aalterse-willy Geplaatst: 5 mei 2013 Geplaatst: 5 mei 2013 Even een vraagje als het mag.Betreft niet direct die druppelaars maar toch.Ik heb dus twee 1000 litervaten staan achter de nieuwe serre, die staan op een klein verhoogje, 30cm ongeveer en er is dus enkel het hoogteverschil om voor druk te zorgen,er is geen pomp.Tot daar, maar nu heb ik die zweetdarmen van Gardena gezien in een paar winkels, wel duur vind ik maar als ze goed zouden werken dan zou ik het wel overwegen om er een te kopen.Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dat zonder de waterdruk van rond de vier bar???? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RobO Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 volgens mij niet, tenzij je de tonnen op 40 meter hoogte zet ( 10 m komt overeen met 1 bar waterdruk) Quote
Limoncello Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 Willy, hang een PE slang met capilairen aan uw vat en je hebt hetzelfde als die zweetdarm. Genoeg druk hiervoor en je kan er tientallen meters mee voort Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
aalterse-willy Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 Willy, hang een PE slang met capilairen aan uw vat en je hebt hetzelfde als die zweetdarm. Genoeg druk hiervoor en je kan er tientallen meters mee voort Hier ben ik efkes niet mee hoor, Limocello, mag ik een beetje meer uitleg over dit systeem?Welke slang precies en waar haal ik dan die capilairen?Thanks. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Limoncello Geplaatst: 6 mei 2013 Geplaatst: 6 mei 2013 Willy, waarschijnlijk nog niet goed wakker maar voor de uitleg ben je op het juiste topic -> druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html Op de eerste pagina zie je hoe het er moet utizien. Dit kan je ook perfect doen in je serre als alles op de grond ligt. Als je planten hoger hebt staan moet je vat ook hoger staan.Hetgeen je nodig hebt kan je uitmaken uit de eerste pagina's. Winkels worden ook vernoemd maar rond Aalter weet ik niet direct waar je erom kan... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
spike Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 Ja wet van communicerende vaten! Bij aardbeien in bakken op een stellage, op een goede pluk hoogte +/- 130cmBetekent dit toch dat je waterbak ook op +/- 150 cm hoog moet staan. Hoe plaatsen jullie je ibc container /vloeistofcontainer op die hoogte? Eigenlijk wil ik ook wat andere planten water geven na de aardbeien krijgen deze door dat hoogte verschil niet meer water??Als ik ze op de zelfde druppel leiding zet? Quote
Jorg Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 Klopt, je zit met de hoogte van de stellingen. Voor de aardbeienstellingen heb ik de ton op gelijke hoogte op 4 palen (+ dwarsbalkjes) en een restje hardouten plank gezet. Onderstaand twee (oude) foto's van de ton voor de aardbeienstellingen:Ton staat links op de foto. Quote
jakob Geplaatst: 23 juli 2013 Geplaatst: 23 juli 2013 Heeft er iemand ervaring met een druppelaar die ingegraven is? Ik denk aan 20 centimeter diep een polyethyleen slang met gaatjes die slang wou ik dus aansluiten op een IBC waar de Waterpomp bovenstaat, zolang er water in de IBC zit zal het water via de slang naar de Tuin gaan. Zeker bij droog weer zal het een uitkomst zijn. Denk ook dat ik de Slang waar de gaatjes in zitten van 2 m/m af ga sluiten met een doek om insmeren te voorkomen. Dus Moestuin liefhebbers wie heeft ervaring? Quote
miranda80 Geplaatst: 6 februari 2015 Geplaatst: 6 februari 2015 Ik wil graag mijn moestuin water geven met m.b.v. 2 watertonnen en druppelslangen. Ik heb hier een schema voor gemaakt.Heb ik dit goed uitgedacht of kan dit niet op deze manier/ betere manier? groeten, Miranda Quote
Jorg Geplaatst: 6 februari 2015 Geplaatst: 6 februari 2015 Ik denk dat het wel goed moet komen. Mogelijk heb je er al bij stil gestaan maar je moet je wel afvragen of het nodig/wenselijk is dat bepaalde gewassen (dagelijks) water krijgen. Ik zou er dus zeker kraantjes tussen plaatsen, na het t-stuk, om elk bed eventueel individueel af te kunnen sluiten. Quote
Cicero146 Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 Kan ik op dat systeem regelbare druppelaars zetten? Zodat ik het systeem continu open kan laten staan. Dat ik me er weinig zorgen over hoef te maken. Ik denk ook om een systeem in elkaar te knutselen, maar ofwel met een timer (zonder stroom, als dat kan), ofwel met regelbare druppelaars. Is dit eigenlijk wel goed af te stellen, gezien de druk op het water afneemt naarmate de ton inhoud verliest. Groeten Quote
RobO Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 kan, die zwarte hebben een deksel dat je kunt draaiende druk neemt wel wat af maar niet zoveel als je de ton op 2 m hoogte zet en hij vrij breed is; onze ton staat op 60 cm hoogte, gaat prima Quote
Cicero146 Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 en dit systeem kan ik 24/7 open laten staan, of moet ik die ook vaak afluiten? Onze tonnen staan op 50/60cm hoog denk ik. Zijn er overgangsstukken om van een kraan met gardena koppeling naar dat kleiner darmpje? Ik heb geen zin om een extra gat te maken in mijn ton. Thanks! Quote
druivelaar15 Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 In mijn serre staat exact hetzelfde systeem als op de foto van RobO. Ik hebben wel een klein gaatje gemaakt onderaan de ton en daarop een kopeling gezet. De druppelaars kan je op '0' zetten, dan stoppen ze met druppelen of je kan het darmpje losmaken van de ton. Quote moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit
Cicero146 Geplaatst: 15 maart 2015 Geplaatst: 15 maart 2015 Kan ik overgaan van een Gardena naar het buisje van het systeem? Ik zou een gardena leggen van de ton, tot in de tuin. Iemand die weet of dit kan, en hoe? Groetjes Quote
Cicero146 Geplaatst: 25 maart 2015 Geplaatst: 25 maart 2015 Wie kan me helpen. Ik vind dit een fantastisch systeem!!! Ik leg het even uit: Ik heb Een serre waar ik een 26 tal planten zal zetten. Ik heb aan de achterzijde van de serre 2 regentonnen gaan. Hierop staat een kraan met een gardena aansluiting.Nu zou ik jullie systeem zoals in dit topic beschreven willen plaatsen .Ik wil ook een timer gebruiken. Wat moet ik allemaal kopen. Liefst een zo volledig mogelijke lijst (lengte van de darmpjes kan ikzelf wel bepalen). Dit zou me echt ENORM helpen. Anders moet ik een kant en klaar systeem kopen, en dat doe ik liever niet. Ik ben geen knutselaar, maar ik wil het wel worden Alvast bedankt allemaal!!! Quote
AshaiRey Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Een paar pagina's terug is het antwoord al gegeven.Kijk hier eens naar http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/2295 Quote Groetjes,Bram
Cicero146 Geplaatst: 26 maart 2015 Geplaatst: 26 maart 2015 Daar vind ik niet hoe ik kan overgaan van een gardena naar zo een dunner darmpje, dat is essentieel voor mijn installatie. Groeten Quote
Akinom Geplaatst: 3 mei 2015 Geplaatst: 3 mei 2015 Hallo Jorg,mooi de ton bij de aardbeistelling. Ik wil ook graag zo iets plaatsen, maar heb je al een makkelijke manier gevonden om de ton bij te vullen? ik heb geen ander vat in de buurt, dus volgens mij wordt dat trapje op dan vullen?En de lengte van de druppelaars moeten zeker even lang zijn voor boven en beneden de stelling? Zodat er evenveel water in de bovenste en onderste rij terecht komt? Quote
Limoncello Geplaatst: 3 mei 2015 Geplaatst: 3 mei 2015 Als je goedkope druppelaars wil, kijk dan hier http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-10m-Garden-Plants-Irrigation-Patio-Misting-Cooling-System-12-Micro-Dripper-Kit-Micro-Garden/32223481271.html Kan je 10m mee druppelen. Gratis verzending. Heb er 2 besteld en aangekomen. Moet ze nog juist aansluiten. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
AshaiRey Geplaatst: 4 mei 2015 Geplaatst: 4 mei 2015 Die werkt zo te zien op de druk van de waterleiding en niet door zwaartekracht. Quote Groetjes,Bram
Pascalnl Geplaatst: 20 juli 2015 Geplaatst: 20 juli 2015 Hoi allen, Wij zijn sinds deze maand trotse huurders van een siertuin/moestuin. Helaas hebben de vorige huurders er weinig aan gedaan. De waterpomp is daardoor bijvoorbeeld ook dichtgeslibd, dus we zullen waarschijnlijk een nieuwe waterpomp moeten laten slaan. De moestuin is circa 4x6 meter, een (voor nu) bescheiden moestuintje dus. Omdat we graag bewust bezig zijn kwam ik op het druppelen van de grond ipv via een generator een waterpomp aansturen en sproeien maar. En dit is een zeer interessant topic daarover. Maar als leken is ons nog lang niet alles duidelijk. Sorry In het moestuintje van 4x6 willen we een aantal "verhoogde" bedden gaan creëren door middel van bijvoorbeeld stoeptegels van 30x30cm een stuk in te graven. Vlakbij de moestuin staan 2 regentonnen die nou ja ongeveer uit de prehistorie komen en dus vervangen zouden moeten/mogen worden. Als leek en niet zo heel technisch onderlegd persoon vraag ik me af wat we nodig hebben om een druppelsysteem aan te leggen. Stel we kopen deze regenton: http://www.voertonnen.nl/regentonnen/225-liter-regenton-big-storm-actiepakket Is mijn aanname dan juist dat je hier eventueel direct de Gardena T-1030 Card op kan aansluiten? En wat hebben we daarna nog nodig aan materiaal om het e.e.a. aan te sluiten? De groenten die we hopelijk per volgend seizoen zullen gaan verbouwen zijn gewoon de standaard huis & tuin groentes zoals boontjes, sla, wortels, uien, aardappels etc. Is het dan handig om een slang met capillairen te gebruiken of is een druppelslang zelf ook voldoende? En gezien hier vele malen meer ervaring aanwezig is hoe lang zou het duren voordat je de regenton weer zou moeten bijvullen als je bijvoorbeeld de tuin 1 of 2 keer per dag een uurtje zou laten bedruppelen? Ik heb hier nog nooit iets mee van doen gehad anders dan thuis gewoon een tuinslang aan de kraan aan te sluiten dus het is mij niet helemaal duidelijk nog wat ik precies nodig heb voor onderdelen om alles aan te sluiten. Dus hopelijk wil iemand mij op weg helpen! Quote
Thinkpad Geplaatst: 20 juli 2015 Geplaatst: 20 juli 2015 Pascalnl Bedoel je de put of bron die dichtgeslibt is, of de waterpomp? Als je bron dichtgeslibt is kun je proberen om deze weer werkend te krijgen, door middel van spoelen. Je spuit dan water in de put, als dit wegloopt in de put, is de put open.Als je een stevige leiding (uit een stuk) neemt, deze tot op de bodem in de put brengt om vervolgens daar met beleid perslucht op te zetten.Het water en de perslucht zorgen ervoor dat je water en eventuele vervuiling naar boven laat komen.Het kan zijn dat je leiding een stuk(je) naar beneden zakt. Let op; er kan veel water en troep naar boven komen, zorg voor gezichtsbescherming. Quote
Pascalnl Geplaatst: 22 juli 2015 Geplaatst: 22 juli 2015 Hoi, Iemand op het complex die de pompen voorheen altijd onderhield is komen kijken en vermoed dat er een leertje vervangen moet worden. We waren een beetje bang dat hij dicht geslibd zou zijn omdat de pomp waarschijnlijk al zo'n 2 jaar niet gebruikt is. Maar goed we zijn gisteren bezig geweest met ons eerste bedje te maken met diverse groentes er in. Gewoon om er van te leren en te experimenteren. Vandaag ga ik even meten hoe groot de huidige regenton is en welke nieuwe ik kan bestellen want wat er nu staat is gewoon versleten. De tonnen zijn eigenlijk blauw en daarna groen geverfd en de verf laat inmiddels los. Ik moet alleen nog even op zoek naar een regenton kraan voor de gardena watertimer. Quote
Pascalnl Geplaatst: 24 juli 2015 Geplaatst: 24 juli 2015 Inmiddels 2 regentonnen besteld. Volgens de leverancier past een standaard 3/4 kraan hier op. Dus als die binnen zijn kunnen we een standaard kraan bij een bouwmarkt halen en die er op schroeven en daarna de T1030 er aan hangen. Nu alleen de rest van wat moet worden aangesloten nog uitvogelen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.