Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waarom fruitstruikjes kopen bij bouw- of supermarkt?

Featured Replies

Geplaatst:

Zo mooie nieuwe aanwinst, veel druivenplezier.

Geplaatst:

Jane Doe schreef:

veel druivenplezier
.

Ha, ha, Jane...vind dit wel humor!

Doe ik er nog wat worteltjes-plezier bij.

Toch verwondert het me wel een beetje met hoe veel ijver, enthousiasme, besparingszin en gretigheid de Lidl's, Aldi's en Actions worden belaagd en afgestroopt naar veroveringen als deze en hoe veel topics en berichtjes er hier op het forum mee worden gevuld. Is het omdat een hartenwens in vervulling gaat of gaat het meer om dat het als een trofee van slim winkelen wordt beschouwd? Wie kan me helpen om deze koopwoede beter te begrijpen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Druiven? Dit is een witte aalbes!

Suuuuper lekker, heb ik zelf ook in de tuin. Mij struik is inmiddels 3 jaar oud en al bijna 2 meter hoog. Elk jaar geeft ie weer meer besjes. Hier nog een tip: in de 2e week van juli zijn de bessen het allerlekkerst!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

@weknow: ik denk persoonlijk dat het heel logisch is eigenlijk. Bij de Lidl, Action etc. zijn de plantjes gewoon een stuk goedkoper en ook het winkelende publiek dat misschien niet snel bij een tuincentrum komt (omdat het er vaak schreeuwend duur is), kan zo leuke plantjes kopen voor niet te veel geld.

Ikzelf zaai altijd alles, maar koop elk jaar bij de Lidl een meloenpeer. Gaat elk jaar super en ik hou geld over.

Geplaatst:
  • Auteur

Oeps aalbessenplezier, te snel gelezen en geschreven en dus goed fout.

Tja is koopjesjacht niet de moderne jacht?

Geplaatst:

Ben ik nou dom als ik denk dat als je met weinig moet rondkomen, je beter niet te veel op koopjes jaagt?

Geplaatst:
  • Auteur

Nee dat ben je niet, het is er of niet en men kan sparen of niet maar kopen en datniet kunnen is geld weg voor wat anders zoal eerste levensbehoefte.

Geplaatst:

Ben ik nou dom als ik denk dat als je met weinig moet rondkomen, je beter niet te veel op koopjes jaagt?

ligt eraan op welke manier je op koopjes jaagt. als het gaat om producten die je anders ook zou kopen dan is het wel slim. maar ik zie ook dat een aanbieding soms een smoes is om dingen te kopen die helemaal niet nodig zijn.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik zie het anders. Mensen met een beperkt budget, of mensen zoals ik die niet graag ergens te veel voor betalen, zijn geholpen met deze winkels en hun acties. Mooi toch? Bij het tuincentrum hier op de hoek vragen ze gerust 12,95 voor zo'n bessenstruikje. Belachelijk als je het mij vraagt. Of ik nu een beperkt budget heb of niet, ik ga hem dan dus halen bij de Lidl. En ben daar net als anderen dan erg mee in mijn nopjes.

Geplaatst:

Klopt ik ben blijer met een fruitstruikje van de lidl dan van een dure tuincentrum. Terwijl ze vaak van dezelfde leverancier komen. Ik snap de discusie ook niet. Groetjes jessica ik zeg hou het leuk en gezellig.

Geplaatst:

Ja dat is dom (of nouja... ). Je hebt twee verschillende soorten koopjes: die van dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, en die van dingen die je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld tandpasta of wcpapier. Voor dat soort dingen is het juist als je weinig geld hebt zeer lonend om op koopjesjacht te gaan. Veel in te slaan als het bij de action in de aanbieding is bijvoorbeeld. Het komt immers vanzelf op, want je kunt niet zonder tandpasta. De tweede soort, koopjesjacht op dingen die je niet (per se) nodig hebt, is ook erg nuttig. Ik heb bijvoorbeeld niet PER SE een tapijt nodig, in de zin van dat ik opzich best zonder kan. Maar ik vind het fijn aan mn voeten, fijn voor de onderburen en mooi staan en dus wil ik er een. Dan ga ik echt wel op koopjesjacht, en als ik dan op marktplaats of bij de aktiemaxie bijvoorbeeld een goedkoop exemplaar zie staan dan neem ik hem echt wel! Ik zou dus willen stellen dat koopjesjacht onontbeerlijk is als je weinig geld hebt. En ik kan het weten want ik leef al bijna mn hele leven rond of onder het inkomensminimum.

Ik denk dat jij denkt aan het soort koopjesjacht waarbij het meer om de jacht dan om de vangst gaat. Van die mensen die allerlei zooi inslaan die ze nevernooitniet gaan gebruiken of echt absoluut niet nodig hebben (het zooooveelste wit porceleinen hondje met gouden oortjes dat achter in de kast komt te staan omdat het niet meer in de vensterbank past). Ja, dat is dom, want dan geef je geld uit om het geld uitgeven. Maar dat is gedrag wat ik eerlijk gezegd vaker zie bij mensen die wel dan bij mensen die geen geld hebben...

Geplaatst:

en soms is goedkoop duurkoop. dan is het ook niet zo slim maar dat weet je vaak pas achteraf.

bij fruitstruikjes van de supermarkt heb ik dat gevoel wel een beetje. vooral omdat er vaak zo weinig info op het etiket staat.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik vind het eerlijk gezegd nogal neerbuigend naar de mensen op het forum toe die hartstikke blij zijn ook mee te tuinieren met fruitstruikjes van de Action/Lidl. Wat daar precies mee mis is en wat er precies bedoeld wordt met de opmerking wordt verder ook niet meer besproken aangezien er geen reactie meer word gegeven door Weknow. Hoe en waar mensen hun geld uitgeven is hun zaak. En dat men blij kan zijn met iets goedkoops lijkt me alleen maar mooi.

Ik vind het een vervelend bijsmaakje hebben.

Geplaatst:

@ Missmass.

Ik bedank voor de "eer" om daarom neerbuigend te worden genoemd door jou! Of van vreemde insinuaties beschuldigd te worden en vieze bijsmaakjes! Ieder kan precies lezen wat er staat en wat ik wel en niet heb gezegd. Dat was een open, eerlijke vraag.

Wat mij betreft: onderwerp gesloten. Aan moddergooien doe ik niet mee!

Geplaatst:
  • Auteur

Mensen ajb laten we het leuk houden, er is niets verkeerds aan koopjes kopen. Of het geld daar voor is en men koopt, is haar/zijn beslissing. En laten we eerlijk zijn, alle houden van koopjes.

Ik persoonlijk koop ook koopjes, zelfs kneusjes die meer dood dan levend voor bijna niets worden verkocht. Het is en blijft gokken, maar de druiven en perzik lopen eindelijk gelukkig mooi uit.

Van de discounters komt vaak ook van de grote kwekerijen, die goede planten kweken in alle soorten en maten. Of de koopjes daar ook weg komen, dat weet ik niet. Als het van mindere kwaliteit is niet, omdat ze dan zichzelf schaden. Maar jongere kleinere planten wel, denk ik zo.

Zonder koopjes zouden vele geen kans krijgen en een stuk saaier zijn.

Geplaatst:

In het begin kocht ik ook struikjes van de Lidl en bouwmarkten. Liever 4 goedkope struikjes dan 1 duurdere.

Maar als er dan bessen aan komen, dan blijken die doodnormale soorten die ze daar verkopen wel wat saai. 'rode bes' en 'braam' zijn goed te eten... maar als je dan eens rondkijkt bij een kweker, of wat lijsten door scrolt in een webshop met speciale soortjes, dan zie je dat er vele verschillende rode bessen zijn. Met verschillende kenmerken. Maar ook roze bessen, en bramen zonder stekels, gele frambozen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Met bomen hetzelfde verhaal.

Als blijkt dat het moestuinvirus je goed te pakken heeft, dan ga je volgens mij vanzelf eens rondkijken wat er nog meer te krijgen is. En dan heb je daar ook wat meer geld voor over. En trek je zo'n saaie bes uit de grond Om er een nieuwe speciale voor terug te zetten.

De goedkopere struikjes waren voor mij een soort van 'Gateway drugs'.

Geplaatst:

Ik heb het topic eens goed doorgelezen en kan werkelijk niks neerbuigends vinden, en de nare bijsmaak ontgaat mij ook. Jammer dit weer!

Volgens mij kwam Weknow met een vrolijke vraag: waarom die gekte op een bepaald moment zo toeslaat en wij er topics over vol schrijven! Want een gekte is het. Ik houd ook van koopjes, en heb mijn fruitstruikjes ook bij Karwei of Lidl gekocht. Ik baal gewoon nu dat ik geen struikjes meer kan kopen, omdat ik wel genoeg heb! ( dus heb ik er maar wat voor mijn zusje gekocht! )

Of struikjes van een kwekerij het beter doen als die van de Lidl....geen idee. De afgelopen jaren is er best wat gesneuveld bij mij, naar meer door mijn eigen onwetendheid. Verkeerde tijd geplant, te lang te droog gestaan, gesnoeid wanneer het niet moet, enz! Daar had ik ook een struikje van een kwekerij mee om zeep geholpen vrees ik.

Ik denk dat iedereen gewoon blij word van leuke mooie aankopen, en een beetje blijer als je het voor een mooi prijsje hebt!

Dus lekker kopen waar je wil, en wees er blij mee!

Geplaatst:

De goedkopere struikjes waren voor mij een soort van 'Gateway drugs'.

Geplaatst:

Naast het kopen bij de supermarkt worden hier toch ook veel stekjes uitgewisseld? Dan duurt het ook lang voordat je bessen krijgt, als je die al krijgt.

Ik denk dat het een prima manier om te beginnen is. Ik heb een roze kruisbes gekocht bij de Lidl plantje doet het super.

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Helemaal terug naar de vraag van de Topicstarter: Waarom fruitstruiken kopen in de bouwmarkt enzo. Heel simpel: omdat het wellicht wat goedkoper is dus. Simpel hoor.

Of dat het wel echt goedkoper is, moet je dan zelf wel kunnen beoordelen, en daar begint het dan mee he ? Kán je dat zelf beoordelen ?. Zo ja: zegt niemand wat, en moet je lekker doen wat je wil. Altijd.

Maar dit forum leeft bij gratie van leden die twijfelen; kennis zoeken ; aanknopingspunten; hulp in keuze's : tips and tricks.

En die kan je krijgen. Daar zijn we toch voor ?

Zoek je een rode bes, zwarte bes, witte bes, doornloze braam, framboos, whatever. Koop je die gewoon waar jij die kopen wil. Je hebt er van te voren over nagedacht wat je wil en hoeveel enzo.

Je weet ook ( mede dankzij dit forum ) dat er tig soortjes rode bessen zijn. Maar nee, dat is niet wat je wil. Jij wil een rode bes. Maakt niks uit. Gewoon doen. Rode bes is rode bes in dat geval en dan wil je ook niet méér dan dat. Geeft niks.

Is de pot niet volledig uitgedroogd ? Is de plant niet al helemaal in het blad ( te lang al opgeslagen in een warme ruimte bij de voorraad van de supermarkt bv ) en is dat blad gewoon groen in plaats van geel ?

Kun je best het kleine risico lopen hoor, om bij zo'n zaak iets te kopen.

Maar het is echt niet al te ingewikkeld: Je koopt dan een rode bes. Klaar. En dan koop je hem voor een paar euro minder dan op een plek waar ze soortjes rode bessen aanbieden, service aanbieden, groeigarantie geven enz. Maar dat wéét je. Dus wat is er aan de hand ? Niks. Niks mis mee.

Iemand zei dat de keuze snel gemaakt is als je een bes ziet staan voor 2 euro, en in het tuincentrum in je plaats ze er 12 euro voor vragen.

Tja. Ik weet niet wat voor tuincentrum dat is natuurlijk, maar een rode bes hoort geen 12 euro te kosten; dan wordt je uitgekleed. Dat er mensen zijn( bij bosjes zelfs), die dat er wél voor betalen is óók hun keuze he ? Of onwetendheid: geef het een naam. Onwetendheid is ook soms een keuze hoor: gemak en onwetendheid liggen als begrippen soms heel dicht bij elkaar. De intratuin maakt daar dankbaar gebruik van in zulke gevallen.

Geeft dat allemaal wat ? Welnee. Het is ieders keuze. Niet de schuld van de aanbieder.

Zelf blijf ik er bij, dat ik een fruitboompje of een fruitstruik koop voor járen en járen, en dat het bij mij dus wat mag kosten ( 6,- voor een rode bes - soortje )

Komt bij, dat dit gratis forum ( nee, mijn internetverbinding kost geld ) mij ook al een paar soortjes heeft doen toekomen die ik niet had gehad, zónder dit forum En dat dan weer gratis ! ( nee, de benzine naar Zelhem kost ook wat )

( heb pas 6 soortjes druiven staan. Wil ik toch op termijn een stuk of 12 van maken )

Geplaatst:

Ik heb ook wat onderzoek gedaan.

De fruit struikjes bij de tuin centra's zijn duurder maar ook groter wat pot maat betreft en het aantal takken.

Zo zag ik ook dat de stekbes struikjes bij de karwei 4 in plaats van twee takken hadden zo als bij de lidl prijs verschil was 1 euro.

Verder kon ik niks vinden over welk soort het was.

De verschillende soorten kunnen sommige beter en lekkerder zijn.En hierdoor duurder.

Het heeft natuurlijk met het lente gevoel te maken.En het is natuurlijk leuk om iets van je eigen struik te kunnen plukken al is dit misschien niet het eerste jaar!

Voor het geld kun je nog eens een keer de gok wagen!

Daarom lopen ze zo goed natuurlijk!!!

Ook hier heb ik weinig over kwaliteit van deze struikjes kunnen lezen.

Over welke soorten je moest hebben.

Ik heb 2 stekbes struikjes gekocht bij de lidl maar had ik geweten dat ze bij de praxis groter waren geweest dan had ik voor die euro per struikje liever die gehad .

Maar we zullen zien hoe ze het gaan doen. spannend he!!

Eigenlijk vind ik dat je het fruit zou moeten kunnen proeven met de soort naam er bij en gelijk je struikje kunnen kopen.Maar dit kan zelfs bij de meeste kwekers niet!!

Geplaatst:

Hhahah. Ja. Die zou wel mooi zijn. Proeven van het fruit en dan gelijk een struikje kopen. Er zijn wel momenten tijdens de oogst in het land, waar dat kan hoor trouwens.

Maja. Ook dat biedt op zich 0 garantie, dat hetgeen je proeft, overeen komt met hetgeen jij later zal oogsten.

De smaak van een product ( in dit geval van fruit / kleinfruit / bosfruit etc ) is niet alleen maar afhankelijk van het soortje.

Veel eerder wordt de smaak bepaald door standplaats ( hoeveelheid licht / zon ) , voeding , vochtigheid en dan ook voorál de weersgesteldheid van dat seizoen en dat moment van oogsten enz.

Om daar iets dieper op in te gaan: bijvoorbeeld een rode bes. Zo ontzettend veel smaakverschil zit daar helemaal niet in, in alle soortjes die er op de markt zijn. Die echte smaakverschillen zijn zelfs miniem. Het zijn vooral de verschillen in groeiwijze, in oogsttijden , in lengte tros , in plukbaarheid, in vochtgevoeligheid, ziekteresistentie en nog zo wat. Allemaal factoren die bij een liefhebber van belang kúnnen zijn. Voor de doorsnee bessen-struik-bezitter totaal te ver gaand denk ik. Geeft ook niks.

Bij zwarte bessen zijn wel smaakverschillen te onderkennen, maar ook geen hele grote. Wel veel grotere verschillen in ziekteresistentie en maat trossen en oogsttijden enzo.

Bij kruisbessen ( veel meer rassen, veel meer mee gekruist ( vooral in Engeland )) zijn de smaakverschillen wel zeker merkbaar. Daar is ook gekruist op stekelloos en vooral een geringere meeldauw-gevoeligheid. Het gemak dient de mens he ? Stekelloos wordt als pré gezien door de consument.

Bramen? Wie koopt er nou nog een gestekelde braam ? ( ik dus ).

Allemaal zelf weten. Lekker neuzen op dit forum, lekker neuzen op die honderden sites op het internet. Ieders eigen keuze.

Dient alleen het gemak jou als mens ? neem je wat direct voorhanden is. Ook jouw keus. Wordt jouw keus geheel door de prijs bepaald ( al dan niet gedwongen ), blijft dat toch wel jouw keus denk ik. Want je wilt het nu, en liefst ook gelijk van de zomer al een oogst

Een stekje van dat byzondere soortje, dat geeft pas met een jaar of 2 die oogst. Daar kún je dus op willen wachten, of niet. Wederom jouw keuze.

Geplaatst:

Hallo Bit,

Ik ben toch blij dat ik jouw kan laten lachen.

Op het kaartje hebben ze het niet over : groeiwijze

lengte tros

plukbaarheid

vochtgevoeligheid

ziekteresistentie

alleen over : hoge opbrengst

zelfbestuiver

oogsttijd

standplaats

Maar eigenlijk doet het er wel allemaal toe!

de doornlose stekbessen zouden minder lekker zijn

De grote van de vruchten is ook van belang wel fijn als je ze kunt zien en proeven!

vorig jaar bij een profesionelle aardbei teler geweest die smaak aardbeien verkocht, gekocht en geproeft en ik hoefde geen tweede aardbei te proeven om te weten dat dat soort niet mijn soort was.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.