Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kronkelwilg als tomatenspiraal?

SuusP

Recommended Posts

De kronkelwilg heeft afgelopen jaar mooie spiraalvormige takken gemaakt die ik er gisteren afgeknipt heb. Ik moest door de vorm meteen denken aan tomatenspiralen, die kan ik nog goed gebruiken komende zomer. De takken meteen in een pot zetten lijkt me niet handig, want dan schieten ze wortel. Iemand die zoiets al eerder heeft geprobeerd? Enig idee hoe lang ik best kan wachten tot ik deze takken kan gebruiken?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

tof idee! Maar wilg kennende: als er ook maar een klein beetje vocht bij komt maakt hij wortels en die duwen de ductape wel opzij denk ik Voorlopig zijn mijn tomaten toch niet groot genoeg dus gaan ze de schuur in. Hopelijk kan het met een paar maanden wel zonder wortel schieten.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Wat je zou kunnen doen is met een scherpmes of dunschiller 10 cm meer dan dat je in de grond gaat steken van de bast halen(bast gebruiken voor thee welke je aan je zaailingen e.d. geeft. Zie bemesten met de Wilg). De takken minimaal een maand laten drogen voor gebruik(lieftste buiten aan de wind en uit de regen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

De takken zijn inmiddels geschild, dat ging eigenlijk heel makkelijk. Ik sneed eerst een ring met een scherp mes, en dan haaks daarop een diepe snee. Dan is het makkelijk om met je mespunt onder de schil te glijden en deze los te trekken, zodat je de tak als het ware als een banaan kan schillen. De takken liggen nu in de schuur te drogen na vandaag in het zonnetje te hebben gebakken. Ze gaan in mei de grond in, als de tomaten ook de grond in mogen. Ik laat wel weten of ze wortelen of niet.

• 4 weeks later...