Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vergeten groenten!!

Featured Replies

Geplaatst:

Pffffffff, nee sorry, bij de zoveelste ellenlange lijst met argumenten die ik allemaal moet aankruisen ben ik afgehaakt.

Geplaatst:

Ingevuld 7 minuten...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ok, overnieuw begonnen in een ander browser (anders moest ik verder met de oude) en dit keer wel afgemaakt. Haakte wel wéér bijna af toen die barrieres weer verschenen...

Ook de vraag of ik vergeten groente belangrijk vind: "voor mn gezin/voor mn kinderen" Is wat moeilijk te beantwoorden als je die niet hebt.

Ik vul dan in dat dat niet belangrijk is... (want die heb ik niet). Maar dat zou dan opgevat kunnen worden alsof ik gezond eten voor een eventueel gezin niet belangrijk zou vinden. Maar om nou een virtueel gezin te bedenken en dan de vraag te beantwoorden met "helemaal mee eens" is ook niet correct...

Geplaatst:

Oef heb ik nu de korte versie? Het duurt nog steeds wel heel lang vind ik.

Is die Postelein geen veldsla eigenlijk?

Geplaatst:

Het is wel postelein, vermomd als veldsla je moet het weten om het te zien...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

We willen jullie in ieder geval heel hard bedanken voor de tijd die jullie erin hebben gestoken!

1 van onze onderzoeksvragen was nagaan waarom men wel of geen vergeten groenten consumeert en die tabellen waren hiervoor een essentieel onderdeel. Bij de algemene groenten hebben we die achterwege kunnen laten omdat het in essentie minder van belang is.

Goed dat u ons laat weten dat het anders kan geinterpreteerd worden! We zullen hier rekening mew proberen houden tijdens de verwerking en zullen onze begeleider hier ook van op de hoogte brengen.

Het fotootje was trouwens inderdaad postelein! Het is iets kleiner uitgevallen dan verwacht maar dit kunnen we zeker aanpassen!

Geplaatst:

Misschien krijg je wat leukere antwoorden als je mensen geen keuzes geeft voor de foto vragen? Dan kan je ook niet googelen. Iedereen moet intypen wat voor groente het is.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

Geplaatst:

Estemy, ga jij dan alle antwoorden handmatig tellen?

gesloten vragen leveren cijfermatige antwoorden op. die cijfers kan je exporteren en er direct de berekeningen op los laten.

met allemaal open vragen wordt het meer een interview.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Wat loes zegt is inderdaad correct! We kennen aan elk antwoord een cijfer toe en aan hand daarvan kan een programma dit statistisch oplossen. Zo kan bv. Nagegaan worden hoeveel personen antwoord 2 heeft aangevinkt.

Open vragen kosten wat meer moeite om na te gaan of iedereen juist heeft geantwoord. Het programma kan ook eenzelfde juiste antwoord als 2 verschillende antwoorden verwerken afhankelijk van schrijfwijze-typfouten (Vb. Koolrabi of koolrabie).

In ieder geval vertrouwen we erop dat niet al te veel mensen dit zullen googlen. Het wordt anoniem verwerkt dus spieken zou slechts meer van je tijd kosten.

Wijziging: wat we initieel wel gedaan hadden was een multiple choice en dan de optie: 'andere' waar mensen een suggestie kunnen invoeren. Het juiste antwoord zou sowieso tussen de gegeven keuzes staan. Dus misschien had dit ook wel een idee geweest! Maar het werd ons afgeraden en daarom is er toch maar voor de optie 'ik weet het niet' gekozen.

Geplaatst:

Ingevuld. Best leuk die raadplaatjes.

Ik had eigenlijk verwacht aan het eind een uitslag te krijgen met een puntenscore die ik dan op moest zoeken in de lijst "Hoe is uw liefdesrelatie met het vergeten groentje?"

Maar lui, dat is toch nog steeds een savooikool hoor (of, in sommige delen van Nederland, groene kool). Beslist geen boerenkool! Wel ironisch, dat de makers van de enquete over vergeten groente eigenlijk te weinig verstand hebben van vergeten groente om te zien dat de fotograaf ook geen verstand heeft van vergeten groente.

En je kan een hoop zeggen over boerenkool (zelfs al lijkt ie op een savooikool), maar nergens in de lage landen is dat een vergeten groente.

Voor de juiste plaatjes bij de juiste groente (en nog een heleboel groente waar je nog nooit van hebt gehoord), raad ik jullie aan verder te lezen op dit forum.

Geplaatst:
  • Auteur

Hey Sokrates!

Bedankt voor de compliment!

Hoe je liefdesrelatie is met de vergeten groentjes, kunnen we je helaas niet vertellen. Wanneer we de resultaten hebben verwerkt, zullen we de conclusies wel in grote lijnen delen met de geïnteresseerden onder jullie!

Wat betreft de boerenkool/savooienkool. We hebben inderdaad weinig praktische ervaring met vergeten groenten! Alles komt ' ' uit de boekjes.

We dachten echt dat het een boerenkool was, maar omdat de respons hierop toch groot is, zullen we na afloop deze vraag gewoonweg schrappen.

Kan u misschien dan een foto'tje uploaden van hoe boerenkool er wel hoort uit te zien? Wel nieuwsgierig nu!

Wel raar dat het geen vergeten groente is daar. Uit het merendeel van onze bronnen (als ook opgenomen in de lijst van groenten dat ons werd opgedragen) wordt het toch vaak vermeld als een verloren groente. Misschien dat we in België er gewoon niet zo goed mee bekend zijn?

Geplaatst:

Wel een interessante vraag: is de boerenkool in Vlaanderen een Vergeten Groente. Misschien kunnen de Vlamingen op dit forum daar meer over vertellen, maar dat zijn natuurlijk wel moestuinders... In Nederland kent ieder kind de boerenkool als verplichte winterkost. Met worst. En jus in een kuiltje.

Op mijn tablet is het wat lastig foto's bijvoegen, maar het is niet moeilijk op dit forum, of bij google, een plaatje van een boerenkool plant te vinden.

Geplaatst:

Boerenkool: ("daar" in Nederland zéker geen verloren groente maar zeer aanwezige winterkost )

boerenkool96351397779160.jpg

Andijvie, gewone:

andijvie55501397779241.jpg

Dat andijvieplaatje van jullie lijkt eigenlijk meer op rucola of mizuna oid... Denk dat dat de Krul-andijvie is (Frisee)

Zoals de soort op het volgende plaatje, maar hier wat duidelijker te herkennen als krop:

andijvie216221397779555.jpg

Geplaatst:

ow jee Erny. Dan heb ik er nog 1 fout ! Ik dacht dat ze 2x om rucola vroegen. Een soort instink-vraag. Maar het was dus krulandijvie. Mennn. Nog een fout van mij

Vinden we knolselderij wél een vergeten groente eigenlijk ?

Misschien zijn wij hier op het forum ook wel geen goede gemiddelde consument he ? Wij vergeten geen groentes.

Geplaatst:

Nou Bit, dan kan je mij een hand geven hoor. Ik ging ook voor 2 maal rucola en je kon niet meer terug dus = helaas pindakaas.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:
Groene kool is bij ons savooikool, boerenkool vind je niet in de winkel. Ik vind het gek dat dit vergeten groenten zouden zijn, wij hebben die van kleins af aan gegeten en kweken zelf wat we niet in de winkel kunnen vinden. Maar als je dan ziet dat men aan de kassa van de supermarkt vaak heel diep moet nadenken over de groenten die je meeneemt - tot je zelf aangeeft dat het een knolselder of whatever is... Eten mensen dan geen groenten meer?

Steeds minder en ook ook dan steeds eenzijdiger.

Het is een extreem voorbeeld maar ik heb kids in de les gehad, 2 zusjes en hun broertje, (leeftijd 9-12) die nog nooit groenvoer hadden gegeten wat niet uit een potje komt en niet meer dan 3-4 soorten konden benoemen...

Geplaatst:

Ik zou doodgaan zonder groenten

Geplaatst:
  • Auteur

Betreffende of onze enquete niet enkel door experts wordt ingevuld, moet er zeker geen zorgen over gemaakt worden!

We doen ook beroep op andere sociale media als vrienden en familie. Het zou ook niet representatief zijn als we enkel die mensen uit kiezen die er niets van kennen.

Meer belangrijk is waarom mensen WEL of NIET vergeten groenten consumeren. Daarom hebben we deze forum aangesproken om althans een groot respons te krijgen op het WEL consumeren van deze groentjes.

Je kon ook niet teruggaan naar de vorige pagina's omdat we op een gegeven moment wel afbeeldingen moesten plaatsen van vergeten groenten. Dus moesten we vermijden dat mensen terug gingen om hun antwoord te wijzigen. We kunnen eigenlijk niet inbeelden dat er mensen zijn die dit doen, maar toch best om het zekere voor het onzekere te nemen.

En om eerlijk te zijn, voor ik aan dit onderwerp begon, kon ik ook enkel de meer gangbare groenten benoemen. En dan nog maken we vergissingen zoals warmoes/snijbiet en de savooiekool.

Snijbiet is trouwens toegevoegd aan de lijst met opties als warmoes/snijbiet!

Geplaatst:

Het grote probleem met groenten is dat ze gekuist moeten worden voor bereiding en dat tweeverdieners niet altijd tijd (menen) te hebben om dat te doen. Kinderen van twee werkende ouders leren ook veel minder koken is mijn gevoel. Degenen die ik ken, warmen heel vaak kant-en klare dingen op door de week en maken in het weekend dan wel eens iets anders, dat vooral ook makkelijk te maken moet zijn, want zelfs een bechamelsaus maken, vinden ze moeilijk en gewaagd.

Soep wordt niet meer gemaakt, dus groenten die daarin gaan, kennen ze ook niet meer. Sommige kinderen in mijn familie vinden soep zelfs vies. Ze kennen dat niet - het komt thuis amper op tafel.

Ik zie het bij mijn eigen kinderen, die veel minder in de keuken helpen en aanwezig zijn dan ik indertijd thuis. Mijn moeder is lang thuis geweest, de basis van het koken hadden we als 10-jarige al onder de knie en gebruikten we ook bv. bij de scouts, om op houtvuurtjes ons eten te bereiden. De meeste jongeren die ik ken, kunnen amper soepgroenten snijden en als ze en appel schillen, ben ik bang dat er vingers vallen. Dus is het geen wonder dat veel groenten 'vergeten' raken. Zakjes sla en voorgesneden diepvriesgroenten zijn al moeilijk genoeg.

Kinderen van tweeverdieners eten ook vaak warm op school omdat er thuis door de week niet meer gekookt kan worden. En dan krijg je fastfoodmenu's met allerlei gehaktvarianten met aardappelen, frietjes, pasta of rijst en een sausje waarin amper groenten zitten. Of plat gekookte, warm gehouden diepvriesgroenten. Niet echt ideaal om alles te leren kennen.

Geplaatst:

Dat begint eigenlijk al bij baby's. vooral gepureerde groentes uit een potje want dat smeert niet zo. Potjes met verschillende groentes door elkaar om vervolgens verbaast te zijn dat een kind geen groentes lust/kent.

Waar is de tijd dat groentes uit het vuistje werden gegeten, met herkenning van mondgevoel en smaak? Ook nog goed voor de motoriek.

Geplaatst:

Dat heet rapley (weet niet zeker hoe je het spelt) Loes en is momenteel juist heel populair. Mijn kinderen hebben nooit uit een potje gegeten.

Geplaatst:

het heeft ook al een mooie engelse benaming.

zo populair is het in mijn omgeving echter niet. net wat claudia zegt, er is geen tijd voor...

maar ik denk dat de mensen hier door een eigen moestuin al heel wat bewuster omgaan met groentes en dit ook proberen over te dragen aan de kinderen. leren de kinderen toch nog de vergeten groentes kennen.

[/offtopic]

Geplaatst:

Ingevuld, vond het wel een leuke .

Kwestie van Ugent-studenten te steunen als voormalige Ugent-student

Geplaatst:
  • Auteur

We willen graag melden dat onze enquete intussen 343 maal werd gestart waarvan 207 volledig zijn ingevuld!

We hebben met andere woorden onze quota behaald, en dit had ons niet gelukt zonder jullie hulp!

Bij deze willen we jullie allen enorm bedanken voor jullie steun! We hopen dat we de data snel verwerkt krijgen en dan zullen we deze ook mee delen. Dat is ook het minste wat we kunnen doen.

Moestuinforum!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.