Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadjes rabarber oogsten


rommert

Aanbevolen berichten

geen idee, maar het is apart dat jouw rabarber nu al doorschiet en gaat bloeien, dat is erg vroeg verder is vermeerdering door er in de herfst/voorjaar een stuk aftesteken veel gemakkelijker en gebruikelijker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rommert ik ben het met Hans eens. Weet je wel zeker dat het je rabarberplant betreft? De meeste rabarber begint net uit te lopen (ja ik weet het je kan het ook forceren en vervroegen maar dan nog), bloemen begin april van je rabarberplant is laten we zeggen belachelijk.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

zaad van een rabarber plant levert geen goede planten op heb ik wel eens ergens gelezen.

Zelfs ook niet-eetbare soorten!

ik heb vorig jaar rabarber gezaaid.

dat is nu die rabarber die begint te bloeien.

hij heeft nog geen bloemen maar wel een stengel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OOk bij ons op de tuin zie ik iedereen nu zijn bloemen verwijderen hoor.......zou het komen door de warme dagen........ik had twee hele dikke knoppen in mijn plant.

 

Ik zit in Brabant misschien maakt dat ook nog uit??

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rommert ik ben het met Hans eens. Weet je wel zeker dat het je rabarberplant betreft? De meeste rabarber begint net uit te lopen (ja ik weet het je kan het ook forceren en vervroegen maar dan nog), bloemen begin april van je rabarberplant is laten we zeggen belachelijk.

 

Het is echt wel zo!! Bij een van de buurvrouwen stond ook alles al heftig in bloei. Die knoppen en bladeren zitten nu bij mij in een emmer voor rabarbergier... ha, ha....

 

(regio Amersfoort)

 

De mijne staan nog zonder, maar ik heb wel al een mogelijke aanzet gezien. Ikzelf heb rabarber met vuurrode stelen. De buuf had rabarber met groen/rozige stelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad vroeg. In de comments van plantaardig lees ik het volgende:

 

[...]in principe wordt de bloemstengel van zodra zichtbaar verwijderd om de plant niet te veel uit te putten.

Hou ouder de rabarber hoe makkelijker hij bloem vormt. Ook gebrek aan voeding (jaarlijks compost en meststoffen) kan de bloei bevorderen. Of een slechte standplaats (nat tijdens de winter, slechte grondstructuur) kan de bloei bevorderen. Het is dus eerder een teken van minder sterke vegetatieve groei. Meer compost rond de plant in de winter en in het voorjaar en halfweg de zomer bijbemesten met een samengestelde meststof. Of eventueel deze winter de rabarber verplanten en vooraf de grond verbeteren met veel compost. Ook zijn sommige rassen makkelijker “vatbaar” voor bloei.

met vriendelijke groeten

Luc

http://groenten-boek.plantaardig.com

 

Kortom omdat het nog maar jonge planten zijn die je nog maar pas hebt geplant zou ik de stengels weghalen (zoals eerder geadviseerd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandige keus rommert. Nu kunnen de planten hun kracht gebruiken voor de groei zodat je volgend jaar lekker kunt oogsten van de rabarber! Volgend jaar kan je natuurlijk wel proberen om de bloem te laten staan mocht je dat willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 years later...

jazeker maar als je op de eerste foto (van die twee met die bloeistengels) kijkt en dan zegmaar de linkerplant die geeft nog wel hele dunne stengels. de rest van de planten geven wel fatsoenlijke stengels. maar ik zou eerder aanraden om gewoon een rabarber plant te kopen ipv zaaien want die geven veel dikkere stengels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt soorten met dikke stengels die niet te vr**** zijn, en soorten met dunne stengels die ontzettend lekker zijn (en omgekeerd).

Er zijn soorten met harde stengels waar je je wezenloos zit te schillen en soorten met zachte stengels die je helemaal niet hoeft te schillen.

Ik vind zelf de smaak en de stugheid belangrijker dan de dikte van de stengel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...