Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oke Stan super bedankt ik ben blij dat je het zo uitlegt en hoop dat het wat gaat worden.

Geplaatst:

die ZOOI is wit van het mycelium dus zeer kansrijk om te klonen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

OK. Ik heb die twee zakjes met 'zooi' gemarkeerd (met de woorden beuken, zooi)

Totaal zo'n 10 zakjes.

Met de thermometer de perfecte plek in huis gevonden om de broeden.

Ik heb er echt zin in. Gewoon over die koudwatervrees stappen van het alle eerste begin.

Kan je die beukenzwammen ook zonder plastic telen? Dus gewoon in een bakje met broed en potgrond? Het lijkt me wat esthetischer om ze dan in een mooie sierbak te zetten.

(en ja... potgrond stomen)

En hoeveel zakjes/kloonmateriaal gebruik je per hoeveel gekookt stro?? Ik heb nu zo'n 10 zakjes per zwam (oesterzwam, beukenzwam).

Geplaatst:

Ik zal strak even het gebruikte gewicht aan stro droog en nat aangeven met het aantal stukjes/zakjes kloon.

Kan je die beukenzwammen ook zonder plastic telen? Dus gewoon in een bakje met broed en potgrond? Het lijkt me wat esthetischer om ze dan in een mooie sierbak te zetten.
Het kan wel maar je neemt dan wel veel risico op contaminatie en je trekt dan opzeker rouwvarenmug en fruitvliegjes aan(en die wil je niet).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

OK.

Ik vind het zo cool en stoer iemand te hebben om alle vragen aan te stellen. Hardstikke bedankt daarvoor. Met dit soort onbekende processen zou ik zomaar ineens vast kunnen lopen in onbenulligheden, en dan niet meer verder komen.

Op de diverse Youtube filmpje zie ik steeds gekookte rogge. Kan ik gekookte rogge gebruiken voor alle soorten waar ik ook karton voor kan gebruiken? Die korrels lijken me veel handiger met verdelen van het broed.

Ook dank aan de andere paddenstoelen-liefhebbers trouwens. Ik leer van verschillende mensen tegelijk.

Geplaatst:

Ja, je kan van karton over zetten op welk graan soort je ook maar zou willen(rogge en tarwe zijn het meest gebruikt(wel even oefenen met een klein beetje daar dat niet iedereen lukt)). En dat is idd makkelijk te verdelen over stro of houtsnippers.

Geplaatst:

Zo doe ik het zelf wel idd. Je kan ook een stukje kloon op het graan doen maar, hier gaat dat minder goed dan een stukje kloon op karton bij het graan te doen. Ik krijg dan vaak contaminatie op het graan.

Geplaatst: (aangepast)

Ik word helemaal enthousiast van deze topic. Ook al heb ik nog niet meegedaan aan de workshop ga ik het ook proberen. Als ik het goed samen vat dan:

Is mijn boodschappen lijstje:

- afsluitbare zakjes

- ribbelkarton

- grote plasticzak

- mandjes

- stro

-Champignons

- oesterzwam

- beukenzwam.

Dan snij ik de zwammen/champignons zoals op de foto, deze wikkel ik in nat karton en zet ik ze 14 dagen in het donker op een plek a 23/24 graden.

Als ik witte dragen en schimmel zie dan gaat het goed en deze stukjes verdeel ik en zet ik in een bak stro (2 x gekookt 1 x 30 min en daarna 15 min)

Dit zet ik in een plasticzak in een mandje en knoop het goed dicht.

Vervolgens zet ik het iets minder warm weg en als er paddenstoeltjes komen snij ik op die plekken het plastic open zodat ze door het mandje heen kunnen groeien.

Na weer 14 dagen kunnen wij oogsten.

Klopt het zo ongeveer?

Ik ga op jacht naar de boodschapjes Leuk dank je wel STAN !

Paar uur verder.....

Het is gelukt met de boodschappen en ben gelijk aan de slag gegaan.

Het zijn uiteindelijk oesterzwammen kastanje champignons en gewone champignons.

Vraag me af of deze manier ook voor de normale champignons telt

Zie hier het resultaat.

image23381399731668.jpgimage16051399731692.jpgimage86541399731711.jpgimage97291399731728.jpgimage24291399731746.jpgimage23431399731768.jpg

Vraag me wel af of ik het snijden wel goed heb gedaan en of het papier wel nat genoeg is. Misschien had ik het niet in het vergiet moeten doen.

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

Ja heel handig.

Ok... heb van de zwammen die ik van Stan heb gekregen de voetjes afgesneden (rest opgegeten) met niet steriel mes in niet steriele omgeving. In nat niet steriel karton (met tot mijn verrassing toch ribbeltjes ertussen) gewikkeld, daarna samen in plastic zakje gestopt, dichtgeknoopt. In doosje gedaan en vervolgens op de HD-recorder gezet.

En waarschijnlijk ga ik die nu helemaal vergeten want staat buiten beeld...

Dus als dit gaat lukken is het een wonder en is die paddestoelenteelt misschien toch ook aan mij voorbehouden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Nasuada, de champignons zullen zo niet echt iets gaan doen . Die kan je niet uit de steel of hoed maken wel uit het kontje maar, dat zit niet aan deze soorten. Hoe je de champignons(mergel en amandelchampignons hebben deze vaak nog wel) wel kan gebruiken is te lezen in het topic kweektechnieken : kweek-technieken-t8367.html . Je kan ze wel gebruiken als ze wat open gaan staan (de hoed los komt van de steel) en dan de hoed op een pot met aarde leggen. Dan kunnen de sporen kiemen op de aarde. Of de openstaande champignons wassen en het was-water weer over stro gieten dat kan ook.

De andere soortejes lopen wel uit van de hoed en of steel(oesterzwammen kan je alles van gebruiken om een kloon te maken).

Als het stro goed doorgroeid is moet het er zo gaan uitzien : 09062014439778011399740015.jpg Vandaag op de bloemenmarkt voor 6 euro kunnen kopen(gelijk maar 2 geel en een witte champignon gekocht).

De hoeveelheid stro de je per zakje zou kunnen gaan gebruiken ga ik zo even plaatsen. ik ga het even wegen droog en nat en gelijk een Shii take kweek van een oud blok maken met de stro. De foto's volgen.

Geplaatst:

Hmmm daar gaat 2/3 van mijn probeersel Had ik toch maar even een workshop af moeten wachten.

Hahahaha nou ja afwachten wat de oesterzwammen doen. Ik heb alleen het steeltje gebruikt de rest heb ik verwerkt in een visschotel dus is al lekker opgepeuzeld.

wordt vervolgt !

Geplaatst:

De Shii take kan op karton echter zeer lastig. Ik ben met Shii take eigenlijk het liefste met sporen in de weer op stro. Dan kan je weer deuvels maken en heb je zo en op stro en in/op hout kweek.

Edit : het stro staat nu af te koelen. ik heb gebruikt 250 gram droog.

Geplaatst:

Nee, die hoedjes gaan niet dan gewoon op stro maar, ik zal die kweek eens(gaat nog wel even duren met alle andere dingen op mijn to do list(o.a. de pepers) in een eigen topic bespreken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...