Geplaatst: 21 april 201411 j Hartstikke leuk als jij een boompje hebt aangeschaft, een eikje of hazelnoot, waar de truffel in de bodem geënt is. Wat voor soort boompje heb je er mee aangescvhaft ? Ik neem aan een Hazelaar ? Kun je een foto plaatsen om maat en vooral de standplaats te tonen ? Hoe lang staat ie al ? En vooral natuurlijk : hoe denk je de truffel te oogsten over een jaar of 6 ? ( hoe vind je m ? ) Leuk dat iemand dit topic opent, ga ik zeker langjarig volgen
Geplaatst: 21 april 201411 j Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat een truffelboom echt geheel kansloos is, anders waren er al tig plantages geweest die volgestouwd stonden met truffelbomen. Ook de grond in Nederland is echt totaal niet geschikt voor truffels, hooguit in Zuid-Limburg dat het zou kunnen, maar dan is het klimaat ook weer niet geschikt. Een leuk verkoopdingetje om geld mee te verdienen maar truffels ga je hoogstwaarschijnlijk niet krijgen. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 21 april 201411 j "echt geheel kansloos " niet misschien. Ik ken iemand in Winterswijk die dit gelukt is. In Zeeland ook 1 ( op kalkrijke klei ) Ook onder hazelaars. In Zuid Limburg zijn de kansen beter.Geheel kansloos lijkt mij niet. Wel weinig kans. Maar niet geschoten altijd mis en voor wie er lol in heeft is het toch ( langjarig projectje ) te proberen ? waarom niet. De man in Winterswijk had ook resultaat, maar echt niet meer dan enkele knikkers. Mini knikkers. En heeft er 3 m2 aan wortelgrond voor moeten zeven.Tja. Als je je ergens in vastbijt ......
Geplaatst: 21 april 201411 j Auteur Ik heb er geen, maar ben ook super benieuwd of het werkt! Als ik een grotere tuin had zou ik er al zeker één gehad hebben. Misschien als ik van meerdere hoor dat het lukt... En zullen die truffels net zo lekker zijn als die je in Italië koopt?
Geplaatst: 21 april 201411 j Tsja, als eerste zijn er verschillende soorten truffels. Dus om welke soort zou het gaan ? Forumlid Yuras, zou voor mij ook witte truffelsporen/broed mee nemen uit Minsk(was jammer genoeg op)en die kan je best goed kweken. Het is enkel niet de lekkerste soort(de witte dan he ! daar de zwarte veul lekkerder is(in mijn beleving dan). Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat een truffelboom echt geheel kansloos is, anders waren er al tig plantages geweest die volgestouwd stonden met truffelbomen. Ja en nee, voor de handel/commercieel is het nee, daar is het rendement nog niet groot genoeg voor(die kennis was er ooit wel en komt heel langzaam wel weer terug) maar voor de thuistelers kan het best een leuke opbrengst geven(geen kilo's maar wel opbrengst), het zelfde gaat op bij Chantarel(voor de 2de wereld oorlog in Frankrijk was daar veel kennis over maar nu ook niet meer(ook deze kennis komt heel langzaam weer opgang)). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 23 april 201411 j Hier vlak achter ons heeft een man een hele grote boomgaard vol met oud fruit en wat jongere hazelaars inge(ent?) met truffels, Onze buurman krijgt wel eens wat. Het schijnt hier te kunnen en ook in het wild voor te komen. Ik heb er totaal geen verstand van, maar lijkt me best leuk om te doen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.