Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een stukje gaan omheinen met kippengaas. Ik wil geen geïmpregneerd hout gebruiken, dus ik zoek een alternatief.

Nu zag ik larix staan, dat is wel te betalen (en 5 jaar garantie). Maar daarop stond dat het beter geen contact met de grond kan hebben. Is er iemand die ervaring heeft met Larix?

Ik twijfel of ik ga voor larix, een stuk in de grond, of larix op een paalpunt, of toch maar (2x zo...) duur doen en dan meteen gaan voor hardhout...

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Groetjes, Jorita

Geplaatst:

Vorige week een grote vlonder met Lariksplanken gemaakt. Mooi hout hoor. Erg harsrijk, maar netjes. Gaaf .

Gaat een tijd mee, maar nee, niet zo lang als hardhout. Jaar of 5 wel.

Stuk goedkoper.

Paar weken terug een omheining gemaakt met verticale steigerplanken. dekkend gebeitst. Prachtig geworden , ook van de grond af houden. Gaat ook zeker 5 jaar mee ( gebeitst ) Maar ook ongebeitst wel zo lang. ( en je kan de omheining ook simpel es iets hoger maken dan al die gangbare 180 cm schermen.

Stukken , stúkken goedkoper ( ongebeitst )

Geplaatst:

Lariks is heel goed voor buiten maar om in de grond te steken zijt ge veel beter met kastagne, de gewone tamme kastagne. In Frankrijk worden ze er zelfs om gekweekt.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een beetje laat, maar misschien heb je er alsnog iets aan.

Ik heb in de achtertuin een schutting van kastanjehout. Gezet omstreeks 2000 door een vorige eigenaar. Het is een "vlechtwerk". Stevige palen in de grond gezet en daartussen zijn takken gevlochten. Alles kastanjehout. Volgens de leverancier zou dit zo'n 30 jaar mee moeten gaan.

En nu?

De palen houden zich prima. Ik kan er aan hangen, ze geven niets mee.

De takken van het vlechtwerk houden zich minder. Ruwweg een derde is ondertussen verrot en in de kliko verdwenen. Gelukkig overal een beetje, er zijn daarom geen grote gaten in de schutting gevallen. Maar ik verwacht dat binnen een jaar of 2 vervanging noodzakelijk is.

Geplaatst:

Azobe palen kunnen ook goed de grond in hoor,

dit blijft zeker 10 jaar staan.

Ik heb laatst Azobe palen gekocht,voor onze schutting thuis,

fijngezaagd(dus niet geschaafd) voor €15,- per stuk. 300cm lang.

Geplaatst:

Bedankt! Ik heb iemand in de buurt gevonden die kastanje palen verkoopt voor 4,50 (180 cm) tot 10,50 (300cm). Dus dat lijkt dan de beste optie.

Is er iemand die toevallig weet of kippengaas met 2,5cm gaten goed genoeg is? Of moet het echt fijn gaas zijn?

Geplaatst:

Ligt toch een beetje aan : "goed genoeg" ; goed genoeg voor wát ? Wat moet er buiten worden gehouden ? Of binnen.

Geplaatst:

2.5 cm is klein genoeg tegen vogels ja. Zelf heb ik wijder gaas ( net op fruitkooi ). Geen vogels in de kooi.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...