Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kan niet kiezen...

SamanthaP

Recommended Posts

Nog even en ik kan een clubje kippen uit gaan zoeken voor in mn nieuwe tuin. Alleen... welke soort... Er is zo ontzettend veel keuze, dat ik door de kippen de ren niet meer zie zeg maar. In elk geval krieltjes, en toch enkel hennen, ivm de buren. Iemand ervaring met een leuk, rustig soort? Liever niet kunnen vliegen, anders kan ik er telkens achteraan

Tips zijn welkom!

Ik wil je toch even wijzen op Red een Legkip. http://www.redeenlegkip.nl

Wij, de mens, eten graag een eitje. Kippen leggen die eieren voor ons. Zodra de kip geen ei meer legt, verdwijnt hij als soepkip in de pan. Sommige kippetjes hebben het geluk en worden opgevangen in een 'tehuis', waar 'wij' een kippetje kunnen kopen. De kippetjes zijn lelijk, schraal en soms zonder veren maar ze fleuren helemaal op als ze lekker, voor het eerst in hun leven, kunnen rond scharrelen door gras en in de buitenlucht

Alle succes verhalen lees je hier. (met soms een 'voor en na'-foto)

http://www.redeenlegkip.nl/gered.html

Je moet eerst kiezen tussen legkippen, vleeskippen, sierkippen en vechtkippen. Er bestaan ook mixen van deze soorten.

Als je een legkip wil dan moet je kiezen tussen hoeveelheid eieren, maat van eieren, maat van kip enz. Met sierkippen kiest je gewoon wat je mooi vindt. Kijk ook even naar de Marktplaats voor de prijzen en of jouw ras in jouw regio te koop staat.

Zelf ga ik deze zomer voor de (grote maar er bestaat ook een krielvorm) Barnevelder (leg- en vleesras mix). Ik vind ze heel erg mooi, ze leggen prachtige eieren en ze zijn groot (ik wil liever 2 grote vogels dan 3 kleine, maar dat is maar mijn mening).

Als ik meer ruimte zou hebben zou ik ook voor de zijdehoenders gaan, want ze zien heel schattig en lief uit (sierkippen).

Leuke linken dat je kunnen helpen:

http://www.kippenencyclopedie.nl/

Heel leuk http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Hoeveel plaats kan/wil je ter beschikking stellen?

De "standaard vereiste" voor een kip zetten ze op 3m² per kip. Is de ren wat kleiner maar kunnen ze lekker buiten scharrelen in de tuin of op een weide ( zoals bij mij het geval is ) kan je ze evt wat kleiner huisvesten.

Zowieso heb je een goed verluchte en tochtvrij hok nodig... Net als ons zijn kipjes gevoelig voor tocht en kunnen ze verkouden worden. Ook kan de temperatuur in zo'n hok snel oplopen als ze lekker dicht bijeen zitten ( bij m'n legkipjes was het vorige winter +5 in het hok en -25 buiten.... ) dus is een goede verluchting echt noodzakelijk.

Het initiatief van red een legkip vind ik ok ( ik koop ook wel eens "oude" kippen om ze van de slacht te redden ), maar als je graag wat langer en regelmatiger een eitje van ze wilt dan ga je toch één of twee andere madammen erbij moeten zetten.

Verder zijn kippen echt geen luxedieren... Zolang ze op tijd en stond vers drinken ( uit een proper drinkbakje ) hebben en hun eten ( standaard graan met evt legmeel-of korrel, te koop bij bijna elke tuinzaak, en ongekookt, ongekruid groente-afval ) zijn ze tevreden. Je zult ook merken dat je groenafval behoorlijk daalt... Bij ons wordt de groencontainer enkel nog gebruikt voor vleesresten en de bio-kattenbakvulling.

Voorzie ook een plaatsje waar ze hun ei kwijt kunnen.... Meestal zitten er aan de hokken een legbakje, maar je kan - bij meerdere dames - ook best een apart legbakje voorzien.

Om ongedierte tegen te gaan gebruiken mijn dames grote kattenbakken.... Gemakkelijk schoon te maken ook .Wel de luikjes eruit halen

Heb je graag "kindvriendelijke" kipjes, kan ik brahma, brahma kriel, zijdehoen, cochin kriel.... aanraden. Deze hanen zijn héél zachtaardig en de hennen zijn ook erg rustig. Natuurlijk bij erg jennen zullen ze wel in de aanval gaan, maar over het algemeen kunnen ze erg veel verdragen.

Om wevliegen te voorkomen zou ik je kippen kortwieken ( de vliegpennen knippen, instructies kan je op het internet vinden ) en zeker 1.20m hoge omheining zetten.

Ik hoop dat je hiermee al wat geholpen bent, en wens je nog veel succes in het vinden van je pluimenmiekes

Dank voor de reacties! Voorkeur gaat wel uit naar een madammeke dat ook eieren legt, nietteveel gescharrel in de moestuin zou fijn zijn. Vandaar ook interesse in een Brahma , Wyandotte of Chabo. Al neig ik, als Brabantse, ook richting de oude Brabantse rassen, maa die kan ik op het internet nauwelijks vinden. Ze gaan een hok krijgen van ongeveer 3x5 meter, en vrije uitloop in de tuin (als ik thuis ben). Dat zou toch wel genoeg zijn?

Dat gaat wel maar je zal volgens mij geen groene grasmat kunnen houden zo in de ren (wat niet per se hoeft ntrlk).

Let wel op met krielen: vaak broeden die veel en hardnekkig, een reden waarom ik er niet zo tuk op ben...

Ik wil je toch even wijzen op Red een Legkip. http://www.redeenlegkip.nl

Wij, de mens, eten graag een eitje. Kippen leggen die eieren voor ons. Zodra de kip geen ei meer legt, verdwijnt hij als soepkip in de pan. Sommige kippetjes hebben het geluk en worden opgevangen in een 'tehuis', waar 'wij' een kippetje kunnen kopen. De kippetjes zijn lelijk, schraal en soms zonder veren maar ze fleuren helemaal op als ze lekker, voor het eerst in hun leven, kunnen rond scharrelen door gras en in de buitenlucht

Alle succes verhalen lees je hier. (met soms een 'voor en na'-foto)

http://www.redeenlegkip.nl/gered.html

Dat is natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat

Een nobel streven dat wel, maar die kippen zijn met dit doel op de wereld gezet en je kan al die miljoenen legkippen gewoon niet oud laten worden tot ze een natuurlijke dood sterven. Dit hoort nu eenmaal bij het "systeem".

Maar goed dat doet er verder niet toe, deze kippen zijn vaak al wel over hun top-productie heen, daarom worden ze ook weggedaan, maar als je oude kipjes nog een beter leven wilt geven is dit natuurlijk ook een bijzondere optie.

Als je echt kippen wilt voor de eier productie kan je ook op marktplaats witte of bruine legkip intikken en dan krijg je de commerciele rassen te zien. Die kosten tussen de €5 en €10. Opa heeft die ook altijd gehad, en ik vind het zelf ook wel mooie kippen.

Kijk anders ook eens op deze website: http://kipalshuisdier.nl/ Staan ook afhaaladressen op waar je kippen kunt kopen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Holland schreef:

Als je echt kippen wilt voor de eier productie kan je ook op marktplaats witte of bruine legkip intikken en dan krijg je de commerciele rassen te zien.

Niet om je tegen te spreken, Holland! Maar toch onze ervaring erbij. We hebben al ruim 25 jaar enkele kippen (tussen de 3 en 6): Voor de gezelligheid, als "vuilnisbak" voor keuken- en tuinafval en voor de eigen eitjes. Meestal waren dat inderdaad speciale legkippen, die we bij diverse kwekers e.d. gekocht hebben. Maar onze ervaring is toch dat die minder gezond blijven en vaak na 3 a 4 jaar al een "natuurlijke" dood gestorven zijn. Hoewel we die niet altijd ergens kunnen kopen, is onze ervaring met niet speciaal gekweekte leg- of raskippen veel beter. Gewoon wat (toevallige) kruisingen van iemand die wat kippen heeft lopen of in ieder geval niet (op)gefokt. Die worden veel ouder (soms 10 jaar) en zijn gezonder en leggen toch wel hun eitjes...misschien niet zo snel....ook nog als ze ouder worden...maar dat is voor ons prima. Onze laatste 2 hennen kochten we verleden jaar bij Jorieke op de MTFD (kruisingen tussen Bresse en Marans) Tot hier toe zijn we erg tevreden: Misschien niet de schoonste van uiterlijk, maar gewoon leuke, vriendelijke en gezonde hennetjes . Eentje heeft net 2 kuikens uitgebroed en ik heb nog nooit zo een goede kloek-hen gezien: Hoe ze zorgt en de kleintjes van alles leert en ze opvoedt.... Dat is het soort kipjes waar wij van houden

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Oké, daar heb je waarschijnlijk best gelijk in. Jij denkt aan de eier-productie van een kip op de lange termijn, en ik denk aan de productie capaciteit in twee jaar. Dat die kippen na vier jaar al overlijden zal er waarschijnlijk aanliggen dat ze gefokt zijn om in 18 maanden tijd een top-prestatie te leveren, en dat deze fokkerijdoelstellingen de korte levensduur veroorzaakt hebben. Maar dan moet ik er eerlijk bij vertellen dat ze in mijn gedachtengang als het draait om eier-productie de kip de vier jaar waarschijnlijk niet eens zouden halen. Hooguit twee jaar leggen en dan ... Dan draait het puur om de eier-productie, uiteraard als je kippen wilt hebben die langer mee draaien en beter scoren op alle andere punten die jij noemt dan kun je beter andere rassen kiezen

Zoals misschien af en toe al te merken is aan mijn uitspraken op dit forum is dat ik af en toe iets anders tegen dingen aankijk bij het moestuinieren en houden van nutsdieren dan anderen op dit forum. Kan er niet echt een goede benaming voor vinden, misschien iets praktischer. Bijvoorbeeld met het houden van kippen, opa was boer, en ook bij zijn hobby kippen, ging de productie achteruit kwamen er "verse" kippen.

Wil niet zeggen dat ik het persé zo zelf wil gaan doen ooit en dat het alleen maar om de productie zal draaien.

Edited by Guest

Vriendelijke groeten,

Holland

@Holland, absoluut onmogelijk, inderdaad Maar als het toch voor de hobby is, en je niet perse 6 eieren in de week wilt, dan is dit toch best een leuk en nobel alternatief. Elders worden hobby kippen gefokt, en 'daar' sneuvelen ze bij bosjes. (om nog maar over de nutteloze haantjes te zwijgen)

Verder eet ik gewoon kip en biefstuk, maar even stil staan bij wat je eet is nooit weg. Daarvoor hebben we allemaal een moestuin toch?

(Voor de geïnteresseerde; je kan Googlen op mijn naam, ik heb een interessante fotodocumentaire gemaakt)

Voor ons geldt, dat we meer op zoek zijn naar gezelligheidsbeestjes, die mn keukenafval kunnen verwerken en af en toe eens verrassen door een eitje te leggen. Liever een sterke, minder knappe kip, dan een kip die zoveel eieren legt, dat we ze niet op kunnen en binnen een paar jaar overlijdt.

Ik heb Wyandotte krielen en 2 Cochins.

Ben over beide erg tevreden.

Leggen met regelmaat, zijn rustig ( wyandotte rustiger dan cochin ) en vriendelijk en zijn er ook in veel verschillende kleuren.

Handig om ze uit elkaar te houden.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Dank voor de reacties! Voorkeur gaat wel uit naar een madammeke dat ook eieren legt, nietteveel gescharrel in de moestuin zou fijn zijn. Vandaar ook interesse in een Brahma , Wyandotte of Chabo. Al neig ik, als Brabantse, ook richting de oude Brabantse rassen, maa die kan ik op het internet nauwelijks vinden. Ze gaan een hok krijgen van ongeveer 3x5 meter, en vrije uitloop in de tuin (als ik thuis ben). Dat zou toch wel genoeg zijn?

Moest je geïnteresseerd zijn, ik heb Brabanter hoentjes

Ze zijn wel iets groter dan kriel ( tussenmaat tussen kriel en "gewone" kip )

brabanter_zps7342a4a8.jpg

Je zou eens bij een tentoonstelling van kleindieren van een vereniging kunnen gaan kijken. Die weten meestal wel waar je iets kunt krijgen en die hebben soms ook net de soort die je zoekt.

Ik weet niet waar je woont in brabant maar anders kun je ook een keer naar Liemd markt.

Je zou eens bij een tentoonstelling van kleindieren van een vereniging kunnen gaan kijken. Die weten meestal wel waar je iets kunt krijgen en die hebben soms ook net de soort die je zoekt.

Ik weet niet waar je woont in brabant maar anders kun je ook een keer naar Liemd markt.

Wat is dat, Liemd markt?

Zijdehoenders zijn zeer rustig scharrelen er niet zo op los, en je heb ze in kriel en groot met of zonder baard je zou hier bv nog een groot ras bij kunnen doen zoals een brahma

Oh, die zijdehoenders zien er leuk uit! Maar uiterlijk is natuurlijk niet het voornaamste