Jump to content

Tomaten verkleuring

jensvdh

Recommended Posts

Allen

Ik heb sinds dit jaar een serre en heb hier een aantal tomaten planten in staan. De meeste doen het goed maar 2 planten vertonen plekken.

Ik weet dat hier redelijk veel informatie over te vinden is. Eigenlijk is dat mijn probleem. Het zou volgens mij van alles kunnen zijn.

Hieronder 2 foto's van het probleem.

image74611398508066.jpg

image41431398508068.jpg

Weten jullie waaraan dit kan liggen?

Deze zijn serieus! Ik zou ze meteen opruimen, zelf, en vervangen door andere planten. (Je kunt eventueel nog tomaten zaaien als je vrij vroege soorten kiest!).

Zou het kunnen dat je ze hebt besproeid of water gegeven over de bladeren? Ziet er in ieder geval uit als een schimmel en mogelijk zelfs fytoftora en dan is het besmettelijk naar de rest van je tomaten. Heb je al ervaring met het telen van tomaten? Dat vraag ik om in te kunnen schatten, hoe ik/we je het beste verder kunnen adviseren.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hey weknow.

Bedankt voor je reactie. Er zou iets van water op de bladeren kunnen gekomen zijn. Ik geef namelijk water met flessen in de grond maar vul deze met de gieter.

Als het vanwege water is, moet ik ze dan ook verwijderen?

Ze hebben ook een keer warm gestaan en hierdoor hebben de bladeren op de grond gelegen (hangende tak zeg maar).

Kan het hier aan liggen?

Ik heb vorig jaar een 3 tal tomaten planten gehad in een plastic folie kasje (zo een op buizen), en hier heb ik geen problemen mee gehad.

Wat ook opvalt is dat ik dit enkel heb met de planten die ik het vroegst in de kas gezet heb. Het heeft sindsdien nog één maal rond het vriespunt gezeten, kan het daar aan liggen?

Beetje rommelige uitleg hierboven, ik hoop dat alles duidelijk is?

Met vriendelijke groeten

Jens

Dat laatste lijkt mij niet nee. Velen hebben al tomaten in de koude kas gehad de laatste maand, ook met die koude nachten. Koude geeft andere symptomen ( paarsverkleuring soms geel )

Dit ziet er inderdaad nogal serieus uit , ben ik helemaal met weknow eens. Ik denk dus ook al aan phytophthora. Het vroege begin er van. Staan de tomaten in de grond waar ook vorig jaar de tomaten stonden ? Of heb je de kas aangevuld met compost waar de planten in zaten ? oid ?

Het is echt héél vroeg voor phytophthora. Maja. Zo'n gek jaar hebben we ook nog nooit gehad ( ik ben al wat ouder )

Als het vanwege water is, moet ik ze dan ook verwijderen?

Fytoftora (of een ander schimmel) komt precies van vocht + warmte. In je kasje is het overdag heet, waarschijnlijk geen wind om de bladeren snel te laten drogen en als er dan water op de bladeren blijft staan (of wellicht omdat de bladeren op de natte of vochtige grond kwamen?) dan kan zo een aantasting toeslaan. Inderdaad erg vroeg....maar het kan. En schimmels zijn erg besmettelijk naar andere planten. Vandaar het advies: beter snel opruimen.

edit: Ik kan een grapje even niet laten, vanwege Bit. Ben het met zijn reactie helemaal eens Maar ik ben dan ook nog een beetje ouder

Je kan wat van de aangetaste bladeren in een plastic zakje doen en dan afsluiten en kijken wat er gebeurt... Dan weet je straks of het inderdaad Phytophthora was of niet en je moet blijven opletten of op zoek moet naar een andere oorzaak.

Zijn alleen de onderste bladeren zo of de hele plant? (Foto met overzicht van de plant & planten misschien?)Het ziet er niet te best uit.

Heb je wat gesteentemeel? Dat zou je het licht over de planten kunnen stuiven. Onderste blad weghalen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zoals je al zegt, het kan van alles zijn. Ik denk niet direct aan een schimmel maar in deze periode eerder aan schade door koude/temperatuurschommelingen of een voedingstekort (opname minder door temperatuur).

Ik heb deze morgen de zieke bladeren weg geknipt. Ik denk dat ik de 2 planten vandaag nog ga verwijderen. Maar ik vermoed dat het al te laat is. Ik zie nu plekken bij alle tomaten.

2 foto's met overzicht.

image65831398584623.jpg

image27371398584625.jpg

Foto's van de overige planten.

image95021398584626.jpg

image56821398584637.jpg

image20961398584638.jpg

image74391398584661.jpg

Ik merk ook een verkleuring op mijn paprika's en pepers.

image94521398584662.jpg

Wat is nu het beste plan van aanpak om nog een seizoen te hebben. Of is mijn seizoen verloren?

Help!

Geen paniek! Ik denk echt niet aan een schimmel of ziekte als oorzaak. Zoals hierboven vermeld zie je dit in deze periode van het jaar wel vaker. Koude is een oorzaak van de bladproblemen zowel als hoofdoorzaak als onderliggende oorzaak. Die laatste doordat de plant bij lagere temperaturen bepaalde voedingstoffen op kan nemen. Bijmesten is dus niet nodig, komt vanzelf goed.

Dat de paprika dezelfde symptomen vertoont ondersteunt dit vermoeden. De meeste ziektes die tomaten aantasten kunnen niet direct paprika's aantasten.

Ik vind dit wel degelijk serieus en het lijkt me niet de tekenen van koude of verbranding oid.

Weet ik wel dat koude niet alleen of altijd rood-paars verkleuring geeft ( bij mij wél , maar dat zijn mijn soortjes die ik heb ), maar ook geel of zelfs wit-geel.

Maar hier zie ik circulaire gele met bruin / grijsbruine. En dat is toch wel degelijk ernstiger. Niet zéker ( dat durf ik niet te beweren ), maar toch wel wijzend op schimmel.

Ben het dus niet met Jorg eens, maar dat mag wel toch ?

Neig naar het geen paniek van Jorg. Als het phytophtora is, dan is er weinig kans op redding: alle planten vertonen immers hetzelfde patroon. Beter laten staan dus en kijken wat er gebeurt. Mochten ze de komende dagen inderdaad veel slechter worden, dan zul je ze alsnog moeten verwijderen. Maar je hebt net zo goed kans dat er iets anders aan de hand is waar ze overheen groeien. Ventilatie blijft wel erg belangrijk in de kas, in ieder geval overdag met deze mooie dagen. Nog een tip: geef de planten 's ochtends water en niet 's avonds. Minder risico dat het vocht neerslaat op de planten. Ik zou dus nog even geen rigoreuze maatregelen nemen...

Het lijkt nu ook erger te worden op de andere planten.

Als ik ze nu weg haal kan ik dan dit jaar nog nieuw plantgoed op dezelfde plaats zetten of zou dit nu ook al in de grond zitten?

Ik heb namelijk maar een klein kasje wat vooral bedoeld is om tomaten te telen. (2.5 m 1.96 m).

Vruchtwisseling waarbij de tomaten 1 maal om de vier jaar op dezelfde plaats komen is hierin ook niet haalbaar tenzij ik elk jaar 1 a 2 planten zet.

Kan de oorzaak zijn dat ik water geef met omgekeerde cola en water flessen?

Hier blijft namelijk steeds water instaan.

Is teelt in potten een goed alternatief voor deze situatie?

Veel vragen maar zo voel ik me ook, veel vragen en veel twijfel.

Mvg

Jens

Je kan wat van de aangetaste bladeren in een plastic zakje doen en dan afsluiten en kijken wat er gebeurt... Dan weet je straks of het inderdaad Phytophthora was of niet en je moet blijven opletten of op zoek moet naar een andere oorzaak.

Erny, wat bedoel je net met schimmeltest. Hoe zou ik dan kunnen zien of het werkelijk een schimmel is?

Ik heb ook een paprika die er zo uitziet.

Uw tomaten zien er wel schimmelig uit.

Verlucht je je kas?

Door het schoorsteeneffect kan je je kas veel sneller droog maken waardoor schimmels normaal minder kans hebben.

Verluchten is zeer belangrijk in je kas.

Vorig jaar had ik eind oktober zware fytoftora bij al de tomaten die nog in de kas stonden.

Dit jaar staan ze op dezelfde plaats.

Fytoftora zit sowieso in je grond, het hangt van het weer en de sterkte van je planten af of fytoftora doorbreekt of niet.

Edited by Guest

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Oei het koude/paarse stond al op blad 2 (bericht even ge-edit)

"zien de bladeren onderaan paars of is de steel voor de eerste kwart van de plant paars? In dat geval was het toch de koude en "doven" die bladeren nu uit door hun groene cellen uit het blad te halen en geel te worden alvorens af te sterven. In dat geval zit er hopelijk al nieuw groen blad zonder paarse onderkleur klaar. Hier had ik exact dat probleem na 1 koude nacht een tijdje terug. Paars werd geel van zodra de temperatuur sreeg of van zodra ze even naar buiten mochten om af te harden. Afhankelijk van de grote komt dat wel weer goed of niet."

Kan ook iets anders zijn maar schimmel lijkt mij enorm vroeg. Beter paars van de kou dan rot van de schimmel. Maar watvtast die paprika dan aan? Ik dacht dat die erg resistent waren.

Is teelt in potten een goed alternatief voor deze situatie?

Sowieso op termijn. Zie onder andere deze link:https://www.moestuinforum.nl/kurkwortel-in-tomatenkas-hoe-diep-moeten-de-potten-zijn-t7475.html

Maar ik vind je 2e reeks foto's er minder slecht uitzien.

Moeilijk om je te adviseren, omdat er verschillende inschattingen zijn van de situatie, wat het is en wat de oorzaak kan zijn. 2 planten opruimen/vervangen is iets anders dan alles...nu het seizoen nog moet beginnen.

Als je de mogelijkheid hebt om een deel in potten over te zetten, is dat ook een zekere risicospreiding. Geeft je verder vergelijking over of er iets ernstigs aan de hand is en wat dat dan is.....

Verder proberen planten goed te verzorgen, waarvoor wat tips gegeven zijn.

Wat voor tomaten geldt, geldt niet automatisch voor paprika's. Die laatste hebben meer warmte nodig om te floreren en kunnen wat beter tegen natte bladeren en hebben eerder last van andere aantastingen dan tomaten.

Ook zou je over een aantal weken misschien wat geschikte, vroege soorten, tomaten kunnen afharden en buiten planten.

Niet leuk voor je plannen! Sterkte! Ik duim voor je!

Als het een gebrek is, kun je dat meestal vrij snel oplossen. Nou ja snel, kan een paar dagen duren. Maar bladvoeding kunnen ze vrij vlot veel herstellen.

De plant die ik op een van je foto's in achterin, in een emmer zie staan, heeft wel verdacht gele blaadjes onderin.

Hier: http://5e.plantphys.net/article.php?ch=3&id=289

en hier: http://www.haifa-group.com/knowledge_center/crop_guides/tomato/plant_nutrition/nutrient_deficiency_symptoms/

Magnesium en chloride, kun je vrij makkelijk uitsluiten met behulp van bitterzout dan wel, een snufje gewoon zout.

De meer sporenelementen-achtige voedingsstoffen, weet ik zo snel niet, misschien voor de zekerheid een beetje lavameel, of andere gesteentemeel? Wat klei, zoals bentoniet kan waarschijnlijk ook geen kwaad, dat trekt veel voedingsstoffen aan, en maakt ze makkelijk opneembaar voor de plantenwortels.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Jorg verteld ergens in een aardappeltopic het volgende over de test:

... Mocht je het helemaal zeker willen weten, een eenvoudige test om phytophthora vast te stellen is: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd.

Heb dezelfde verschijnselen meestal ook wel bij planten die naar buiten gaan en niet goed afgehard zijn. Volgens mij komt het door te grote temperatuursverschillen, tussen overdag en s´nachts, zeker in dit jaargetijde. Dan worden vaak de onderste bladeren ietwat geel. Geen schrik: Met een paar mooie dagen (ook 's nachts warm!) zul je zien dat ze vanzelf omhoog schieten. Dit is zeker geen Phytophthora hoor, daar ben ik wel zeker van.

Ik trek in ieder geval mijn eerdere bezorgde reactie terug. Dat mag toch wel, hoop ik ?

Mijn serie laatst gezaaide ( nog 15-20 cm grote planten nu ) hebben ook op de onderste bladeren dergelijke kleuren. Het hele pallet. Heb ze in de koude kas staan, iets te lang in een te klein maatje potje, soms es te droog, soms es te nat. Na die koude zag het er eender uit. Ze groeien er nu ( verpot ) overigens vlot doorheen. De onderste bladeren gaan er toch vanaf als ze weer een maatje groter worden omgepot.

Op de noordelijke moestuin-middag afgelopen zondag, het er nog met een paar mensen over gehad. De gewisselde plantjes daar hadden het overigens ook. Het is ook gewoon té vroeg voor de gevreesde ziekte.