Stan Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Opverzoek plaats ik hier het recept voor de hete cakerol. Voor de cake :3 eieren.75 gr. suiker.75 gr. half meel en half maizena.snufje zout.6 eetlepels kant en klaar chocomelkmix.1 theelepel Cacao poeder. Edit : de eieren en suiker luchtig kloppen dit neemt wel tot 20 min. in beslag. Dan de smaakmakers(zout en de cacao) en het meel mengen en dat spatel je door het ei met suiker mengsel. Je kan met het beslag ook een normale cakevorm vullen maar dan ook de baktijden aanpassen en 30 tot 45 min. bakken. Op 200 graden(hetelucht op 180) 7 tot 10 minuten bakken en dan zo heet mogenlijk met bakpapier oprollen anders gaat e.e.a. scheuren(had ik dus). Dan aflaten koelen en in smeren met : Klopklop(dan hoef je geen slagroom-versteviger te gaan gebruiken) 1 pakje waarvan iets meer dan de helft op de cake gaat en de rest kan je in je koffie doen oid. 3 eetlepels viervruchtenjam mengen met 2 theelepels honing waar zeer hete pepers in zijn ingemaakt(ik heb de Carolina Reaper gebruikt de heetste in de wereld en de cake blijft dan lekker en eetbaar voor een breed publiek(geen over-kill maar net iets extra bite)). De rol even in de koelkast voor serveren en klaar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Connie Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Het was zeker geen overkill cake wat betreft de pittigheid.Ik vind het erg lekker.Bedankt stan Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted September 28, 2014 Share Posted September 28, 2014 Kleffe chococake met peer (lactosevrije geimproviseerde versie staat tussen haakjes) 250 gram zachte roomboter (200g geklaarde boter,50 g kokosolie)250 gram ei (idem)250 gram suiker (idem)250 gram zelfrijzend bakmeel (250 g bloem, tl baking soda, 1 tl citroenzuurpoeder, mespunt zout)50 gram cacao (125 g cacao)150 gram gesmolten chocolade (puur) (had ik niet in huis dus daarom meer cacao)Snufje zoutPeren uit de weck, peren op siroop of verse peren. (uitgelekte & afgedepte stoofpeertjes met karamel uit pot) Boter en de suiker stevig doorkloppen (geklaarde grasboter levert een behoorlijk vloeibare brij op). Voeg 1 voor 1 de eieren toe. Voeg cacao toe (doorheen spatelen), als laatste de bloem en het snufje zout (doorheen spatelen).Doe het deeg in een ingevette + bestoven springvorm. Druk de uitgelekte peren in partjes in het deeg. Bak de taart op 160-170 graden 50 minuten. Het midden van de taart blijft dan klef, de randen droog. Ik had de taart nog even ingesmeerd met kweepeergelei die ik over had, voor de glim. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Ik weet niet wie die pot salsa had gemaakt, maar die vond ik echt superlekker! Als we daar het recept van kunnen krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted September 29, 2014 Author Share Posted September 29, 2014 Ik zal het recept straks plaatsen van de milde en de hot variant. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Pickles, of zoute augurken, of (volgens Geedee) knoflook augurken . Aantal per laag.1. Augurken. tot 10cm lang (grotere zijn minder lekker). Met zwarte doorntjes/knobbeltjes (witte doorntjes zijn niet goed - echt pure salade augurken) 2. Houten vat 5-20L, of glazen pot met rechte top, of emaille emmer, of ceramische pot (mag niet met zout in reactie komen) 3. Bladeren van mierikswortels 2-3 per laag. 4. Stengels van dille, kan wel gedroogd zijn. Stuk of 2 per laag 5. Bladeren van zwarte bessen. Stuk of 12 per laag. 6. Bladeren van zure kersen/krieken (prunus cerasus). Stuk of 12 per laag. (MAG NIET BLADEREN VAN ZOETE KERSEN ZIJN!!!) 7. Knoflook, stuk 0f 4-5 per laag. (Is ook eetbaar en lekker ) 8. Als dat kan - nog paar blaadjes van eik, helpt voor stevigheid van augurken. 9. Zout, grof, zonder toegevoegde jodium/fluor/noem er op... Zout 50-70gr per 1L water. Alles goed wassen. Eerste laag - mierikswortels bladeren, dille stengels, bladeren van kersen, bladeren van zwarte bessen, bladeren van eik, knoflook. Bovenop augurken, zo dicht mogelijk, in 2 a 3 stapelen, en daarna lagen herhalen. Bovenste laag/dekking kan wel met alle bladeren herhalen, kan alleen met bladeren van mierikswortels. Zout oplossen in KOUDE water (ik gebruik water van kraan - is goed in Nijmegen ) en in de pot/vat gieten. Water moet goed boven de toplaag komen. Daarna persen met platte hout/glas/ceramiek en steen van ongeveer 100gr per laag opleggen. De pot in koude en donkere plek plaatsen. Na ca 2 weken - eet smakelijk Opmerking. Van boven kan wel beschimmeld worden, dat is niet de probleem. Augurken mogen niet in contact met lucht komen, dan wel de probleem gebeurt... In koude plek (4-8 graden) bewaard tot en met jaar kunnen worden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Ik kan jullie verzekeren dat die "knoflook-augurken" héérlijk waren ( en ook handig dat geedee zeef-hoofd het recept naar zichzelf kan pb-jen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Echte Amerikaanse Pumpkin pie met maple pecans Originele recept http://inmyredkitchen.com/nl/echte-amerikaanse-pumpkin-pie-met-maple-pecans/Je kunt een hele cake maken, 8 kleine taartjes in taartvormen OF kleine cake + 12 cakejes in muffinvormen (ik heb de laatste gemaakt voor de MTFD. Na de muffins had ik nog wat vulling en deeg over zodat mijn vriend thuis ook een kleine cake kreeg).En met de hoeveelheiden van alle ingredienten: ja, zoals altijd heb ik alles met de vrije hand gedaan en voor mijn eigen smaak. Ik had pompoenmoes uit de vriezer, geen idee hoeveel ik heb eigenlijk gebruikt. Deeg hoeveelheiden heb ik wel precies gevolgd. Maplesyrup heb ik ook niet gebruikt, donkere suiker is genoeg of je kunt gewone siroop toevoegen. Ingrediënten Voor de bodem: (moet nog 1,5 uur in koelkast staan!)110 gr koude boter, in kleine blokjes260 gr bloem1 tl suiker½ tl zout100 ml karnemelkVoor de pompoenvulling:900 gr pompoen (ik had gepureerde pompoen uit de vriezer, maar het recept is voor verse pompoen. Dat moet dan nog 1 uur in de oven)150 gr bruine suiker (! hoe donkerer de suiker, hoe lekkerder)1 ¼ tl gemalen koriander½ tl nootmuskaat½ tl kaneel¼ tl zout55 gram boter300 ml koffiemelk70 gr suiker3 eieren (maat L)1 el vanille extract (of vanillesuiker)100 gr pecannoten, grof gehakt20 gr bruine suikerook nodig: grote taartvorm of 8 kleine vormpjes OF muffinvormpjesVersiering:2 el maple syrup (dat heb je echt niet nodig, het is alleen voor de versiering. Ik heb pannekoekensiroop met karamel gebruikt. Maplesyrup is 5eur per fles, erg duur)slagroom/vanille ijs/vanille saus Bereidingswijze 1. Meng de bloem, suiker en zout in een middelgrote kom.2. Voeg de koude boter toe en meng met je handen tot je een soort crumble deeg hebt, sommige boterstukjes zijn klein als havermout maar andere iets groter als doperwtjes.3. Maak een kommetje in het midden van het deeg en voeg de karnemelk toe. Meng met een vork tot één geheel, maar het deeg mag niet te nat zijn:4. Verplaats het deeg naar het aanrecht en kneed het voorzichtig tot een bal. Druk de bal plat tot een schijf, verpak in huishoudfolie en leg in de koelkast voor 1 uur.5. In de tussentijd rooster je de pompoenen voor de vulling.6. Verwarm de oven voor op 180 graden C. 7. Was de pompoen, snijd ‘m doormidden en verwijder de bovenkant en de pitten en vezels aan de binnenkant. (en vergeet niet om de pitten te bewaren om te roosteren!)8. Pak de pompoenen losjes in met aluminiumfolie en leg ze met de gesneden kant naar beneden op een bakplaat.9. Rooster ze een uur in de oven, of totdat ze zacht en gaar zijn. Haal uit de oven, verwijder het folie en laat ze iets afkoelen.10. Terug naar het deeg: rol na dat uur in de koelkast het deeg uit op een met bloem bestrooid aanrecht, tot een cirkel van 30cm Ø en ongeveer 0,3 cm dik.11. Doe het deeg over in de taart vorm en maak de randjes mooi gerimpeld. Dek af met huishoudfolie en zet terug in de koelkast voor minimaal 30 minuten tot maximaal 3 uur. 12.Als de pompoen genoeg afgekoeld is dan schep je met een lepel het vruchtvlees eruit, dit gaat heel makkelijk.13. Doe het vruchtvlees van de pompoen samen met de bruine suiker, alle specerijen, het zout, de boter en 150 ml van de koffiemelk in een steelpan.14. Breng het op laag vuur aan de kook en gebruik een staafmixer om er een glad mengsel van te maken.15. Laat het een paar minuutjes zachtjes doorkoken totdat de geuren goed vrijkomen.16. Neem de pan van het vuur en laat het mengsel afkoelen tot lauwwarm.17. Mix de resterende 150 ml koffiemelk met de suiker, de eieren en het vanille extract in een middelgrote kom, gebruik een garde hiervoor en meng goed.18. Giet dit eiermengsel bij het lauwwarme pompoen mengsel en meng goed:19. Verwarm de oven voor op 190 graden C.20. Neem de taartvorm uit de koelkast en giet het vloeibare pompoenmengsel op de deegbodem.21. Zet de taartvorm op een bakplaat en schuif dat in de oven.22. Na 10 minuten verlaag je de temperatuur naar 160 graden en bak je de taart 45 - 50 minuten. (Ik heb in het einde wat heter gezet, dit was te laag)23. Meng de pecannoten met de maple syrup en de bruine suiker en schep dit na 20 minuten baktijd in het midden van de taart.24. Je kunt testen of de taart klaar is door voorzichtig heen en weer te schuiven met de bakplaat. Kijk goed naar hoe de taart wiebelt. De kern mag best een beetje wiebelen, maar niet teveel. Eigenlijk een beetje zoals een mona toetje.25. Laat de taart afkoelen en serveer eventueel met slagroom dat op smaak is gebracht met maple syrup. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted October 14, 2014 Author Share Posted October 14, 2014 Hummm Straks plaatsen zei ik op 29 september Maar beter later plaatsen dan niet plaatsen. Salsa 4 roma tomaten3 stengels bosui oid1 rood uitje3 augurkjes uit het zuur1 kleine spaanse peper zonder zadenuienpoederzoutpeperknoflookpoederpietsje Cayennepoeder # 3 tomaten in een pannetje even koken en dan met de staafmixer tot een papje malen. Dat nog heel even op het vuur om iets in te koken. Even wat laten afkoelen als je de rest gaat snijden. Je kan ook ketchup gebruiken met wat puree i.p.v. sausje koken # De stengel of bosui in hele dunne ringen snijden. De augurkjes, het uitje en de peper heel fijn snijden de laaste tomaat ont doen van de zaden en ook in hele kleine stukjes snijden. Meng de kruiden door het tomatensausje en voeg dan de gesneden groenten toe. # Voor een hete salsa doe je er 1 tot 2 theelepels hete sambal in. In mijn hotsalsa van de MTFD zat Habanero-Cayenne sambal voor het aroma en de pittigheid. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Lekker!Geduldig gewacht, stan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Heerlijk al die smakelijke recepten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Yammie,die salsa maak ik ff voor mijn verjaardag volgende week. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 mmm die salsa lijkt me erg lekker en zal ik zeker gaan maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts