Tim De Backer Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Hallo allemaal, ik ben voor het eerst gestart met een moestuin... Op 21/02 heb ik prei voorgezaaid (twee soorten: zomerprei Zwitserse Reuzen en prei Striker)... Nu, bijna twee maanden later zien ze eruit zoals op de foto... Ik weet niet of dit is wat je na twee maanden mag verwachten... Moet ik die laten staan in de bakjes waarin ze nu staan tot ze potlooddik zijn of moeten die verpot of kunnen die zo al definitief de grond in? Alvast bedankt! Quote
sammetje Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Bij mij zijn ze nu ook zo dik. Ik wacht nog twee weken en dan gaan ze de grond in, ging vorig jaar ook prima.Ik geef na zes weken als de voeding uit de (biologische) moestuingrond op is, wat voeding bij met water geven. (vloeibare mest) Quote
geertlaurent Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Hier zijn ze zeker niet groter, maakte mij er ook al wat zorgen over. Maar lijkt dus normaal te zijn gelukkig. Misschien ga ik ze deels combineren met gekochte preitjes om ook wat sneller te kunnen oogsten. Quote
RobO Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 ziet er goed uit, maar staat wat dik, waarom plant je ze nu niet? Quote
Jorg Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 @geertlaurent: prei is een trage groeier.Ā @Tim De Backer: prima formaat om af te gaan harden om over enkele weken uit te planten. Hier gaan ze eind april / begin mei, ongeveer ook op dit formaat de grond in. Met een pootstok maak ik plantgaten, stop daar de preitjes in en geeft water zodat er wat grond in de plantgaten stroomt. Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ik heb eind januari hetzelfde als jou gedaan en in potjes binnen opgekweekt, maar daarna uitgedund en in 40-tray zaaibakjes gedaan (op foto rechts)Ā Daarnaast heb ik ook gezaaid in een vaste, iets diepere bak zonder ze nog een keer te verplaatsen (zie foto links)Ā Wat mij betreft is het allebei een succes geworden. Over 2 a 3 weken (potlooddik) ga ik ze ook uitplanten in de volle grond.Ā Ā Zo zien ze er nu uit:Ā Quote
Claudia69 Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Vul je die trays met compost of potgrond of een mengeling van ... ? Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Met potgrond.Ā Verder voldoende water geven en soms wat meststoffen. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Bij mij heb ik een experimentje gedaan:enkele preis in zuivere compost ( met meststoffen erbij ) geplant en een deel in een ton met mix compost/cocospiet. Eens zien wat er het beste groeit. Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 laat maar een foto zien. ik ben wel benieuwd Quote
Estemy Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ik heb die van mij vandaag buiten geplant, weer.nl geeft allen goede prognose voor volgende 2 weken. In een pot groeide ze niet meer, want ze waren daar allemaal zo dichtbij met elkaar dat er niet genoeg groeiruimte was. Volgens mij moet je ze ook uitdunnen of uitplanten, want ze zijn heel dichtbij op dit moment. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Stekkie flens Geplaatst: 20 april 2014 Geplaatst: 20 april 2014 Kijk op Diana's mooie moestuin die geeft daar een duidelijk antwoord op,trouwens dat geld voor de hele website,wat duidelijkheid betreft.succes! Quote
simke Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Ik heb mijn zomer prei ook buiten staan. In de volle grond. Waren al 0,5mm dik. Quote
Jeroen81 Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 @hudsonstijgerĀ Wat voor mest stof geef jij ze dan precies??? Quote
Riverdale27 Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Ik heb mijn prei dit jaar gezaaid op een hele makkelijke manier, zoals deze meneer:Ā Quote
aalterse-willy Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Ik heb mijn zomer prei ook buiten staan. In de volle grond. Waren al 0,5mm dik. Echt waar???? Waren uw prei plantjes maar een halve millimeter dik toen je die buiten plantte? Dat is dan wel héél vroeg vind ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Hudsonstijgers Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 vandaag de prei uit de witte bak geplant in de volle grond volgens de methode van een geultje graven, gaatjes maken, preiplantje geknipt en geschoren in het gaatje planten, aanwateren en over een paar dagen langzaam aan gaan aanaarden.Ā ziet erbij mij dan zo uit:Ā Ā Ā Doe ik het zo goed? Quote
geertlaurent Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ik hoop van wel Hudsonstijgers, die van mij staan er ook zo in Ā Ā Ā De winterprei is nu een naald dik, daar zal ik dus nog maar even mee wachten, gelukkig ben ik ondertussen al gerust gesteld dat dit normaal is bij late preisoorten Quote
juudje Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Beste leden wat ben ik jaloers op jullie. Ik heb zomer prei gezaaid op 3 maart direct in mijn moestuin bak maar het ziet er heel triest uit Zal het nog iets worden. ...of opnieuw zaaien Quote
geertlaurent Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Ā Dit is mijn winterprei, ook rond 3 maart gezaaid. Net even naar binnengehaald om de foto te maken anders staat hij gewoon buiten. Groei is iets verder dan die van jou maar dat trekt op een week tijd wel recht. Geen idee of herzaaien sneller fot potlooddik zal gaan bij jou. Die van mij laat ik maar doen ze hebben nog tijd genoeg. Quote
Jeroen81 Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Hallo mede prei verbouwersĀ Hier een handig filmpje over WINTERPREI!!! Zou ga ik het ook doen!! Gewoon eind MAART of NU in de volle grondzaaien!!!Ā Quote
Riverdale27 Geplaatst: 27 april 2014 Geplaatst: 27 april 2014 @Juudje: Ā Prei moet je voorzaaien onder glas en later uitplanten wanneer ze potlooddikte hebben. Dat lukt beter.Ā Check even het clipje dat ik een paar posts eerder hier neer zette, als je zijn methode volgt heb je zeker succes. Quote
Sandrina Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Vraagje: moet prei nog afgewisseld worden met een ander type plant? Zoals wortels en uien? Ik zou het graag weten. Quote
Bit Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Ja. Prei wordt doorgaans meegenomen in de wisselteelt. Prei = ui. Dus prei in de wisselteelt meenemen in je uienvak. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.