Jump to content

Grondbedekking potkruiden

S.J.

Recommended Posts

Hallo allemaal, even een specifieke vraag die ik uit een andere topic overplaats:

Hebben jullie ervaring met het bedekken van de bovenkant van de potgrond met een deklaag? Ik heb de indruk dat er vaak schimmel ontstaat in mijn kruidenpotjes binnen (kleine witte brokjes, daarnet zelfs een zwam bovengehaald)...

Ik heb nog wat zand liggen, en ik dacht dat dat misschien een goede deklaag zou zijn. Water kan er nog door, oppervlakte is bedekt, niet schadelijk voor de grond/plant, beperkt uitdroging, vertraagd schimmelgroei, ... Of zie ik dit fout? Zijn andere materialen beter geschikt, of is het de moeite niet waard?

Ligt eraan welk zand. Fijn zand slaat dicht, grof zand blijft lekker open en is daardoor geschikt wls deklaag

Wat ook helpt is de plantjes van onderaf water geven, dan wordt de bovenste laag minder vochtig.

ja, we nemen hier wel uitgewassen grof metselzand en geven van onderaf water

als er zwammen groeien geef je toch teveel water denk ik, de meeste kruiden houden niet zo van natte voeten

uitwassen= goed uitspoelen in een emmer

Ik heb eerder fijn zand liggen. Zal eens bij een plantje proberen en zien wat het geeft.

Met van onderaan laten drinken bedoel je de pot in een schaaltje water zetten, laten drinken, en schaaltje dan wegzetten? Want permanent in water laten staan lijkt me niet zo'n goed idee op het eerste zicht.

Ik gebruik inderdaad wel grof zand ( brekerszand ) om potten af te toppen. Ik doe dat bij de mediterrane kruiden die ik in pot heb staan, maar doe dat ook bij diezelfde dingen in de tuin. Een enkel speciaal plantje of ding wat ik in pot aan het kweken ben, daar doe ik het ook mee ( geen nuts-zaken , maar gewoon vaste planten enzo ). Maar dan moet dat wél een speciaal ding zijn hoor; ik vind het nogal een gedoe anders allemaal Ik maak het ook weer niet té gek.

De reden is vochtafvoer bij de hals van de plant, maar gek genoeg ook vocht vasthouden ( tegengaan echt helemaal uitdrogen van de pot ) Het is ook eigenlijk een soort mulch he ?

Brekerszand is een grof soort zand. Kleine kiezels of grit kan ook hoor. Wat je hebt of aan kan komen.

Zónder kan trouwens ook hoor. Je kan ook té ver gaan met getuttel en gemiep. Ma goed; dat zelf beoordelen.

Bij echte groei op de toplaag, de toplaag er af schrapen en aanvullen met verse potgrond werk overigens ook hoor. Alles niet te nat maken ook.

Met van onderaan laten drinken bedoel je de pot in een schaaltje water zetten, laten drinken, en schaaltje dan wegzetten? Want permanent in water laten staan lijkt me niet zo'n goed idee op het eerste zicht.

Die manier kan ja.

Bij mij staan de plantenpotjes standaard in een bak/schaal. Daarin doe ik een scheut water. Zoveel als ze binnen een uur kunnen opnemen. In het begin is dat even uitproberen maar daar wordt je wel handig in. Is het teveel, dan na een uur rest van het water weggooien. De planten permanent in water laten staan vinden ze inderdaad niet leuk.

Een heel klein beetje kaneelpoeder over de schimmel werkt ook. En dan hoef je niets anders te doen dan je nu doet(buiten wat minder water zoals al door anderen aangegeven).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl