Jorieke123 Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Ik heb net weer wat rupsjes gezien in de appelbomen. Vorig jaar hebben ze heel wat schade aangericht, dus ik wil er nu snel bij zijn.In 2 appelboomsoorten zitten superkleine groene rupsjes. Ik heb er maar 3 gezien, ze verraden zichzelf door de samengesponnen blaadjes. Die blaadjes heb ik voorzichtig open gepulkt, en de rupsjes fijn gedrukt. Maar ik weet niet waar ze vandaan komen, en of er daar nog meer uit gaan komen. In een andere (goudreinet) appelboom vond ik 2 bruine rupsjes (groter dan de ieniemienie groene rakkers), met een zwart kopje. Die hadden een stel bladeren om een stel bloemknopjes heen gesponnen, en die heb ik ook open gepulkt en de rupsen platgedrukt.Ik neem aan dat spuiten in deze fase nog niet helpt? Omdat ze in gekapseld zijn? Maar ze maken nu al wel wat stuk... help! (begrijp me niet verkeerd, normaal zijn 3 rupsjes in een grote boom echt geen probleem. Maar dit zijn boompjes van 2 a 3 jaar oud, en hebben nu al 2 jaar niet goed kunnen groeien door de rupsen die er toen in grote getalen in zaten) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Bespuiten helpt juist beter nu de plaag nog klein is. Pyrethrum bespuiten. Wel vreemd dat je de bron niet kunt vinden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 18, 2011 Author Share Posted April 18, 2011 mn Pyrethrum plant is nog mini! Dan maar naar de winkel Waar moet ik op letten voor de bron? Je zou zeggen dat ze inderdaad vanaf 1 plek uitkomen en zich verspreiden. Maar het zijn meerdere kleine 'nestjes'. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Volgens mij komen ze vanaf de grond omhoog gekropen, ik zou de grond rondom je boompjes even goed bewerken mischien vindt je daar ook wel een rups of wat. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Ik heb nog niks gevonden hier, gelukkkiiggg! Ga zo wééér even grondige controle uitvoeren.. als ik wat vind gaan ze er aan Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Ben geneigd te denken dat het probleem toch innerlijk ligt: je boom kan op de 1 of andere manier niet voldoende mineralen etc. opnemen. Dat kan betekenen dat er nog niet genoeg voedsel in de bodem zit, of dat het bodemleven te miniem is en daardoor niet voor voldoende voedsel kan zorgen. Zitten er veel wormen etc. rondom je boom (ter indicatie)? De boom van mijn buren heeft elk jaar precies hetzelfde probleem (heeft altijd in kale droge klei gestaan, waar ik moest zoeken naar de wormen), dus ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als ik die kan meten, en dan vergelijken met de mijne. Mijn 3 bomen staan op 5 meter van de boom van de buren, maar worden met rust gelaten. Wel hebben ze last van luis, dus ze zijn nog niet echt gezond, maar ben benieuwd of er een verschil te meten is. Ik zal het hier plaatsen, wanneer het op prijs gesteld wordt Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 18, 2011 Author Share Posted April 18, 2011 Het STIKT hier van de wormen, engerlingen, mollen en ander bodem gespuis. De appelbomen staan niet bij elkaar in de buurt, wel staan er andere bomen tussenin. Die hebben nergens last van (zelfde veld, zelfde begroeing onder de boom, zelfde bewerking) Dat het er nu stukken minder zijn (of ze moeten nog komen ) kan komen door de kippen. Als deze kruipers inderdaad van onderaf komen, dan hebben de kippen ze dit jaar grotendeels opgegeten denk ik. Die lopen onder de bomen namelijk, en vorig jaar waren ze nog niet met zoveel). Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Ik heb nog niets gespoten, loop elke dag even een rondje om de boom en pluk er de samengesponnen blaadjes uit. Die voer ik dan aan ons zwarte varken dat netjes naast me staat te wachten. Elke keer gaat die bek open, en stop ik er een paar blaadjes plus rupsen in. Heb er net weer 10 verwijderd denk ik. De plaag valt dus nog mee (tot nu toe) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Als je dat bijhoud elke dag kan dat net zo goed, dan vindt ik het zwarte varken alweer weer leuker nu hij een kunsje kan Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Ze pakt de blaadjes ook zeer zacht aan. Normaal moet je oppassen, anders ben je je hand kwijt Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Je moet haar een poot leren geven, dan kan je straks haar voor vet veel geld aan circus verkopen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Hihi, ze kan al 'zit' en 'ontzettend boos zijn omdat ze nog niet bij de voerbak kan en dus overal tegenaan beuken en rammen' Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 1 rups gevonden, wel in de grond.. en een paar aangevroten blaadjes, verder nog niks zichtbaar. Controleer nu 2x per dag dood zullen ze Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Nog nergens last van. Ik heb tot nu toe 2 zieke bomen geconstateerd in mijn fruittuin. Dus dat valt heel erg mee. Éen doyenne du comice met perenpokziekte (wat een verassing toch xD), en een perzik met krulziekte (eigenlijk nog minder een verassing). Ik ga het niet bestrijden, alleen beetje plukken. Dat is voorlopig prima. De ziekten vallen heel erg mee. Maar het moet nu niet gaan regenen, dan schiet de meeldauw gegarandeerd overal in. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Vind de natuurlijke vijand Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 . De ziekten vallen heel erg mee. Maar het moet nu niet gaan regenen, dan schiet de meeldauw gegarandeerd overal in.Hoezo dan? Bomen hebben toch regen nodig waarom zou dat dan automatisch voor meeldauw zorgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 geef je ze ook water Frank?? Zijn toch nieuw dit jaar?? 1é jaar kunnen ze toch nog slecht tegen droogte??? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 geef je ze ook water Frank?? Zijn toch nieuw dit jaar?? 1é jaar kunnen ze toch nog slecht tegen droogte???Nee, maar particulieren moeten dit wel doen. Wij zijn van die patsers die denken het niet nodig te hebben om water te geven in de volle grond, en tot nu toe gaat het prima Bomen hebben inderdaad water nodig, maar veel warmte + luchtvochtigheid helpt meeldauw nogal. Dus ik ga eind deze week de druiven in de gaten houden. Anders snel preventief behandelen. Maar denk dat het niet nodig gaat zijn. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Met wat behandelen jullie het dan?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Nog met niets. Als er meeldauw in komt roep ik m'n pa er even bij Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
KimO Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Hoi Ik heb ze ook in mijn appelboom sinds vorig jaar. Vorig jaar geen appel meer over. Nu heb ik zitten googlen en wat ook erg goed helpt.. koop goedkope citroenafwasmiddel, doe die in een oude spuitfles. Half water en half citroenafwasmiddel. Spuit die erop en de rupsen gaan dood voor je ogen... is ook niet schadelijk voor andere bomen en planten. Wel moet je opletten dat je er niet onder staat.. er komt nl een vieze bruine vocht af. Maar de rupsen gaan dood en de appelboom heeft de kans om door te groeien. Alleen vind ik het jammer, dat ze dit jaar weer terug zijn.. daar heb ik helaas nog geen oplossing voor. Suc-6! Groeten Kim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts