijk beschermd tegen de tomatenziekte.

En....ik zag dat ik nog steeds een wedstrijdprei heb staan! Mijn enige overgebleven prei is niet bepaald indrukwekkend, zo dik als een markeerstift zo ongeveer maar ik had hem helemaal over het hoofd gezien omdat ik mijn tuin zo vol heb geplant/volgezet met potten dit jaar vanwege de beperkte vierkante meters!

Geplaatst:

Limoen,

De meeste zaden komen uit Nederland. Qua groente is er hier niet zoveel, het meeste wordt ingevoerd.

Maar fruit is er hier des te meer.

Ik heb passievruchten, diverse soorten meloenen, avocado, papaja, stervrucht, diverse soorten bananen, palmbomen met kokosnoten en Kibas natuurlijk heel veel mango´s hier in de tuin staan.

Helaas met de groenten wil het nog niet zo lukken, veel bloemen van de stoksnijbonen, sperziebonen en nu ook weer van de aubergine zijn eraf gevallen. Misschien teveel of te weinig water gegeven.

De tomaten doen het hier ook heel goed. Ik heb nu hotpeper zaadjes in een potje staan, kijken of het opkomt.

Ik dacht dat ik het hele jaar door kon zaaien, maar in de maanden juni, juli, augustus kan ik beter niets doen dan is het gewoon te warm.

Geplaatst:
Dan kun je vast ook mango's telen. Dat lijkt me zo heerlijk, verse mango's.

RobO, grappig je 'nadenken'.

Ik heb houtsnippers gehaald bij de gemeente en in de tuin plaats gemaakt om ze tijdelijk op te slaan. Daarvoor moest een deel van de mais geoogst worden en de planten gerooid. Ik ga de houtsnippers op permacultuur-wijze rond de bessenstruiken doen (die nog moeten komen via de MTFD), namelijk eerst een laag karton. Ik ga eetbare paddenstoelen telen op de houtsnippers. De houtsnippers waren al aan het broeien in een paar dagen tijd, ze waren hartstikke warm.

Ja Kibas, we hebben hier 3 mangobomen 2x per jaar hebben we hier heel veel vruchten van, dan is het echt weken, iedere morgen 3 a 4 emmers vol met mango's. Gelukkig hebben we veel bekenden die ook mango's willen, want na een paar dagen van veel jam maken of ijs of gewoon vers invriezen ben je het echt wel zat hoor.

Geplaatst:

Don Rep, ik help je wel, ik kom wel langs om mango's te eten

Wat veel tuinen RobO!

In de tuin niets gedaan vandaag, maar wel diverse pluggen paddenstoelen op beukensnippers gedaan. En natuurlijk stiekem even gekeken of het gekochte geente houtmeel eindelijk doorgroeid is (nee dus) en of de stukjes karton tekenen van doorgroeing vertonen (ja, er zitten al witte plekken op). Ik heb me toch 1,5 week in kunnen houden om te kijken.

Geplaatst:

Best veel. Hagen gesnoeid. Laatste keer dit seizoen. Appelbomen wat bijgesnoeid, en anders/verder uitgebogen. Wederom appels geoogst. Hangen nog een paar van 2 soortjes.

Veel onkruid getrokken. Geschoffeld. Een enkele rotte druif uit de tros geknipt. Boos geworden op de woelmuis bij de Wedstrijdprei.

Sociaal gedaan. Appels weggegeven. Koffie, zonnetje. Nog wat stekken gemaakt. Genoten.

Geplaatst:

Bietjes geoogst

onkruid en uitgebloeide bloemen verwijderd

courgette bestoven

Buxus haag verzet

Anemonen, akkelei en verbena achter het haagje geplant

Opgeruimd en geveegd

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst: (aangepast)

4 gele courgettes geoogst

en 2 snackkomkommers

De trosgierst afgeknipt die ga ik binnenshuis nog wat drogen.

Muizen meloentjes geplukt en weggegeven

en ook nog wat mosterdblad plantjes weggegeven (ik had de oude plant in bloei laten schieten en toen hij uitgebloeid was heb ik hem samen met wat andere dingen op een hoop gegooid schijnbaar is er toen zaad uit gevallen)

En nog 2 mais kolven geplukt voor de cavia's en een krop andijvie voor morgenvroeg.

aangepast door Gast
Geplaatst:

6 kroppen andijvie uitgedaan en in de diepvries gestoken en nog 3 witte selders uitgestoken en eveneens ook voor de vriezer klaargemaakt eigenlijk had ik mn winterprei nog een beetje moeten aanhogen en nog veel moeten wieden en spinazie had ik ook nog moeten zaaien hier zijn de zondagen altijd veel te kort die familliebezoekjes ook altijd op zondag he het zal voor dinsdag zijn als het droog blijft natuurlijk

Geplaatst:

gewied bij een tuinbuur

komkommertje meegenomen, water gegeven in de kas met wat bitterzout, bloemen nieuwe aaardbeien geplukt

Geplaatst:

Huistuin: gewied, aardbeien uitlopers afgehaald, zaad van rucola en van hh weegbree en van wat eenjarige bloemen gewonnen.

Kas: lijdzaam toezien hoe leeg die is, zonder de komkommerplanten (moesten weg wegens bladziekte, wortel- en stengelrot) aan de ene kant en aan de andere kant de tomaten die al weken niets meer doen, er hangen 24 tomaten aan die maar niet op kleur willen komen.

Moestuin: een kuil gegraven op de plek waar het schuurtje komt en alle puin daarin gedaan, zand erover. Begonnen met een middenpad maken, 3 stoeptegels breed, ben al over de helft. Grond egaliseren en pollen gras en onkruid op een hoop gedaan. De laatste zieke tomatenplanten opgeruimd.

Geplaatst:

Vanavond tot het te donker werd onkruid gewied, bloemen, kamille, heiligenbloem, ananaskers, rode biet, olijfkomkommer en mexican sour gherkin geoogst. En de tuinkat (zwerfkat) bijna opgesloten in het tuinhuisje.

Geplaatst:

huisje opgeruimd, watersysteem schoongemaakt: de rest van het jaar redden we het wel met de gieter

choisya's uitgeplant in de koude bak

kievitsbonen geschoond

paadjes geveegd...het seizoen loopt toch wat naar het einde merk ik

compost geknipt

gewied tussen de zaailingen van de veldsla en de snijbiet, de spinazie is verdwenen, hé, wie zou dat nou gedaan hebben...

Geplaatst:

Bloemen, druiven, rode biet, ananaskers en zaden geoogst. Ook heb ik de boomstammetjes (voor paddenstoelen) nat gemaakt en sommige in een vuilniszak gedaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...