Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

'Reeën overleven klimaatverandering niet'

Featured Replies

Geplaatst:

Reeën overleven klimaatverandering niet'

De opwarming van de aarde bedreigt de reeënstand. Dat concludeert een groep Franse onderzoekers van de universiteit van Lyon. Doordat de lente door de opwarming eerder begint maar de reeën hun jongen niet vroeger krijgen, missen de jonge dieren de vruchtbare tijd met voldoende voedsel.

Steeds meer pasgeboren reeën overleven dat niet. De onderzoekers bekeken de situatie in de Franse Champagne. Zij publiceerden hun bevindingen woensdag in het blad PLOS Biology.

Volgens de wetenschappers hebben reeën, anders dan veel andere diersoorten, moeite om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Tussen 1985 en 2011 steeg de gemiddelde lentetemperatuur in de Champagne met 1,5 graden Celsius. Planten lopen daardoor zo'n 2 weken eerder uit.

Aldus: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3626520/2014/04/02/Reeen-overleven-klimaatverandering-niet.dhtml

=================================================================================

Bij ons in de omgeving is dat niet te merken.

Het aantal reeën loopt de spuigaten uit.

Onze tuin werdt kompleet kaalgevreten, en de achterliggende spoorlijn word zo overlopen door reeën dat de trein stapvoets en al toeterend moet rijden.

Zo`n 3 weken geleden hebben ze 13 reeën achter ons grondstuk afgeschoten.

Even was het rustig, maar gisteren had mijn vrouw al weer de eerste " close encounter " met zo`n reebeest in haar tuin.

Er zijn zoveel reeën in de omgeving, dat er steeds vaker wolven in dit gebied te zien zijn, aangetrokken tot een lekker maaltje.

We wonen zo`n 80 kilometer van de grootste wolven populatie in west Europa, en de verwachting was dat de wolven door de drukte ( redelijk touristisch en bebouwd gebied ) hier niet zouden komen.

Anders blijkt echter uit steeds weerkerende wolfmeldingen en aangevreten kadavers, waarvan vast gesteld is , dat het wolfs slachtoffers zijn.

Onze krant staat redelijk vol met berichten over wolven: http://www.sz-online.de/nachrichten/suchen?strSearchText=+W%C3%B6lfen

Zo ook het volgende slachtoffer, zo`n twee kilometer van ons af:

Jagdpächter Wolfgang Kießlich hat den gerissenen Rehbock am Geweih gepackt. Der Wildtierexperte des Kreisjagdverbandes ist sich nahezu sicher. Hier war wohl ein Wolf am Werk. Die Fakten sprechen jedenfalls dafür. Foto: Matthias Weber

http://www.sz-online.de/nachrichten/bilder/jagdpaechter-wolfgang-kiesslich-hat-den-gerissenen-rehbock-1291862.jpg

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Zeker weten dat die reeën bij jullie er geen last van hebben? Voor zo ver ik weet komt het vaker voor dat als dieren in het wild niet genoeg voedsel kunnen vinden, sneller steden en dorpen opzoeken om aan voedsel te komen. Dus ook best kans dat er dan een verband zou zijn tussen reeën in jullie tuin & de klimaatverandering

Geplaatst:
  • Auteur

"Zeker weten dat die reeën bij jullie er geen last van hebben?" vroeg dennislp.

Nee, ik weet het niet zeker.

Bij sterfte van de jongen zou je op een gegeven moment toch minder reeën moeten hebben.

En dat is nu juist niet het geval, jaar naar jaar worden het er meer.

Dus denk ik, dat het hier ( nog ) niet zo slecht gaat.

Ook in de bossen is te veel roodwild, en daar kunnen de bijna 11000 jagers in Sachsen weinig tegen doen blijkbaar.

Het Saksische staatsbosbeheer Sachsenforst zoekt dan ook dringend nieuwe / meer jagers, omdat de bossen te grote schade oplopen.

Zu viel Wild im Wald: Sachsenforst sucht nach Jägern

http://www.lvz-online.de/nachrichten/mitteldeutschland/zu-viel-wild-im-wald-sachsenforst-sucht-nach-jaegern/r-mitteldeutschland-a-232284.html

Ze maken met hun gewijen de schors van volwassen bomen kapot, en jonge twijgen zijn een delicatesse.

Door het hoge roodwild druk in de bossen en op de velden, komen ze steeds verder in de bebouwing.

Het zegt niet, dat in de nabije toekomst wij niet met uitdunning van de ree populatie van doen krijgen.

Voorlopig nog niet.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Je zou zeggen dat het leefgebied van de ree dan naar noordelijker verschuift. Dus dat hoeft lijkt me geen invloed op Nederland te hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat zou kunnen Wilmer.

We hebben hier am Zittauer Gebirge, überhaupt een alpiner klimaat, dan je vanwege de hoogte van het middelgebergte mag verwachten.

Deze winter hadden we vrijwel geen neerslag van betekenis, maar de winter daarvoor zaten we op twee weken na, van eind oktober tot in mei flink in de sneeuw.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Ik zie hier nog best veel reeën, maar verhoudingsgewijs veel meer edelherten, zouden die hier geen last van hebben? Geldt het specifiek voor de reeën?

Geplaatst:

Een beetje een dooddoener, maar ik geloof dit soort berichten inmiddels niet meer. Of beter gezegd: Ik hecht er nauwelijks meer waarde aan. Zoveel aannames. De opwarming van het klimaat. De oorzaak en gevolg hypotheses. Klimaatwetenschappers die onderling het totaal niet met elkaar eens zijn. De ene groep hangt de klimaatverandering aan (daar is by the way goed geld in te verdienen in die business), een andere groep zegt dat klimaatschommelingen inherent zijn aan het leven op Aarde (die zijn er altijd al geweest)

Geplaatst:

Dat er klimaatverandering is, is minder omstreden in wetenschappelijke kring dan door media vaak wordt geschetst. Niet uit kwade wil oid, maar uit behoefte aan controverse. 97% van de wetenschappers is het eens. Alleen de rol van de mens in dat proces, daar is iets meer controverse over.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ja, ok. Daar kan ik in meegaan. Het is niet zozeer dat er geen verandering is.

Maar even los daarvan: milieuvervuiling moet gewoon bestreden worden. Zelfs al zou er géén relatie zijn met klimaatsverandering.

Geplaatst:

Een grote spraakverwarring tussen publiek en wetenschapper is ook de definitie van klimaat. Daar wordt wetenschappelijk geloof ik de afgelopen 30 jaar mee bedoeld.

Als niet-wetenschapper, dus als gewoon burger, zie ik 'klimaat' in een veel groter verband, kijk ik over de eeuwen heen. Dat hoeven de klimaatwetenschappers niet te doen: alleen 30 jaar. Strikt genomen dan.

Geplaatst:

Sorry Jasmin, hier moet ik toch echt even ietsje op reageren.

Als klimaatwetenschappers nou juist iets doen, is het wel het bestuderen van het klimaat over die 30 jaar heen. Die gaan terug naar gegevens van honderdduizenden jaren geleden, zo niet miljoenen.

Verder zijn klimaatwetenschappers ook gewone burgers hoor Ze hebben alleen voor iets geleerd en bestuderen dat, waar een ander niets/weinig van weet.

Terug naar de reeën.

Wat ik altijd begrepen heb, is dat nou juist diersoorten last hebben van een verschuivend klimaat, als de soort erg aan een bepaalde plaats gebonden is. Dit doordat de soort weinig of niet mobiel is bijvoorbeeld of dat de soort geheel gebonden is aan een bepaalde omgeving en daar niet weg kan.

Dat lijkt me juist bij reeën nou net niet het geval. Die lopen maar een een stukkie verder toch ? Beetje simpel gezegd natuurlijk, maar van reeën kun je nou niet echt beweren dat ze niet mobiel zijn. En of de reeën in het Franse departement Champagne nou zo van een speciaal soort zijn ? Dacht het niet.

"Reeën overleven klimaatverandering niet" ipmliceert dat reeën een bedreigde diersoort aan het worden zijn. Lijkt me wat overdreven.. Misschien nemen ze plaatselijk wat af in aantal her en der omdat ze in hun gebied opgesloten zitten ?

Geplaatst:
  • Auteur

Piroska schreef:

"Ik zie hier nog best veel reeën, maar verhoudingsgewijs veel meer edelherten, zouden die hier geen last van hebben? Geldt het specifiek voor de reeën?"

edelherten hebben we juist hier niet.

Te druk, te veel verkeer et cetera.

Hoe het net over de grens met Tsjechië is weet ik niet.

Daarom vond ik de stelling van de geleerden uit Lyon ook behoorlijk vreemd.

Reeën zijn naar mijn mening toch redelijke cultuurvolgers.

Jagdnetz.de geeft mij daarin gelijk.

Lebensraum

Lebensraum: Randzonen reich strukturierter Busch- und Mischwälder (Heckenschlüpfer).

Auch offene Feldflur (Feldrehe), in der Nähe von menschlichen Siedlungen, in Stadtparken.

Als Kulturfolger ist das Reh sehr anpassungsfähig.

http://www.jagdnetz.de/naturschutz/einmaleins/?meta_id=92

Lees nogmaals : "sehr anpassungsfähig" !!!

Dat het cultuurvolgers zijn, wist ik natuurlijk ook uit ervaring: reedeo-t11650.html

En cultuurvolgers hebben per definitie minder problemen met voedsel vinden, daar zorgt de mens al dan niet bewust voor.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Reeen passen zich vrij goed aan.

Die komen op al de continenten voor in verschillende maten en vormen.

Op verschillende plaatsen in frankrijk gaat de opwarming van de aarde/de klimaatsverandering zorgen voor meer reeen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Zat gisteren naar eenstukje over de Yellowstone park te kijken en daar trokken de dieren weg omdat het klimaat kouder aan het worden was? Waaronder de bizons en de damherten.

Ik denk dat het wel degelijk invloed uit oefent op bepaalde diersoorten, want door klimaatsverandering zal ook de voedsel keten mee veranderen en vergeet de vegetatie niet die zal ook veranderen.

Geplaatst:

Vast wel. Het heeft wel invloed dan op de aanwezigheid van dergelijke dieren ja. Die trekken gewoon daarheen waar het voedsel is. Maar zolang ze goed mobiel zijn ( herten dus ), kun je dus moeilijk spreken over uitsterven oid. Of niet overleven ( van de soort ) door klimaatverandering.

Geplaatst:

Dat gaat ook op voor een boel "rode lijst" soorten in Nederland, die dan nog alleen in bepaalde gebieden voorkomen zoals Zuid-Limburg. Denk aan de korenwolf of de geelbuikvuurpad. Ga even de grens over en je struikelt erover (letterlijk, in het geval van die padden), maar hier in Nederland wordt grof geld geïnvesteerd om de paar Nederlandse populaties in stand te houden Een vriendin van mij die aan hamsteronderzoek deed, vertelde me dat het zo ongeveer een miljoen kost om één korenwolf op Nederlandse bodem te houden Dat geld kunnen ze beter steken in de EHS, zodat de dieren zelf wel uitmaken waar ze zich vestigen (onafhankelijk van landsgrenzen).

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

ehs?

Geplaatst:

Ecologische HoofdStructuur: verbindingen tussen natuurgebieden, kort gezegd. Sorry voor het ecologenjargon

Geplaatst:

ohja, daar heb ik wel eens over gepraat om mensen over te halen vrienden van de otter te worden tegen een bepaald (hoog!) bedrag per jaar (werk waarvoor ik dik betaald kreeg en dat ik gezegd heb toen ik na 2 dagen werken al genoeg geld voor lowlands bij elkaar gespaard had)

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Mijn vrouw riep mij vanochtend vroeg ( en -8 koud ) er staan weer reeën in de tuin, bij het pas geplante boompje.

Voordat ik er bij was, was er al weer enige schade aan het boompje aangebracht.

Het waren een reegeit, een reekalf en een jonge reebok.

DSCI018899401397737844.JPG

Hieronder een foto van een vluchtende reebok, welke op het punt staat een schouderhoog hek te overspringen.

DSCI018745191397737825.JPG

Onze nieuwe habitat :

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.