Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen in de appelbomen

Jorieke123

Recommended Posts

Ik heb net weer wat rupsjes gezien in de appelbomen. Vorig jaar hebben ze heel wat schade aangericht, dus ik wil er nu snel bij zijn.

In 2 appelboomsoorten zitten superkleine groene rupsjes. Ik heb er maar 3 gezien, ze verraden zichzelf door de samengesponnen blaadjes.

Die blaadjes heb ik voorzichtig open gepulkt, en de rupsjes fijn gedrukt. Maar ik weet niet waar ze vandaan komen, en of er daar nog meer uit gaan komen.

In een andere (goudreinet) appelboom vond ik 2 bruine rupsjes (groter dan de ieniemienie groene rakkers), met een zwart kopje. Die hadden een stel bladeren om een stel bloemknopjes heen gesponnen, en die heb ik ook open gepulkt en de rupsen platgedrukt.

Ik neem aan dat spuiten in deze fase nog niet helpt? Omdat ze in gekapseld zijn? Maar ze maken nu al wel wat stuk... help!

(begrijp me niet verkeerd, normaal zijn 3 rupsjes in een grote boom echt geen probleem. Maar dit zijn boompjes van 2 a 3 jaar oud, en hebben nu al 2 jaar niet goed kunnen groeien door de rupsen die er toen in grote getalen in zaten)

Ben geneigd te denken dat het probleem toch innerlijk ligt: je boom kan op de 1 of andere manier niet voldoende mineralen etc. opnemen. Dat kan betekenen dat er nog niet genoeg voedsel in de bodem zit, of dat het bodemleven te miniem is en daardoor niet voor voldoende voedsel kan zorgen. Zitten er veel wormen etc. rondom je boom (ter indicatie)?

De boom van mijn buren heeft elk jaar precies hetzelfde probleem (heeft altijd in kale droge klei gestaan, waar ik moest zoeken naar de wormen), dus ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als ik die kan meten, en dan vergelijken met de mijne. Mijn 3 bomen staan op 5 meter van de boom van de buren, maar worden met rust gelaten. Wel hebben ze last van luis, dus ze zijn nog niet echt gezond, maar ben benieuwd of er een verschil te meten is. Ik zal het hier plaatsen, wanneer het op prijs gesteld wordt

Comprehend and copy Nature

Het STIKT hier van de wormen, engerlingen, mollen en ander bodem gespuis. De appelbomen staan niet bij elkaar in de buurt, wel staan er andere bomen tussenin. Die hebben nergens last van (zelfde veld, zelfde begroeing onder de boom, zelfde bewerking)

Dat het er nu stukken minder zijn (of ze moeten nog komen ) kan komen door de kippen. Als deze kruipers inderdaad van onderaf komen, dan hebben de kippen ze dit jaar grotendeels opgegeten denk ik. Die lopen onder de bomen namelijk, en vorig jaar waren ze nog niet met zoveel).

Ik heb nog niets gespoten, loop elke dag even een rondje om de boom en pluk er de samengesponnen blaadjes uit. Die voer ik dan aan ons zwarte varken dat netjes naast me staat te wachten. Elke keer gaat die bek open, en stop ik er een paar blaadjes plus rupsen in. Heb er net weer 10 verwijderd denk ik. De plaag valt dus nog mee (tot nu toe)

Nog nergens last van. Ik heb tot nu toe 2 zieke bomen geconstateerd in mijn fruittuin. Dus dat valt heel erg mee. Éen doyenne du comice met perenpokziekte (wat een verassing toch xD), en een perzik met krulziekte (eigenlijk nog minder een verassing). Ik ga het niet bestrijden, alleen beetje plukken. Dat is voorlopig prima. De ziekten vallen heel erg mee. Maar het moet nu niet gaan regenen, dan schiet de meeldauw gegarandeerd overal in.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

geef je ze ook water Frank?? Zijn toch nieuw dit jaar?? 1é jaar kunnen ze toch nog slecht tegen droogte???

Nee, maar particulieren moeten dit wel doen. Wij zijn van die patsers die denken het niet nodig te hebben om water te geven in de volle grond, en tot nu toe gaat het prima

Bomen hebben inderdaad water nodig, maar veel warmte + luchtvochtigheid helpt meeldauw nogal. Dus ik ga eind deze week de druiven in de gaten houden. Anders snel preventief behandelen. Maar denk dat het niet nodig gaat zijn.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

• 4 weeks later...

Hoi Ik heb ze ook in mijn appelboom sinds vorig jaar. Vorig jaar geen appel meer over.

Nu heb ik zitten googlen en wat ook erg goed helpt.. koop goedkope citroenafwasmiddel, doe die in een oude spuitfles. Half water en half citroenafwasmiddel.

Spuit die erop en de rupsen gaan dood voor je ogen... is ook niet schadelijk voor andere bomen en planten.

Wel moet je opletten dat je er niet onder staat.. er komt nl een vieze bruine vocht af. Maar de rupsen gaan dood en de appelboom heeft de kans om door te groeien.

Alleen vind ik het jammer, dat ze dit jaar weer terug zijn.. daar heb ik helaas nog geen oplossing voor.

Suc-6!

Groeten Kim