SuusP Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 De kronkelwilg heeft afgelopen jaar mooie spiraalvormige takken gemaakt die ik er gisteren afgeknipt heb. Ik moest door de vorm meteen denken aan tomatenspiralen, die kan ik nog goed gebruiken komende zomer. De takken meteen in een pot zetten lijkt me niet handig, want dan schieten ze wortel. Iemand die zoiets al eerder heeft geprobeerd? Enig idee hoe lang ik best kan wachten tot ik deze takken kan gebruiken? Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Je moet maar op het idee komen, ben benieuwd naar het resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Het gedeelte dat de grond in gaat inwikkelen met ductape? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 tof idee! Maar wilg kennende: als er ook maar een klein beetje vocht bij komt maakt hij wortels en die duwen de ductape wel opzij denk ik Voorlopig zijn mijn tomaten toch niet groot genoeg dus gaan ze de schuur in. Hopelijk kan het met een paar maanden wel zonder wortel schieten. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Wat je zou kunnen doen is met een scherpmes of dunschiller 10 cm meer dan dat je in de grond gaat steken van de bast halen(bast gebruiken voor thee welke je aan je zaailingen e.d. geeft. Zie bemesten met de Wilg). De takken minimaal een maand laten drogen voor gebruik(lieftste buiten aan de wind en uit de regen). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 Ha, multifunctioneel ook Ik zal eens flink gaan schillen en drogen die handel, kijken hoe het gaat over een paar maanden. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Leuk idee! Ga ik ook doen, dan met lathyrus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ja, dacht ook al, mooi rijshout voor de peulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik gebruik de takken van de knotwilg als staken waar de bonen tegenaan kunnen groeien. Haal idd van de onderkant de bast af, werkt prima. Gaan een paar jaar mee en dan is het toch weer tijd om te knotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinhommel Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 De oudste wilg in Flevoland staat op de dijk Lelystad-Almere.Begon zijn 2 e leven als omheiningspaaltje.'Je krijgt dus hoe dan ook een nieuwe kronkelwilg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Ik zou eerst de schors eraf halen en dan laten drogen gedurende een jaar. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 De takken zijn inmiddels geschild, dat ging eigenlijk heel makkelijk. Ik sneed eerst een ring met een scherp mes, en dan haaks daarop een diepe snee. Dan is het makkelijk om met je mespunt onder de schil te glijden en deze los te trekken, zodat je de tak als het ware als een banaan kan schillen. De takken liggen nu in de schuur te drogen na vandaag in het zonnetje te hebben gebakken. Ze gaan in mei de grond in, als de tomaten ook de grond in mogen. Ik laat wel weten of ze wortelen of niet. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
goudroes Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Hmmm, goed idee. Wij hebben hier ook nog takken kronkelwilg al een jaar lang buiten liggen.Ga ik ook eens proberen. Quote Wij zijn een afhaalpunt van lavameel uit de Eifel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts