Jump to content

Moestuin aanleggen op een schuilkelder

david

Recommended Posts

Een beetje een ongewone vraag denk ik, maar ik heb een 4 tal schuilkelders. Deze liggen voor de helft boven de grond. Het deel boven de grond is momenteel begroeid met gras.

Nu is mijn plan om hier een moestuin op te gaan aanleggen.

Voor ik aan dit project begin zou ik graag tips en informatie verzamelen over waar ik op moet letten, en vooral hoe ik met de toch redelijk beperkte bodemdiepte, toch succesvol kan kweken.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Onderstaande foto's laten de huidige situatie zien.

DSC0299923791395264172.JPGDSC0300395111395264178.JPG

Je kan er vele kanten mee uit. van vol zetten met kruiden als kruipende en niet kruipende thym soortjes, peterselie,bieslook en ga maar door aan kruiden. Je kan er ook mooi sla in vele soorten van krop tot pluksla op zetten of heerlijke aardbeien als je wat fruit zou willen. Ook wat pepers moet ook nog wel kunnen lukken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Misschien weet iemand het technische woord daarvoor, zodat je op dat woord meer informatie kunt zoeken??

Maar in nogal wat nieuwe, vaak ekologische, gebouwen wordt het dak bedekt met een laag grond waar planten op groeien. Ik denk dat die situatie heel veel lijkt op jouw bunker-daken... Als we nu de term wisten, die hiervoor gebruikt wordt, zou je een goed aanknopingspunt voor het vinden van meer informatie hebben, lijkt me.

Wie weet het?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat is gewoon een daktuin en er is veel informatie over te vinden op het net.

Google daar maar eens op, zelfs bomen groeien op een daktuin en in dit geval zal het gewicht zeker geen rol spelen, die bunkers zijn sterk genoeg.

Misschien wat tuinaarde aanvoeren of potgrond laten komen, in vrac is die ook nog te betalen hoor.

De randen zou ik dat met een bakstenen muurtje afboorden (is zo maar een gedacht qua materiaal) en daar genoeg gaten in voorzien voor de afwatering. Dan word dit een héél grote makkelijke moestuin.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 7 years later...

Wow schuilkelder?? Nog in tact?

heel interessant!

Op een daktuin kan je vele kanten uit qua beplanting. Kruiden, groentes, fruit, zelfs boompjes lijken me geen probleem. Waar ik zelf ook op zou letten is het gebruik van bloemzaden vd insecten. Dan help je die ook gelijk een handje😃
succes!

Op 20-3-2014 om 00:49, weknow zei:

Misschien weet iemand het technische woord daarvoor, zodat je op dat woord meer informatie kunt zoeken??

Maar in nogal wat nieuwe, vaak ekologische, gebouwen wordt het dak bedekt met een laag grond waar planten op groeien. Ik denk dat die situatie heel veel lijkt op jouw bunker-daken... Als we nu de term wisten, die hiervoor gebruikt wordt, zou je een goed aanknopingspunt voor het vinden van meer informatie hebben, lijkt me.

Wie weet het?

Groendak of serumdak bedoel je denk ik, maar dat is niet helemaal hetzelfde denk ik. Dat is een laagje groen direct op het dak. Ik denk  dat hij ook nog wel een paar decimeter/meter grond heeft.

Edited by marzman