kiekenboerinneke Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Ik heb met iemand een discussie gehad over het "nut" van stinkertjes in de moestuin...Hij verklaarde mij dan ook gek dat ik tussen m'n groenten stinkertjes ging planten. Hij zei dat dat thuishoorde in een bloempot, en z'n bompa heeft dat ook nooit gedaan.Hoe kan je dan stinkertjes het beste in je moestuin integreren? Aangezien ze massaal verkocht worden zullen ze toch wel iets van nut hebben? Quote
Bee Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 zouden helpen tegen de aaltjes maar dan wel een specifieke soort Tagetes, niet allemaal.Je moet maar eventjes zoeken op het forum, er bestaan reeds diverse topics over.Ik zet ze tussen mijn tomaten, helpt het niet ( je zou er schijnt veel moeten zetten ) dan ziet het er toch wat mooier uit... edit : het moet dus "Tagetes Patula" zijn Quote
Jan L Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Ik zet hier en daar er ook wat tussen, ook al is het maar om wat bijtjes aan te trekken... Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
Saffraan Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Interessante discussie! Ik heb vandaag een PDF gedownload op de Red de bijen site en daar stond er dat ze helpen tegen blad luizen. Net even opgezocht en blijkt dat ze indirect helpen tegen blad luizen omdat ze zweefvliegen aantrekken. Quote
malouis Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 De stinkertjes helpen tegen aantasting door verschillende soorten vliegen: door de overheersende 'geur' kan de wortel/prei/uien/kool-vlieg zijn plant niet meer goed vinden. Quote
Jan L Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Op voorwaarde dan dat je geen bordjes bij je groenten zet met "wortelen", "uien", "bloemkool" want als de vlieg kan lezen heb je een probleem Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
malouis Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 @Jan L Ooit een vlieg met een leesbril gezien? Quote
nod Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 Ook tagetes erecta helpen tegen grondaaltjes en tussen de tomatenplanten gaan ze bodemmoeheid tegen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
RobO Posted April 29, 2014 Posted April 29, 2014 zouden helpen tegen de aaltjes maar dan wel een specifieke soort Tagetes, niet allemaal.Je moet maar eventjes zoeken op het forum, er bestaan reeds diverse topics over.Ik zet ze tussen mijn tomaten, helpt het niet ( je zou er schijnt veel moeten zetten ) dan ziet het er toch wat mooier uit... edit : het moet dus "Tagetes Patula" zijn ja, dat zijn er heul veul...de gewone oranje werken het best tegen aaltjes maar je moet wel een veldje dik zaaien want de aaltjes moet in de wortel kruipenwe zaaien hier een bedje 5x1 m dat elk jaar opschuift, dus per jaar een aalvrij bedje Quote
Riverdale27 Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Ik zet ze overal waar plaats is Met hun geur brengen ze belagers in de war, maar ze geven ook gewoon een hele hoop kleur aan de tuin. Quote
angela († maart 2025) Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Ze schijnen ook te helpen tegen mieren maar dan moet je er ook een boel zetten.Hier in de omgeving zijn ook bio boeren die ze gebruiken voor aaltjes maar ook voor de bijen.Zij hebben een overeenkomst met een imker zodat de bijen de planten bestuiven maar een voorwaarde is wel dat je dan ook al hoeven je planten niet meer bestoven te worden zorgt voor bloemen voor de bijen. Quote
geertlaurent Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Hmm ik was aan het nadenken over het zaaien van oost-indische kers tegen mijn moestuin afrastering (+-40cm hoog). Maar ik kan misschien beter stinkertjes zaaien omheen de hele moestuin Vorig jaar had ik een "vierkant oranje stinkertjes" gezaaid en daarbinnen al mijn wortelen. Was geen enkele aangetast door ongedierte dus het werkt wel. Quote
kiekenboerinneke Posted May 2, 2014 Author Posted May 2, 2014 Ik heb ze her en der verspreid in m'n kas.... Ik moet nog zien dat ik plaats overhoud voor m'n tabaksplanten.. Quote
Recommended Posts