Geplaatst: 14 september 201411 j Auteur Hete Zwart/Wit/zwart-op-wit. Om een leker ouderwets snoepertje te maken : 10 gr zoethout4 gram Himalayazout(zitten meer mineralen in)0,5 tot 1 gram droge Cayennezaden. Het zoethout eers wat kleiner maken en dan alles in de koffiemolen tot zeer-fijn poeder maken en klaar is je hete zwart op wit. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 15 september 201411 j Lekker Stan, die laatste, weet je ook hoe lang je die kan bewaren? http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 15 september 201411 j Auteur Vrij van vocht en in het donker(tegen verkleuren) zeker een jaar(o.a. door het zout en ook omdat het zoethout droog is). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 24 september 201411 j Gaaf, dat ga ik ook proberen,heerlijk lijkt me dat.Zoete chilisaus: Ik heb gebruikt:4 Peterpepers, 1 habanero - 2 teentjes knoflook - 60 ml witte wijnazijn - 180 ml water - 100 gram suiker - 1 koffielepel zout (ik heb glazen roerstaafjes voor de thee, vandaar) - 1 el maizena - 2 el water Zo maak je het: Halveer de pepers en verwijder de zaadlijsten, je kan de zaadjes ook laten zitten,maar bij mij zaten ze nogal vol. . Pel de knoflook uit zn velletje. Draai met de foodprocessor, vijzel of (in mijn geval) staafmixer tot een pasta. Er mogen gerust wat stukjes peper zichtbaar blijven. Verwarm in een pannetje de witte wijnazijn, 180 ml water, suiker en zout samen met de rode peperpasta. Laat een minuutje of 3-4 zachtjes sudderen tot de suiker is opgelost. Roer de maizena los met 2 el koud water, voeg toe en roer tot de saus licht indikt, duurt ongeveer een minuutje. Vervolgens af laten koelen.Voor steviger bite meer pepers,of hetere pepers.
Geplaatst: 24 september 201411 j Geweldig! Heeft dit enige houdbaarheid? Of zou ik de saus dan moeten steriliseren... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 september 201411 j Geen idee hoe lang dat houdbaar is,want hier gaat ie er binnen een week doorheen. Mijn zoon eet het werkelijk op/bij bijna alles.Na openen zet ik het wel in de koelkast.
Geplaatst: 28 september 201411 j Auteur Even een interne link : recepten-moestuinforumdag-september-2014-t15555.html voor heerlijke pikante rolcake. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 1 oktober 201411 j Nu eens een recept met pepergelei. Het oorspronkelijke recept las ik ergens in Frankrijk en maakte gebruik van gedroogde Piment d'Espelette, die in Frankrijk wat gemakkelijker te krijgen is dan in Nederland. Maar je kan elke soort gedroogde peper gebruiken van erg heet tot nauwelijks heet. Piment d'Espelette heeft een hitte van 2000 Scoville en is ongeveer 10 cm lang. In het recept werden 8 Piment d'Espelette gebruikt. Als u een hetere peper gebruikt (bijvoorbeeld uit de chinese toko) dan kunt u er navenant minder pepers in doen of voor een hetere gelei gaan. Ingredienten: 1 fles zoete Franse witte wijn, bijvoorbeeld Monbazillac, 8 piments d'Espelette, geleisuiker (voor hoeveelheid zie verder). Maakt u meer tegelijk dan de hoeveelheden evenredig aanpassen. Was en droog de pepers. Snij ze overlangs door en verwijder de zaden en de zaadlijsten (Latex handschoenen!) en snij ze in stukjes. Giet de wijn en de stukjes peper in een pan met dikke bodem. Breng dit alles aan de kook en laat 30 min zacht met deksel op de pan koken en roer af en toe. Giet dit door een fijne zeef (niet door de zeef drukken) en laat afkoelen. Meet de hoeveelheid vocht en voeg evenveel geleisuiker toe (0,5l vocht = 0,5 kg geleisuiker) Giet weer in de pan en breng het roerend aan de kook. Schep eventueel het schuim af met een schuimspaan. Als het kookt het vuur laag zetten en nog 8-10 min doorkoken. Giet in steriele potten. Soms wil gelei niet voldoende dik worden. Dan zijn er twee mogelijkheden. Ten eerste laat de gelei wat inkoken. Als hij gaat bruisen en wil gaan overkoken dan is hij vaak net al te dik. Je kan ook een eetlepel pectine met een eetlepel suiker mengen en met een paar eetlepels water verhitten. Dit mengsel bij de gelei gieten en 3 minuten zachtjes door laten koken.
Geplaatst: 1 oktober 201411 j Ik heb onlangs wijngelei gekocht en vroeg me toen al af en bij jouw recept dus weer: als het is gekookt is de alcohol er geheel uit toch? Kan ik(cultuurbarbaar) dan ook een pak druivensap nemen ipv wijn?
Geplaatst: 1 oktober 201411 j Druivensap is veel zoeter dan wijn, dus je krijgt dan een hele andere smaak? Over het alcoholgehalte weet ik dan weer niets. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 oktober 201411 j Ik heb onlangs wijngelei gekocht en vroeg me toen al af en bij jouw recept dus weer: als het is gekookt is de alcohol er geheel uit toch? Kan ik(cultuurbarbaar) dan ook een pak druivensap nemen ipv wijn?Eigen gemaakte appelwijn??Maar een idee. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 1 oktober 201411 j Auteur Speculaas met een bite. Gezien het na-zomeren nu echt op lijkt te gaan houden en het om 20:00 uur al donker was maar even een ouderwetse lekkernij in een nieuw pikant jasje gestoken. Chili-speculaas : 150 gram tapioca meel(voor een lekker bros koekje).50 gram speltmeel(normaal tarwe meel kan ook).1 ei.70 gram boter.80 gram suiker(basterdsuiker bruin is het mooiste(en lekkerste)).snufje zout.2 theelepels grof-gemalen gedroogde Spaansepeper.4 theelepels speculaaskruiden.1 theelepel kaneel. Doe alle ingredienten in een kom en snij met 2 messen de boter tot erwt grote en maak er dan met de vingertoppen en bal van. Leg het deeg minimaal een uur in de koeling en snij er dan plakken van die je op 180 graden in de heteluchtoven en op 200 graden in een normale oven bakt.Even laten afkoelen en genieten van de spiced-speculaas. Echt een aanrader. Even een foto : Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 28 oktober 201411 j Ik ben bezig met appelgelei en kwam een recept tegen van appelgelei met piment d`Espelette. Die heb ik gedroogd in mijn kruidenla. Nu dacht ik..als ik in ieder pot voor het afgieten een Bishops crown peper steek..een hele verse peper dus, zou dat gaan schimmelen? Of zal ik de pepers heel zacht in hun geheel meekoken de laatste 5 minuten? Of? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 oktober 201411 j Ik zou er geen verse peper insteken; kan echt gaan schimmelen. In zijn geheel meekoken (en er voor "inblikken" eruithalen)geeft wel een smaakje af dus dat zou heel goed kunnen. De vraag is alleen hoeveel smaak wil je erin hebben en dát is een beetje uitproberen. Misschien kun je een gedeelte langer laten koken en dat potje merken als "hot". Als je gedroogde (gemalen) pepers hebt, kun je altijd een beetje van die erdoor doen en erin laten zitten; zal wél scherper zijn dan meekoken en eruit halen
Geplaatst: 28 oktober 201411 j Auteur @Appelvrouw, voor de houdbaarheid beter even mee laten koken ondanks dat er veel suikers in de appel zitten. Edit : Geedee, was sneller . Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 28 oktober 201411 j ok dank Stan. Ik ga het recept met gedroogde piment d`Espellete volgen en er op t laatst enkele Bishops in meekoken..die kunnen dan wat smaak afgeven... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201411 j recept van Sligro ;;PITTIGE CHOCOLADETRUFFELS. 250 gr pure chocolade75 ml slagroom75 gr roomboter1 droog pepertje in een vijzel fijn maken (kan je zelf bepalen welke soft/middel/hot)1/2 theelepel zeezout1 theelepel gemalen kardemon3 eetlepels cacaopoederboter in stukjes snijden-smelt 150 gr chocolade en boter au bain-marie roer af en toe.Roer de room en de peper,zout en de helf kardemon erdoor.Bekleed een vorm met plasticfolie en schenk het mengsel in de vorm.dek af met folie en laat 2/3 uur in de koelkast opstijven.Smelt ondertussen de rest van de chocolade au bain-marie.maak een spuit zakje van bakpapier en spuit mooie rastervormpjes voor elke truffel.Keer het harde chocoladeroommengsel om op een snijplank en snijd in blokjes.Roer de cacao en de rest van de kardemon door elkaar haal de gesneden blokjes door het cacaomengsel. Misschien voor zaterdag @Stan of met KERST Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 28 augustus 20169 j Na alle topics doorgespit te hebben heb ik nog geen recept gevonden om peppadew achtigen in te maken. Iemand een goed recept? Heb nu 1.8 kg cherrybomb pepers klaarliggen om te in te maken en later heerlijk te vullen. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 28 augustus 20169 j Hier staat wel een en ander, in het Engels "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.