Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardamandel


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb 5 aardamandel knolletjes liggen, en wil ze graag gaan telen. Vorig jaar had ik ze besteld, en toen zijn ze nooit opgekomen. Ik had ze in pot, en op een gegeven moment heb ik de boel maar weggegooid. Ik kon amper meer een knolletje terug vinden in de grond.

 

Nu heb ik weer een stel knollen, en ze weer in een potje staan. In de kas, en ik zorg ervoor dat ze genoeg water krijgen.

Ze staan er nu al weeeeeeeeeeeken (2 maand denk ik), en er is nog niets te zien.

Ik heb ze net heel voorzichtig opgegraven, om te kijken of er al een teken van leven is. Maar nee: de knollen hebben geen uitlopers, geen wortels. Ze zien er nog wel mooi en dik uit.

Helaas zag ik wel mijn grootste vijand: de witte wormpjes. Zijn dat de larven van die ieniemienie zwarte vliegjes die van vochtige potgrond houden? Die aten altijd mijn pompoenzaden op in de vensterbank.

Dat is nu in de kas heel goed gegaan, en de aantasting van de aardamandelen is eigenlijk niet te zien (ben bekend met hoe een verloren zaadje er uit ziet )

 

Heeft iemand ervaring met het opkweken van de aardamandel? Moet ik ze misschien maar gewoon buiten in de vollegrond poten? Ze kunnen niet tegen vorst....

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat soort dingen graaf ik in in een grote bloempot in de tuin, dat is makkelijk met oogsten en volgens mij moet je je nog helemaal geen zorgen maken over het niet uitlopen, want kun je vergelijken met een zomerbol en die gaan pas in mei de grond in en uitliopen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardamandel

De aardamandelen goed wassen en een tweetal nachtjes in lauw schoon water laten staan.

Met een blender de aardamandelen zeer fijn malen, er telkens een kleine hoeveelheid water aan toevoegen zodat er een pasta ontstaat.

Door deze pasta heen een zelfde hoeveelheid rietsuiker spatelen en het geheel ongeveer vierentwintig uur in de koelkast laten staan om de flavours goed vrij te maken.

De volgende dag wordt aan de koude pasta ongeveer 2.5 keer zoveel gewicht aan water toegevoegd. Het geheel zeer goed mengen.

Vervolgens het geheel filtreren door kaasdoek of een theedoek. De melkwitte drank die nu ontstaan is, voorzien van een kaneelstokje en nog enkele uren in de koelkast op smaak laten komen.

En klaar is de Horchata de Chufa, een verfrissende zomerse drank.

Kan geserveerd worden met muntblaadjes 

 

@Jorieke en @Hans Kunnen jullie niet gewoon raapstelen telen of boerenkool, dat kun je tenminste na de oogst gewoon door je eten stampen! Maar nee, deze mensen hebben nog niet genoeg te doen, na al dat geploeter in de moestuin moet er ook na de oogst genoeg te doen zijn! Je zou je eens kunnen gaan vervelen tijdens die lange wintermaanden

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hier ook alleen maar teleurstellende ervaringen met aardamandel. Inderdaad netjes gezaaid volgens de verpakking maar knolletje nooit meer teruggevonden Mocht het jou lukken dan hoor ik graag, wie weet probeer ik het dan ook nog een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 year later...

Vorig jaar heb ik ze in pot gehouden, en heb ik er een paar knolletjes van kunnen oogsten. Genoeg om er wat te proeven (lekker knapperig!) en er wat te bewaren in wat vochtig zand.

Ze liepen in dat zand zo ergens rond juni alweer uit, ik heb ze toen in potjes geplant. En een paar weken later in de vollegrond gezet. En het zijn nu al flinke bossen! Ik ben benieuwd wat er onder de grond groeit, maar zo te zien kan ik voorlopig nog niet oogsten. De planten lijken nog lang niet klaar met groeien. 1 van de planten bloeit, ik weet verder niet of dat wel of niet de bedoeling is. We zullen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hallo Jorieke, vorig jaar heb ik ook de aardamandel geprobeerd. Van de 5 knolletjes die ik had, kwamen er 2 op en die leverden massa's aardamandelen op. Ik heb ze eerst binnen gepoot, in een kweekbakje. Vervolgens verplant in een wc-rolletje met aarde. Daarna naar buiten in mijn m2-tuin, met lekker rulle compost en tuinaarde. Dat was voldoende los om verder te groeien. De 2 planten werden enorme bossen. Afgelopen december heb ik ze met mijn dochtertje geoogst. Dat was een feest, want we kwamen er veel tegen in de grond, het hield maar niet op. Vervolgens gezeefd en gedroogd. Er blijft echter wat grond om zitten. Ik wil proberen er horchata van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik had gedacht, dat het wel even ging duren voordat deze boven zouden komen. Maar de eerste scheuten staan inmiddels boven de grond.

 

Ik kwam trouwens deze oude verhandeling tegen over de aardamandel uit 1807. https://books.google.nl/books?id=F-tdAAAAcAAJ&hl=nl&pg=PA5#v=onepage&q&f=false. Erg informatief.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
  • 2 maanden later ...
  • 6 maanden later ...
  • 1 year later...

Ik had 20 aardamandelknollen gekocht, en daarvan is er maar één bovengekomen. De eerste zaaironde was in april,maar dat was te vroeg/koud denk ik. Ik heb het in mei nog eens geprobeerd, buiten in een potje, en toen kwam er dus één op. Maar dat is genoeg. Hij staat nu in een 30 cm pot en maakt meerdere sprieten, een leuke plant om te zien.

 

Ik moet dus wel oppassen dat hij geen zaad zet, mocht hij gaan bloeien.

IMG_20220706_215709.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...

Vannacht was de eerste vorst en vandaag heb ik geoogst. Het viel me tegen, voor zo een grote kuip. Ik laat ze nu eerst drogen om het zand eraf te vegen.

IMG_20221120_160943.thumb.jpg.c3151cc6f1fc8e3310b707e803f1e1f9.jpg

Het was nogal een gepruts om de nootjes te vinden. Alle stengels moesten uit elkaar getrokken worden. Ze zitten oppervlakkig, dus de diepte van de pot was niet nodig, maar de breedte wel. Als ik ze weer zet dan doe ik onderin een prop worteldoek, of een laag perliet, zodat de pot maar 30 cm aarde bevat en niet zo zwaar is.

Ik zal nog een smaak-update geven. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_20221120_194746.thumb.jpg.535cfaaa1c944fe9bd70d8d0807bb59c.jpg

Net wat nootjes geknabbeld: lekker. Consistentie van verse kokosnoot en de smaak is ook goed. Je eindigt wel met een mond vol vezels als je een paar nootjes tegelijk neemt. Horchata maken is me te veel gedoe, ik eet ze zo. Volgend jaar zet ik ze misschien niet weer, vanwege die lage opbrengst. Toch heb ik 20 mooie nootjes in zand apart gezet, voor het geval dat. 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...