Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Perzik valt uit na spiritus/groenezeep

sterrenmeisje

Recommended Posts

Hmmm, het ziet er niet goed uit hier. In onze tuin (gekocht in de winter) staat een kas met een perzik. Mooi ding, maar vol met schildluis. Volgens de buren kwamen er altijd veel perziken aan, lekker ook, maar een beetje plakkerig van de luizenpies.

Nu las ik overal over de mix spiritus en groene zeep dus ik een mooi mixje gemaakt in een sprayfles en heel de boom grondig onder handen genomen. Nu lijken de luizen wel dood te zijn, iig een heel aantal, maar de boom verliest ook langzaam heel veel blad

Heb ik hem nu vermoord? Wat kan ik doen om hem te redden?

Als het echt schildluis is, en dat zeg je, daar helpt het gewone luizenmiddeltje niet voor. Scildluizen zijn zeg maar "gepanserd". Ze wachten gewoon een tijdje tot het middeltje verdwenen is.

Op zich is het middel onschuldig voor de plant. Ik weet niet welke dosering je gebruikt hebt ? ( 1 liter water, 3 druppeltjes afwasmiddel en een half theekopje spritus. Dat is zo'n beetje de verhouding.

Dan 2 : dat spuit je niet in de volle zon in een hete kas.. Liefst 's ochtends vroeg of bij bewolkt weer.

Gaat spoelen het niet erger maken ? gaan de wortels dan niet nog meer product opnemen ?

Ik hoop dat het boompje het nog overleeft.

wat bedoel je met spiritus trouwens ? ik zie op Wikipedia dat dat een mengsel is van alcohol en aceton.

Die acohol kan geen kwaad , maar aceton op de fruitbomen sproeien dat lijkt me geen goed idee.

Dank voor de snelle antwoorden!

Ik heb zeker een veel te geconcentreerd middel gebruikt, dat is duidelijk. 1:1:1 ongeveer

Spiritus, gewoon brandspiritus. Die stond ook nog in het overgenome huisje, samen met vloeibare groene zeep dus ging ervan uit dat de vorige bewoner dat ook gebruikt had.

Het zijn wel echte schildluizen, inderdaad met zo'n pantser. Van de winter waren ze allemaal uitgedroogd en heeft mijn vriend ze er allemaal afgeborsteld. Nu waren de eitjes ofzo uitgekomen, of iig waren er kleine luisjes te zien die nog geen hard pantser leken te hebben. Vandaar dat het ons nu een goed moment leek om te spuiten.

Morgen maar eens ruim spoelen en nog meer spoelen...

Zoals Powerlite al aan heeft gegeven : dan komt er dus een liter zeep en spiritus bij je boom wortels . Of dat nu zo goed is ? ik ben bang van niet. Dus kijk even of je met een afdekzeil iets kan maken om het op te vangen en niet bij je boom of tuin te gieten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Zandstralen helpt wel maar wel vaak herhalen. En niet met een hogedrukreiniger a.u.b. maar met de hand anders blaas/schuur je de bast van de boom. Tegen gewone luis zet ik cola in en dan plakken ze zeg maar vast(lekker spul hoor) je kan een poging wagen als je weer wat tegen de schildluis wil gaan doen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Een mengseltje van water, groene zeep en een klein scheutje (Ik denk dan eerder aan 1 a 2 theelepels, dan aan het halve theekopje dat Bit noemt) spiritus is een vrij algemeen bekend luizenbestrijdingsmiddel uit de oude doos. Buiten toegepast met een verstuiver of een kwastje, bijvoorbeeld op rozen of aalbessen, gaf het bij mij nooit schade aan de planten en het leek wel te werken als je het een aantal keren met tussenpozen van enkele dagen herhaalde.

Maar bij dopluizen weet ik uit ervaring dat het niets doet. Die probeer ik met de hand te verwijderen. (Hoewel er hier ook wel eens een hortensia aan bezweken is bij een heel zware aantasting) Schildluizen heb ik geen ervaring mee. (Of zijn dat dopluizen?)

Binnen gebruiken is natuurlijk iets anders dan buiten als er schadelijke bijwerkingen zijn.....

Maar wat sterrenmeisje nu kan doen tegen die schildluizen....dat lees ik niet. Wel tips om de - mogelijke - schade van een te zware kuur te herstellen.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@Jens, (en misschien ook sterrenmeisje , al denk ik dat je het 100% bio wilt)

Voor schildluis is masai een vrij goed product. jammer van uw citrus boompjes.

ik doe ook alles bio,maar nu is het toch al te laat,lag ook en beetje aan mezelf ik had geen koele ruimte en moest ze dus in de warmte zetten,gevolg:lange slungelige takken met luizen erop

ik verbaasde me wel hoe lang die plant dat volhield,uiteindelijk had ik hem helemaal afgeknipt om van die luizen af tez ijn,en hij liep nog uit maar ja enkele weken latr was hij dood

Na een flinke sproeibeurt en wat emmers water om de grond lekker door te spoelen ziet de perzik er al iets blijer uit, heb ook het idee dat er niet meer blaadjes afvielen. Of niet zoveel als de eerste dag iig.

Ik zal niet te vroeg juichen maar heb stille hoop dat ie het wel overleefd. De luizen lijken er wel van geschrokken, maar ik raad het niemand aan