Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vlekken op tomatenbladeren

Recommended Posts

Op mijn jonge tomatenplantjes zitten bij een paar plantjes wat vreemde plekken op de onderste bladeren.

Hieronder heb ik een paar foto's van de bladeren, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.

2014050412381292871399231622.jpg2014050412381617711399231627.jpg2014050412382140381399231633.jpg

Weten jullie of dit een ziekte is, of dat dit komt door bijv. de kou? Ze staan sinds ongeveer 1 week in de koude kas.

Ik heb de bladeren er nu maar voor de zekerheid af gehaald.

Mijn plant heeft iets vergelijkbaars, gekomen toen ik ze vanuit de huiskamer zo de kas in heb gezet waar ze ineens geconfronteerd worden met temperatuursverschillen en vooral ook veel zonlicht.

De aantasting zit op de bladeren die al binnenshuis gevormd zijn.

De nieuwe bladeren die in de kas gegroeid zijn hebben hier geen last van. Ik haal deze bladeren eraf en houd dan alleen gezonde bladeren over. Raken deze ook aangetast moet je bang gaan zijn voor ziektes, maar tot die tijd geen stress

Mijn ananaskers heeft dat elk jaar na het uitplanten. Ik vermoed stress door uitplanten en temperatuurverschil met de warmere en meer beschutte koude bak. Maar de nieuwe blaadjes hebben daar dan geen last meer van.