Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vierkantemoestuinproject(je)

Recommended Posts

beste mensen,ik ga dit jaar ook eens starten met een klein moestuinprojectje,ik ga morgen 3 moestuinbakken(1.20m x1.20m) en 1 platte bak van 1.6 vierkante meter bestellen.

nu is het de bedoeling dat er een bak voor aardbeien zal zijn,die heet dus de aardbeienbak en dan zou ik er ook nog enkele bessenstruiken op stam in willen zetten(de grond zal diep genoeg zijn want de bakken komen gewoon op grond te staan ik zet deze bakken eigenlijk eerder voor orde te brengen dan omdat ik geen plaats heb want ik ben nogal chaotisch en dan verlies ik het overzicht)

Nu wil ik ook vooral oude zeldzame rassen van aardbeien zetten en ik kwam dan al op deze site uit,wel duur maar toch:

http://www.xn--rarittengrtnereimanfredhans-fkce.de/epages/63701025.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63701025/Categories/Pflanzen/Erdbeerpflanzen

iemand ervaring met deze rassen?

in de 2de bak zou ik graag meloenen gaan kweken,ik had zelf een idee om meloenen en tomaten dicht bij elkaar te zetten zodat de meloen over de grond groeit en de tomaat in de hoogte,zou dit kunnen lukken of hebben de planten dan teveel hinder van elkaar,ook wil ik nog een paprika en een aubergine hierin kweken voor in de spaghettisaus

wie heeft ervaring met het kweken van meloenen in de buitenlucht en welek rassen dan?

in de 3de bak wil ik graag vanalles wat kweken zoals boontjes,erwtjes wortelen,ajuin,knoflook

in de platte bak wil ik watermeloenen gaan kweken,maar ik vraag me hoe groot het verschil dan is met het kweken in de buitenlucht want ik zie bij al die rassen een aantal dagen staan,is dat dan de tijd tussen uitplanten en rijp zijn of tussen vruchtzetting en rijp zijn?

ik weet dat het veel vragen zijn maar ik wel het echt goed doen,het is de eerste keer dat ik echt een serieus project doe,ik heb vroeger wel al tomaten,courgetten en sla met succes gekweekt alleen de wortelen wilden nooit lukken

alvast bedankt voor jullie reacties

Leuk dat je zo enthousiast bent.

Antwoorden op je vragen kan je veelal vinden met behulp van de zoekfunctie rechtsboven.

Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere mensen die meloenen verbouwen dus daar is ook een topic over.

Over aardbeien zijn vele topics... misschien ook over de jouwe... typ de naam in en wie weet...

En over hoeveel je nou kwijt kan in je moestuinbakken zijn ook diverse topics... Kijk anders eens in het speciale onderdeel daarvoor:

makkelijke-moestuin-f30.html

En mocht je daarna nóg vragen hebben dan kan je die het beste apart in het desbetreffende onderdeel stellen met een duidelijke topictitel. Dan hebben de mensen na jou daar ook weer wat aan want dan kunnen ze hun vraag goed terugvinden.

Succes met je moestuin!

Hier een topic van iemand anders met hetzelfde plannen: https://www.moestuinforum.nl/hoe-in-te-delen-squarefoot-garden-t12774.html Daar staat veel kritiek over meloenen en bessen in SQFG bakken, want SQFG is niet voor fruit. Je mag ze natuurlijk planten, maar ik denk dat de resultaat is paar tomaten en 2 watermeloenen (zelfs dat alleen als we een hele goede zomer krijgen en je heeft perfecte bemesting en locatie voor je bak) per bak en dat is niet het moeite waart. Beter om 2 (water)meloenen uit te winkel kopen en heel veel andere groente uit je bak.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

ja maar meloen in mijn favoriete groente/fruit,ik wil dat dus zeker gaan kweken en volgens mij gaat dat wel lukken als ik goede rassen neem,de watermeloen komt in de platte bak dus ik hoop dat die dan rijp word want die rijpen nog iets later dan gewone meloenen. de bessen zijn volgens mij toch geen probleem want het is eigenlijk meer een verhoogde bak waardoor die volgens mij toch voldoende grond hebben.welke groenten zou jij dan in de plaats nemen? bedankt voor je reactie

Probleem met meloenen en watermeloenen is dat ze hebben HEEL VEEL ruimte nodig en Nederlands klimaat is ietsjes te koud voor ze (of in andere woorden: ze willen een langere zomer). Als je goede oogst wil dan zou ik ze in een kas plaatsen. Niet elke zomer is even zonnig en warm (wat als het gaat bijna elke dag regenen?), als je geen geluk heeft kan het zijn dat uiteindelijk heb je geen oogst. Wat ik bedoel met de ruimte is dat ze groeien precies zoals pompoen. Je kunt 1-2 in een SQFG bak planten, dat is prima en 1 tomaat erbij, maar ze groeien zo snel en massief, dat binnenkort zijn ze ook overal anders in je tuin. En voor al die ruimte dat ze nodig hebben krijg je best weinig oogst (paar meloenen en watermeloenen op hetzelfde tijd dat ze ook in supermarkt 2euro zijn vs heel veel groente) of krijg je maar heel kleine vruchten. Maar ik kan je niet stoppen, hoor, als je echt (water)meloenen wil uitproberen ga maar door en ik hoop voor jou dat we alleen mooi weer krijgen (ook in herfst). Misschien kun je ons allemaal laten zien dat het wel mogelijk is.

Met bessen is het hetzelfde (apart van aardbeien), je kunt ze in een vak plaatsen, maar ze hebben meer ruimte nodig (zeg maar 4 vakken voor zwarte bes bijvoorbeeld) dan dat en uiteindelijk nemen ze alle ruimte over van alle ander planten in de bak. Bijvoorbeeld met framboos helpt zelfs snoeien niet, want hij verspreid onder de grond met diepe diepe wortels en uiteindelijk is hele bak vol met framboos. Als je dat wil, dan ga maar door, maar dan is het geen SQFG meer.

Dit zijn niet alleen mijn ideeën en meningen. Als je een beetje over SQFG leest (Mel Barth. boeken of wat dan ook) zie je waarom ze geen fruit en bessen in bakken kweken en hoe de hele systeem werkt. Meestal zetten mensen fruit en bessen in potten of planten ze naast de bakken (of ergens anders in je tuin), dat kan ook. Zelf heb ik loganberry (klimplant naast mijn schutting), blauwe bessen (minibak naast mijn kas), aardbeien (op aardbeienrek), een meloen (op de dak van mijn schuur met pompoenen, maar ik weet niet of dit gaat lukken) en een paar fruitboompjes tussen de schutting en mijn bakken.

Wat voor groente is dan beter? Dat is het precies, bijna ALLE groente is voor SQFG goed, je moet zelf weten wat jij eet en lekker vindt. Ik kan maar zeggen wat ik zelf heb: tomaat, paprika's, chillies, komkommers, aubergines, uien, knoflook, kolen, prei, knolselderij, selderij, bieten, schorseneer, klimcourgette (!), wortels, radijsjes, bonen, erwten, broccoli, salade, rammenas, zuring, snijbiet, pastinaak enz. Wat niet goed is: aardappels (maar sommige kweken ze wel in SQFG), asperges en nog een paar.

de meloen mag van mij over de rand groeien,ik ga die dus aan de rand zetten,dan heb ik nog ruimte over voor tomaten,ik begrijp wel wat je bedoeld maar ik hou wel van een uitdaging met de meloenen bv,als het dan lukt dan ben je heel fier en volgens mij is een zelfgeoogste meloen veel beter dan die uit de supermarkt(hoewel die ook lekker zijn). frambozen zal ik zeker niet in mijn bakken zetten dat is niet in te tomen,maar aalbessen op stam boven de aardbeien kan denk ik wel lukken. ik twijfel nog of ik mijn meloenen niet naar boven zou leiden met stokken zou me veel ruimte besparen denk ik

en oh ja erwten en bonen komen er ook in die heb ik al gekweekt en was een succes

Beste Jens,

Ik heb het boek van Mel er even bijgepakt.

Meloenen en zelfs watermeloenen kan je dus laten klimmen. Het zijn rankende planten en ze houden zich goed vast aan een rekje. Zo blijven ze meteen netjes van je grond af en hoef je ze niet extra te beschermen tegen een vochtige bodem. Je plant 1 per 2 vakjes. Nu staat er nergens dat het nodig is om je meloen dan extra te ondersteunen, maar als je ze in de hoogte laat groeien kan je voor de zekerheid natuurlijk een netje om de groeiende meloen doen en deze aan het rek bevestigen voor de extra ondersteuning. Volgens het boek kunnen ze zeker 2 meter de hoogte in klimmen.

Succes met de meloenen!

mvg

Evelien

Er zijn ook meloensoorten te koop die kleine meloentjes voortbrengen en die je dan zeker tegen een rek aan kunt zetten, Bakker in Hillegom heeft daar 1 of 2 soorten van die zelfs in een pot kunnen. Zo heb ik een klimmende pompoendoort die ik half april ga voorzaaien en in mei tegen een klimrek ga zetten, komen ook kleine pompoenen aan. Nog nooit gedaan deze, ga zienwat het wordt.

Ze hebben daar ook een andere soort, dat lijkt me beter (Red kuri), want met een pompoen van 8cm is 2cm schil en eindelijk heb je een tennisballetje van vruchtvlees, te weinig om iets met te doen (ook als je er 3-4 hebt).

Ik heb gekeken en ik denk dat het kan wel lukken, maar je heeft een hele stevige constructie/klimrek nodig.Iets met stokjes van hout valt in de eerste zomerstorm om, want pompoenen zijn best zwaar. Mat met een goede rek en extra support voor vruchten (niet natuurvriendelijk maar kleine plastic zakjes uit supermarkt zullen hier goed werken) kan het wel iets worden.

• 2 weeks later...

de bakken staan er al en ik ben vandaag naar de aveve gereden en ik heb ze gevuld met potgrond,nu zag ik daar groenteplantjes staan en ik kon die natuurlijk niet laten staan ik heb 6 broccoli plantjes, 6 rode uien,6 venkelplantjes en 6 sla plantjes meegebracht maar nu vraag ik me af hoeveel venkelplantjes er in 1 vak mogen,de rest heb ik al gevonden op dit forum alleen venkel kon ik niet vinden

ik heb trouwens ook zaden gekocht van de rose de bern tomaat en nog een witte ui

groetjes jens