Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Munt soortjes gezocht

Recommended Posts

Was er iemand op de Moestuin-forum-dag , die tegen mij zei dat ze kruidnagel munt en kaneel munt had. Ik weet echt niet meer wie dat zei. Ze zei dat bij het weglopen , en heb haar dat daarna ook niet meer kunnen vragen en al had ik dat gewild, ik weet niet meer wie dat zei. Het was ook zo druk met dat geruil

Wie heeft dat ? En zou het mogelijk zijn om een stekje / wortelstekje, te versturen naar mij ( op mijn kosten natuurlijk )

Leuk voor mijn verzameling. Zelf heb ik die niet. Ik wist niet eens dat ze bestonden

Ken je de Purple Shiso? Die heeft een komijn smaak. Daar zou ik wel een stekje van willen.

Is het trouwens iets om in het 1e bericht alle muntsoorten te noemen die we vinden kunnen??

Lijkt me wel leuk als je een complete verzameling wil.

Ik maak hier even een lijstje van de soorten die ik heb:

Aarmunt/groene munt/kruizemunt

Riviermunt

Pepermunt

Marrokkaanse munt

Aardbeimunt

Bananenmunt

Wollige munt

Chocolademunt

Bonte munt(van Jootje geen idee welke echte naam die heeft)

Ben nog op zoek naar:

Purple Shiso

Basilicummunt

Gembermunt

Kruidnagelmunt

Kaneelmunt

Bergmunt

Bowlesmunt: De blaadjes geuren sterk naar appel, lekker in salades.

Hertsmunt: De hertsmunt behoort tot de Buddlejagroep van de Munt

Ze heeft grijsgroene bladeren en is lichtgiftig en een

onaangename geur, en komt in Nederland in het wild voor.

Ehh als je dan de namen doet graag de Latijnsenaam. Daarmee is veel meer uit te sluiten zoals foutjes in de benaming en of het wel echt die soort zou zijn. Zo ben ik al enkele handelaren tegen gekomen die er b.v. Mentha piperita 'Nana' van maken en dan roepen Marokaanse-munt .

V.b. chocolade munt zou moeten zijn Mentha piperita chocolate zo ook de basilicum-munt is Mentha piperita basilicum en kruize munt is aar of kruizemunt is Mentha spicata en de echte Marokaanse is Mentha spicata 'Nana'

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ehh als je dan de namen doet graag de Latijnsenaam.......is Mentha spicata 'Nana'

Ja Stan maar de naam die in de volksmond gebruikt wordt is wel zo makkelijk. Soms zijn er ook geen namen voorhanden op de kaartjes van de handelaar en dan kan ik wel de latijnse naam erbij gaan googlen, maar dat geeft geen garantie dat het dan klopt.

Overigens kreeg je me wel zo gek dat ik foto's van mn muntkaartjes ben gaan maken en ben nu helemaal in de war niks mentha spicata "soortnaam"......maar:

PICT732777791398425484.jpgPICT732892731398425486.jpgPICT732950341398425488.jpgPICT732686261398425482.jpg

@Geedee, en dan haal ik b.v. van het kaartje Mentha arvensis 'Banana' en Mentha peperita 'chocolate' Bij die Marokaanse munt staat Menta spicata en dat is kuizemunt(ziet er ook zo uit op het kaartje en heeft ook veel weg van Mentha spicata crispa(gewone groene munt) i.p.v. Mentha spicata 'Nana' (ook bekend als Mentha spicata crispa var. Maroccan waarbij het stukje spicata crispa verwijst naar het zijn van een aarmunt soort).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Dus ik heb geen Marokkaanse munt gekocht???..... Raar kaartje dan.....vind het misleidend.

Ik ga die meneer van het tuincentrum maar eens boos aankijken

Gewone munt zocht ik niet en als er Mar. munt op t kaartje staat mag ik er toch zeker vanuit gaan dat ik dát dan koop....niet iedereen kent de Latijnse namen uit zn hoofd.

Hier een foto van mijn munt behorende bij dat twijfelachtige kaartje:

PICT733256211398433545.JPG

De stengels zijn rood gekleurd (kan ook aan Limburgse bodem-ingrediënten liggen??)

PICT733039031398433543.JPG

Trouwens wel een goede waarschuwing voor iedereen die muntsoorten verzameld....let goed op de kaartjes en googel ter plekke de Latijnse naam erbij.

On topic....van deze munt kan ik stekjes maken als dat de moeite waard zou zijn voor iemand, maar ik weet dus geen naam en zeker geen Latijnse....staat al jaren in mn tuintje bij de vijver.

Kan iemand zien welke munt dit is??

PICT733389261398433547.JPGPICT733455971398433549.JPG

Geedee, en ook de anderen: Het is nog veel erger dan zoals jij het je nu voorstelt.

Probeer ik het ietsje anders uit te leggen.

Al die varianten munt die er op de markt zijn komen van een aantal muntsoortjes. Munt-soorten zijn dus in de natuur voorkomende te onderscheiden soortjes. Je hebt bijvoorbeeld de Mentha spicata als soortje en ook een Mentha arvensis ( akkermunt ) als soortje. Dan hebben ze bijvoorbeeld de banaan gemaakt als variant, en die heet dan Mentha arvensis 'banana' . De Banaanmunt behoort dus tot de groep Mentha arvensis.

Zo zijn er munt-varianten die tot de Mentha spicata - groep horen. Ze lijken daar dus op, bloeien anders , kunnen variëren in kleur blad, maat enz. Vooral in geur ook. Maar behoren , ook in uiterlijk tot de groep spicata.

Zo is er ook de groep Mentha rotundifolia. Ook wel op internet de Wolmunt , wollige munt genoemd. In zich een kruisingsproduct van weer 2 andere groepen. Die wollige munt wordt ook wel appelmunt genoemd.

Maar in die groep zitten er nog een heel stel. Bv de Ananasmunt. Jouw foto is dus inderdaad wat Thea zegt een variant uit de groep Mentha rotundifolia ( wollige munt of appelmunt ) maar zou net zo goed de ananasmunt kunnen zijn. Dat is zó niet te zeggen. En er zijn méér opties. Die groep is best groot.

Even terug naar dit Topic. Wie kaneelmunt voor mij heeft ? Héél graag. Kruidnagelmunt ook hoor !

Ik heb nu 24 onderscheiden varianten staan. Eigenlijk méér, maar daarvan ben ik té onzeker of het varianten zijn van hetzelfde. Diverse herkomst en naamgevingen. Moet ik ook weer de bloei afwachten.

Binnenkort maak ik dan maar eens een hele serie goede foto-opnames in de groepen geplaatst enz. ( overigens ook nog steeds geen garantie Erger: helemaal niet zelfs )

Edit : die foto van het linker kaartje, is van een kweker uit Margraten, best een hele goeie ook. Die zal zijn uiterste best doen de juiste naamgeveingen in te zetten. Maar óók dat is niet een 100% garantie. Maar wel een grote hoor !

1 van dé redenen waarom ik munt verzamel, is juist die totale verwarring. Ik mag dat wel. Wil het mijne er van weten. Gebruiken doe ik de munt eigenlijk helemaal niet

Ik blijk hier bonte appelmunt te hebben staan ( zou familie moeten zijn van de bonte banaan dan , is dezelfde fam ( wollige munt )

DSCN573514141398619531.JPG

Het is die zilvergrijze bonte. De goudbonte is de bonte gembermunt. Die maar moeizaam bovenkomt overigens, zoals ook de gewone gembermunt.

Bijna alle munten nu :

DSCN573462601398619602.JPG

Ehmmmm. ja, dacht ik wel Piroska. Ik heb alles met jouw naamkaartje meegegeven. Was een klein potje ( 6,5 cm potje ) met klein plantje. wortels en klein stukje mini blaadjes groen er boven. Behoorlijk gekroesd midden groen blad. Klein nog. Ik schat 20 mini blaadjes. Wel goed geworteld. Was het labeltje weg ?

Van riekie2 heb ik via de post een stekje van de "Zwartebessenmunt" gehad. De enveloppe heeft hier erg lang in een stapel kranten gelegen. Via pb maakte ze mij er op attent dat ze zich afvroeg of dat wel aangekomen was. Hier goed gezocht, en jawel hoor. Die zat dus tussen de oude kranten. Ow jee !

Maar 2 weken tussen bubbeltjes plastic is schijnbaar niet té erg voor een muntje. De wortels waren op zoek gegaan naar voedsel ofzo. Het leeft ! Staat inmiddels opgepot. Blaadjes wel tot snot, maar de wortels leven !

Weet ik absoluut niet wat ik me bij zwartebessenmunt moet voorstellen ( de geur misschien ? ), maar wel erg leuk dus. Gaan we meemaken. Thnx Riekie2 !!

Las net in het topic ' muntsoorten ' in de afdeling ' kruiden ' op ons forum dat ook frambozenmunt bestaat ? Wie dat heeft ? Mag me even contacten !

Ik kocht onlangs een paar verse potjes Marokkaanse munt omdat die in de tuin niet goed leek uit te lopen door massale slakkenvraat. Vreemd is dat beide versies als Marokkaanse munt werden verkocht, maar de ene soort (die er al stond) heeft een gebroebeld blad, de andere een vrij vlak blad met donkere nerven. De smaak is ook anders: de gebroebelde variant is redelijk vol en zoet van smaak, de andere kruidiger en frisser. Ik denk dat de etikettering ergens verkeerd gelopen is en vraag me af welke soorten ik nu heb. Zal morgen eens een paar foto's maken.

@Claudia, je laast gekochte plant kon wel eens mentha spicata zijn n.l. kruizemunt en de andere de Mentha spicata 'Nana' (Marokaanse munt).