Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wie van jullie heeft er nestkastjes voor vogels ophangen en zijn die ook bewoond??

Hier zijn de koolmezen weer terug voor de 6e keer op rij .

Ik heb het kasje zelf een keer in elkaar geknutseld. (vrij eenvoudig te doen trouwens en zo ziet het er ook uit maar dat vinden de bewoners volgens mij helemaal niet erg )

De bovenkant kan als een klepdeksel m.b.v. een scharniertje open zodat mijn nieuwsgierigheid en mijn fotoverslaving bevredigd worden. De opening hangt naar het noord-westen maar wel beschut....er staat nog een schutting en een huis voor die windrichting.

PICT7338aa95251399020639.jpg

Elk jaar is het nestkastje bewoond en ik las op wikipedia dat koolmeesjes terugkomen naar hun nest van vorige keer of dat een van de jongen kijkt of het nestje nog vrij is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolmees

Ze helpen enorm met het opeten van insecten en rupsen en daarom vind ik dat ze best een plekje in het nutsdierenhoofdstuk verdienen, hoewel ze ook wel aan je fruitbomen zitten .

Ik tel dit jaar 7 snaveltjes Pa en ma koolmees hebben het er maar druk mee!

26 april 2014:

PICT7336a39311399020638.jpg

2 mei 2014:

PICT7413a42701399020640.jpg

Vorig jaar hadden ze er 6

21 mei 2013: (het kasje hangt nu een klein stukje verderop dus)

PICT5639a46261399021445.jpgPICT563777141399021441.JPG

Geplaatst:

Wauw, mooie foto's!

Ik wist niet dat ze eerst zo rood zijn, heel leuk om te zien.

Ik ben wel benieuwd: je kastje hangt scheef, is dat met een reden?

Hier hangt sinds 2 jaar een kastje aan het huis, ook op het noordwesten.

Ernaast staat een wilg, waar meestal wel koolmezen in zitten.

Ik hoopte op een nestje nu ze de plek wel kennen en al vaak in en uit gevlogen zijn, maar helaas, en waar dat nou aan ligt?

Ik denk erover om het om de hoek te hangen, waar het ochtendzon krijgt.

Geplaatst:

In mijn moestuin hangt een nestkastje en daarin zit ook een nestje koolmeesjes.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb thuis nestkastjes hangen maar de vogels nemen liever onze heg.

En op de moestuin hangt er maar 1 die heb ik vorig jaar opgehangen maar ik weet eigenlijk niet of hij bewoond word. Ik heb hem namelijk nogal hoog in de boom gehangen en die boom staat achter mijn schuur dus daar kijk ik eigenlijk niet zo in.

Er vliegen wel veel verschillende vogels af en aan maar of ze er wonen??

Geplaatst:

verstoor je door het klepje te openen en foto's te maken de vogels niet teveel?

hier een mussennest onder de dakrand maar dat is onmogelijk om er foto's van te maken.

planning is om onder de dakrand een mussenflat met camera op te hangen. zoals bijvoorbeeld deze: http://webcam.geheimezender.nl/

Geplaatst:

Hier ook koolmeesjes, het zijn er 8.

De ouders blijven in en uit vliegen, ze hebben het erg druk!

Ik denk dat ze volgende week wel uitvliegen, zal iig niet lang meer duren.

Ik heb foto's op mijn fb staan, kan ze nu helaas niet hierop zetten.

Geplaatst:
  • Auteur

Loes, ik sta op de uitkijk en als beide ouders op wormenjacht gaan, maak ik snel die foto; klep is hooguit 5 secondes open. Zo'n mussenflat lijkt me ook gaaf....hier willen de mussen alleen in de hagen nestelen.

Kassiopei , dat rode zijn hun naakte lijfjes; ziet er inderdaad rood uit dat naakte vogelvlees Is het gat in je kasje trouwens 32 mm? Dat willen koolmezen graag namelijk, las ik. En ik maak het ook altijd schoon op het eind van de zomer.....ze bouwen elk jaar een vers nest en hebben ook vaak nog een 2e leg erin.

Heeft er ook wel eens iemand een uilenkast bewoond gehad trouwens? Ik heb er 20 jaar een gehad maar er nestelden wel andere vogels in maar nooit een uiltje.

Geplaatst:

Prachtige foto's, maar laat ze nu maar lekker met rust. Al zijn we gek op foto's, denk dat we dit soort foto's wel kunnen missen.

Wat zijn het er veel, benieuwd hoeveel uitvliegen.

Geplaatst:
  • Auteur

Vorig jaar zijn ze allemaal uitgevlogen 11 in totaal ( hadden 2 nestjes gemaakt achter elkaar). Ik moet ze wel goed in de gaten houden want zodra de vlieglessen beginnen, krijgen de katten een belletje om.

En wees gerust, ik weet wat ik doe als ik die foto's maak

Geplaatst:

Precies. Af en toe een fotootje maken kan geen kwaad als je weet wat je doet

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

twee koolmeeshuisjes, van de vogelbescherming, alleen bewoond door een hommelnest vorig jaar...

Geplaatst:

Kassiopei , dat rode zijn hun naakte lijfjes; ziet er inderdaad rood uit dat naakte vogelvlees

Is het gat in je kasje trouwens 32 mm? Dat willen koolmezen graag namelijk, las ik. En ik maak het ook altijd schoon op het eind van de zomer.....ze bouwen elk jaar een vers nest en hebben ook vaak nog een 2e leg erin.

Ja, ik zag het, heel leuk om zo eens te zien!

De maat klopt wel en ik heb vanmiddag eens gekeken wat erin zat, alleen wat veertjes en wat bloesems van de krulwilg. Is misschien alleen een schuil- of slaapplek geweest.

Geplaatst:

Ik heb voor ons moestuin complexe 4 huisjes gemaakt. Van de 4 huisjes zijn er 3 bewoont. 1 kuifpimpel mees. En in de anderen de mees. Ik ben trost dat ze bewoont zij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic