Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hihi nou je 't zegt! Het heeft wel iets weg van een griezelig beestje en bij mij weet je het nooit natuurlijk.

Voordelen:

* ik ben erg ongeduldig en zo lijkt het sneller te gaan

* Goede kiemtest

* leerzaam, normaal zie je niet zo goed wat er onder de grond gebeurd

* neemt weinig ruimte in

* in eerste instantie geen geklieder met aarde, ook is het goed te zien of het te nat of droog staat.

* zaden zijn makkelijk te verdelen, dus je bent zuinig

Nadelen:

* bij kleine kiempjes vind ik het erg priegelen om ze in de aarde te zetten. Maardat heb je uiteindelijk ook bij verspenen en ik ben niet zo van gepriegel

* weet zo snel niets, ik vind het gewoon erg leuk zo

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zag vorige week dat er complete stevia plantjes bij de Goody Foods natuurlijkwinkel te koop zijn, op de verse kruiden afdeling.

Maar weet iemand hoe ik aan zaden hiervan kan komen?? Kan zijn dat dit al ergens in de topic staat, maar ben te lui om hem helemaal door te lezen.

Geplaatst:
Lijkt mij stug dat de nederlandse overheid mee werkt "met suikermaffia"" vindt ik altijd

van die overdreven theorieen ik zal straks even googlen hoe dat zit met stevia.

@Edith ik snap het al er zijn zoveel tegenstanders als voorstanders dat je er geen wijs meer uit wordt

hoe het echt zit nuja lijkt mij bij normaal gebruiken niks aan de hand.

Je kan er donder op zeggen dat het lobbyen van de bietenkwekers (en alles wat er aan vasthangt) er wel degelijk mee te maken heeft dat stevia hier zo lang is afgehouden.

Waar de klassieke suikers te duur zijn (derde wereld landen bv) wordt zelfs door de grootste frisdrankfabrikanten (gekend merk in gedachte) suiker door stevia extracten vervangen.

En da's beslist veel gezonder toe.

Je kan zo nog een heel eindje verder spitten over hoe overheden de bevolking een rad voor ogen houden maar dat is nu niet aan de orde.

Overigens heb ik ook een vraachie: hoeveel plantjes zijn er nodig voor de "suikerbehoefte" van een klein gezin, 3 a 4 personen ?

Ciao,

Geplaatst:

YESS het eerste zaadje is uitgekomen

even een vraag hoe zet je ze dan in de grond?

En wat voor grond gebruiken jullie ( ik las dat het een kalkrijke grond moet zijn)

ik heb momenteel alleen zaai en stekgrond of gewone potgrond

Geplaatst:

Ik heb ze in een mengsel egzet van potgrond, compost en wat zand

Kiempje kan best een paar daagjes nog wachten en dan voorzichting oppakken, op de grond leggen en een beetje aarde over 't worteltje...

iets aandrukken en klaar.

Hier groeit hij wel super traag hoor

Heb je op de site van Diana gelezen?

Geplaatst:

oke compost is niet bij de hand nog meer dingen die je erbij zou kunnen doen?

of gewoon een dingetje kalk kopen bij de intratuin?

Site van diana? (naam zegt wel wat)

Geplaatst:

ha ha en ik maar denken dat ik van het stekkie van jorieke ( die ik ruil op de moestuindag en dus nog moet krijgen)

al flink kon oogsten de zelfde zomer voor jam gezoet met stevia had z'n 250 potten in gedachten

ha ha moet dus echt veeeeel meer geduld hebben

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

ik had haar site al eerder bekeken maar het stevia artikel had ik nog niet gelezen

zo is me weer een stuk duidelijker

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor grond ik nu kan gebruiken voor

de ontkiemde zaadjes (op de ene site lees ik cactusgrond want als je stekgrond gebruikt gaan ze op een gegeven moment dood)

en op de andere staat weer dat ze zich prima aanpassen ik snap m niet meer

Geplaatst:
inderdaad, de intratuin had ze vorig jaar....gewoon daar even vragen.

Volgens mij stond er op de label, niet voor consumptie geschikt. Maar stond wel tussen de andere kruiden en kool/sla stekjes.. Ik geloof dat het vroeger niet toegestaan was als zoetstof maar tegenwoordig wel.

Ik had ze ook 2 jaar geleden maar eigenlijk nooit iets mee gedaan. Omdat ik de toepassingen er niet voor kon vinden. Een beetje nare vorm van zoet vond ik zelf.

Geplaatst:

Nou alle enthousiasme begrijp ik ook niet, want lekker vindt ik stevia beslist niet, en waarom iets gebruiken als niet

lekker is kun je beter weglaten.

Kan dan nieuwe suiker vervanger genoemd worden, maar ouderwets suiker vervanger honing is 10x lekkerder.

Volgens mij een beetje opgeblazen hype de stevia vooral door tuincentra als intratuin.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De na smaak =

Maar Stevia smaakt wel beter dan Azteeks zoetkruid. Stevia is alleen de na smaak vies... dat azteeks zoetkruid smaakt gewoon de hele tijd chemisch vind ik.

Ik ga dit jaar is experimenteren met een of andere tagetes soort die ook bruikbaar is als zoetmaker, ben benieuwd.

Geplaatst:
Lijkt mij stug dat de nederlandse overheid mee werkt "met suikermaffia"" vindt ik altijd

van die overdreven theorieen ik zal straks even googlen hoe dat zit met stevia.

@Edith ik snap het al er zijn zoveel tegenstanders als voorstanders dat je er geen wijs meer uit wordt

hoe het echt zit nuja lijkt mij bij normaal gebruiken niks aan de hand.

Je kan er donder op zeggen dat het lobbyen van de bietenkwekers (en alles wat er aan vasthangt) er wel degelijk mee te maken heeft dat stevia hier zo lang is afgehouden.

veel plantjes zijn er nodig voor de "suikerbehoefte" van een klein gezin, 3 a 4 personen ?

Ciao,

De reden waarom de introductie van stevia werd tegengehouden zijn laboratoriumtests op ratten, waaruit bleek dat steviol tot beschadigingen van het DNA zou kunnen leiden (en dus potentieel kankerverwekkend).

Volgens mij voldoende reden om het gebruik van dit product te blokkeren zolang daar geen verder onderzoek op uitgevoerd is.

Ondertussen is stevia toegelaten (maximale dosis steviol per dag 4 mg/kg gewicht).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:
Ik heb m'n plantje in een combinatie van potgrond, zand en compost staan

maar goed hij heeft nu buiten zijn kiemblaadjes 4 echte blaadjes...ienieminie, 't is echt heel klein........

Ik heb ze ook pas gezaaid....zijn net grassprietjes als ze opkomen. Het ís dat ze hun zaadje nog op hun hoofd droegen...... ik heb nu 4 kiempjes....nog geen echte blaadjes.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik snap er niks van...mijn stevia ziet er "fout "uit als ik die vergelijk met foto's van Rantje....zijn nog steeds grassprietjes.....ze hadden wel duidelijk het zaadje vanuit het zakje op hun hoofd toen ze kiemden

fout zaad?

Geplaatst:

Hier zijn de eerst uitgeplantte stevia's ....ik denk dus de grasplantjes

pict228456001333216509.JPG

Het bakje waar ik er een stuk of 9 in gezaaid had...staan allemaal verschillende dingen in:

pict228564631333216571.JPG

Het zaadzakje:

pict228721261333216598.jpg

nu ik het zo bekijk....heb ik, denk ik, stevia's uitgetrokken en gras laten groeien ik=domme limbo!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...