Bit Geplaatst: 30 mei 2014 Auteur Geplaatst: 30 mei 2014 Ik kreeg geloof ik van Geedee een Artisjok. ( toch ? )Thnx nog. Hij bloeit ook al Weet jij, als ik de bloem er uit zou breken, of hij dan nog een jaartje mee gaat ? ( ik zet m dan in de volle grond ) Quote
Bit Geplaatst: 30 mei 2014 Auteur Geplaatst: 30 mei 2014 Ik kreeg in september van Jet de Ananas-salie. Die heeft het maar net an gered in de winter. Had hem in de kas, maar is daar vrijwel bezweken aan schimmel. Zwarte stengels enzo.Toch op tijd weten te redden. Ding zeer zorgvuldig behandeld en gesleept van warmer naar kouder, uit de zon , in de zon. Hij redde het. Door een luis aanval gesleept ( met Cola ) staat ie nu al weer heel lang buiten , steeds een maatje groter omgepot, mooi grondje gegeven, niet té veel mest, niet te nat, droog maar toch voldoende vocht enz. ( wat een gedoe zo'n plant zeg ) Maar hij is prachtig nu.Nu zag ik een paar weken terug al iemand een foto plaatsen van de ananassalie in bloei !! ( rood ! ). Wist ik veel dat die dingen ook bloeien... Zou deze nog dit jaar in bloei komen ?Maat is nu diameter 60 en hoog 50 a 60 cm. Ziet er heel gezond uit. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Goh dat heb je goed gedaan zeg! Ik had hetzelfde probleem met dat ding..maar de mijne is echt niet zo bijgekomen. En ja het zou zomaar kunnen dat hij later nog gaat bloeien. Prachtige bloemen hoor..een echte saliebloem, maar dan helderrood. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Artisjok is toch meerjarig? dus lijkt me dat je de bloem gewoon kunt oosten en dan gaat de plant nog een jaar of 6 mee. Mooie bloem die ananassalie nog nooit gezien. Quote
thea Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Ik kreeg in september van Jet de Ananas-salie. Maar hij is prachtig nu.Nu zag ik een paar weken terug al iemand een foto plaatsen van de ananassalie in bloei !! ( rood ! ). Wist ik veel dat die dingen ook bloeien... Zou deze nog dit jaar in bloei komen ?Maat is nu diameter 60 en hoog 50 a 60 cm. Ziet er heel gezond uit. In het najaar gaat hij bloeien,net wat Jet zegt heel mooi rood. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 30 mei 2014 Auteur Geplaatst: 30 mei 2014 Ow ? Ik zag echt een paar weken terug iemand een foto plaatsen van een hele grote plant ( anannassalie zei hij of zij ) die toen al bloeide. Maar oké, jij hebt hem zelf ook he Thea ? Prima. Najaar dus ook. Leuk. Mooie plant en heerlijke geur ook trouwens. Echt zacht tropisch fruit. Al weet ik niet waar ik het in zou moeten stoppen. IJs ? ( met veel slagroom ) Die Artisjok is méérjarig ? Okeoke. Ik dacht 2-jarig. Maar ik ken ze ook eigenlijk niet. Gaat ie in de volle grond dus. Mooi. Quote
Erny Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Jorieke: ik heb de Birds Gourd zaadjes teruggevonden hoor!! En dan nu... de allerallerallermooiste plant in de tuin (foto door H. met smartphone maar de kleuren zijn écht zo... eigenlijk nóg heftiger... alsof mn ogen op de extra vivid stand staan.) gekregen van Bit. Dus Bit daar komt ie: En de lagere soort... Voor mij zijn dit dus echt wel paarse bloemen (één dan wel met prachtig blauw erin)... Kan je mij de soort/naam geven van deze twee? Quote
geedee Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Mooi Erny Zaadjes oogsten!!! Ik kreeg geloof ik van Geedee een Artisjok. ( toch ? )Thnx nog. Hij bloeit ook al Weet jij, als ik de bloem er uit zou breken, of hij dan nog een jaartje mee gaat ? ( ik zet m dan in de volle grond ) Yep! die had je van mij Die had eigenlijk meteen de volle grond in gemoeten, het is een stek van mijn artisjok die begin dit jaar onder aan zijn oude stengel aan alle kanten uitsprong. (dus geen zaailing waar je nog n jaar op moet wachten). Ik heb die vervolgens uitgegraven en als een dahlia gesplitst in 4 planten. Het is een vaste plant die je tegen vorst moet beschermen. Als je ze zaait bloeien ze meestal pas vanaf het 2e jaar. Als je de bloem eruit haalt maakt ie waarschijnlijk nieuwe aan. Mijn artisjokken hebben iig ook meerdere bloemen op 1 stengel en die van verleden jaar heeft meerdere harten(gelijk aardbeien, zeg maar ) Verwen m maar snel met een mooi plantgat met compost en verteerde mest en n zonnig plekje.. Quote
Bit Geplaatst: 30 mei 2014 Auteur Geplaatst: 30 mei 2014 Ja. Ik durfde de volle grond toen nog niet gelijk. Ik dacht ik geef m een mooie grote diepe pot en poot m later.Hij gaat de volle grond in Quote
geedee Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 kijk wel uit; ze hebben venijnige stekeltjes hier en daar... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 En ze kunnen echte heel groot worden. Quote
Bit Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Geplaatst: 31 mei 2014 Een achterbuurvrouw heeft er 1 staan ( of een hele bos eigenlijk ), die staat er al een paar jaar bedenk ik me nu. Ja die dingen zijn loeigroot, maar wel érg mooi ( en lekker ).Raar dat ik er gewoon vanuit ging dat ze 2 jarig zijn. Ding staat daar al veel langer inderdaad. Quote
Bit Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Geplaatst: 31 mei 2014 Even een foto toevoegen van de plant van die buurvrouw verderop. 1 m2 is nog zuinigjes denk ik: Quote
geedee Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Nou bij mij beslaat de artisjok momenteel 1m 2 maar ik zie dat ik er meer ruimte omheen moet gaan rekenen. Gaaf hoor! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Hier staat er 1 op het complex die komt boven mij uit en ik ben 1.65. Quote
Bit Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Geplaatst: 31 mei 2014 Deze bovenstaande komt ruim boven mij uit en ik ben 1.96. De bloemknoppen zijn net zichtbaar, die gaan nog een stuk verder. Ja belachelijk. Zal deze winter ook wel debet aan zijn.Buurvrouw gesproken , deze plant staat er nu voor het 4e seizoen. Denk dat we maar een apart Artisjokken - topic moeten maken. Is er nog niet. ( trouwens, wel erg : er zaten vanmorgen 2 oude mannetjes naast deze tuin op een bankje te kletsen. De mannetjes hebben al een jaar of 20-30 een tuin op ons complex. Ze zagen mij die foto maken en vroegen dus waarom ik daar een foto van moest hebben. Ik vertel over de Artisjok."Oh ? Is dat een Artisjok ? Is dat om te eten ? Wat eet je daar dan van ? " Ik vertellen. Ze hadden er nog nóóit van gehoord, laat staan ooit geproefd ofzo. Unbelievable toch ? 30 jaar een moestuin hebben, en nog nooit van een artisjok hebben gehoord. tssss.... ) Quote
geedee Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Bit, gebruik je de zoekfunctie wel eerst voor je dat nieuwe topic aanmaakt?? artisjok-t1175.html Quote
Bit Geplaatst: 31 mei 2014 Auteur Geplaatst: 31 mei 2014 Haha. Ja. Lachen Geedee Topic gelezen. Denk ik eigenlijk dat bovenstaande plant van die buurvrouw Kardoen zal moeten zijn ( beter winterhard )Ook mooi. Ik ga t gewoon proberen. Quote
kenbeimer Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Wil graag nog even tonen hoe mijn Stiense / Lady di / Kieviets / Groningse (welke het ook zijn) pronkbonen groeien. Lagen alle 3 op de grond tijdens de MTFD. Heb er ook nog eentje voor geplant, welke op een leuke manier de regenpijp van mijn buurman opzoekt. Heb inmiddels toestemming, hij vind het goed. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
thea Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Even een foto toevoegen van de plant van die buurvrouw verderop. 1 m2 is nog zuinigjes denk ik: Ben eigenwijs maar het is geen artisjok maar de kardoen.Heb ik jaren gehad ook zo de artisjok. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Van wie heb ik deze ook al weer gekregen en wat was het ook al weer? Quote
Bit Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Geplaatst: 7 juni 2014 Van mij. Cephelaria gigantea.Had wel uit de pot in de grond gemoeten, maar doe nog maar alsnog. Vaste plant. Zonnig/half zonnig. Groot en bossig. Hoge bloemen. Top-insectentrekker. Quote
Erny Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Eh... hij staat daar nét in de grond... Was inderdaad een behoorlijk doorgewortelde pot... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Vandaag de eerste Lambada aardbeien gegeten van de 2 planten die ik van Bit heb gehad. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.